Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

10 mitów na temat kaca

Mity o lekarstwach na kaca są co najmniej tak różnorodne jak składniki wywołujących go drinków. Popularne kliny, spaghetti przed snem i wyciąg z karczocha to tylko przykłady antidotów, którym należy się krytyczna weryfikacja.

Mit 1: Kac to nic takiego

Fakt: Kac jest reakcją ciała na zatrucie alkoholem. Rozdrażniony układ nerwowy odwdzięcza ci się mdłościami oraz bólem i zawrotami głowy, a wymioty niebezpiecznie odwadniają organizm.

Zatrucie alkoholowe to potencjalnie śmiertelny stan. Jeśli widzisz, że ktoś mdleje po spożyciu dużej dawki napojów wyskokowych lub wielokrotnie wymiotuje, koniecznie wezwij pomoc lub zawieź taka osobę na pogotowie.

Mit 2: Kac nie wybiera

Fakt: To prawda, że przed kacem mordercą strzec się muszą przedstawiciele obu płci, ale to panie z dużo większym prawdopodobieństwem usłyszą rano tupot białych mew po spożyciu takiej samej dawki alkoholu.

Ciało mężczyzny w większym stopniu zbudowane jest z wody, więc alkohol w pewnym sensie zostaje rozcieńczony, podczas gdy u Pań w przeważającej mierze gromadzi się w krwiobiegu.

Mit 3: Kac jest ceną za picie na umór

Fakt: Prawdą jest, że picie do upadłego to prosta droga do gigantycznego kaca, ale to niestety nie jedyny sposób na zmarnowany „dzień po”. Nawet dwa drinki są w stanie przyprawić cię o koszmarny ból głowy, gdy organizm jest na przykład osłabiony infekcją.

Mit 4: By uniknąć kaca, wybierz wino

Fakt: Czerwone wino zawiera taniny, związki, które u wielu osób wywołują bóle głowy. Podobny skutek wywołuje whisky. Jeśli chcesz zminimalizować efekty uboczne imprezowania, sięgnij po piwo i czysty alkohol (wódkę lub gin).

Mit 5: Koktajle dietetyczne to bezpieczny wybór

Fakt: Niskokaloryczne drinki to świetny wybór dla twojej figury, ale z pewnością nie ochronią cię przed porannym bólem głowy. Według wielu badań to właśnie soki owocowe i cukier zmniejszają dotkliwość skutków ubocznych.

Mit 6: Aspiryna przed zaśnięciem

Fakt: Tabletki przeciwbólowe wykazują najsilniejsze działanie po ok 4 godzinach, więc do rana po ich właściwościach nie będzie ani śladu. Przed snem lepiej jest wypić dużo niegazowanej wody, a tabletkę wziąć zaraz po przebudzeniu i zostać. Przede wszystkim unikaj tabletek z zawartością acetaminofenu (Paracetamol), gdyż alkohol może zakłócić jego przetwarzanie w wątrobie, a to z kolei grozi zapaleniem i trwałymi uszkodzeniami.

Mit 7: Spaghetti na zakończenie imprezy

Fakt: Tłuste jedzenie spełnia swoją funkcję, gdy jest spożyte przed alkoholem. Jeśli zrobisz to w odwrotnej kolejności, nie tylko nie spowolnisz absorpcji alkoholu, ale tez zafundujesz sobie problemy gastryczne i kłopoty z zaśnięciem. Przed snem tylko i wyłącznie woda!

Mit 8: Metoda „na klina”

Fakt: Alkohol wypity rano tylko opóźnia kaca. Najgorsze objawy pojawiają się, gdy poziom alkoholu we krwi spadnie do 0, a tego nie da się uniknąć.

Mit 9: Kawa na dzień dobry

Fakt: Kawa prowadzi do odwodnienia organizmu, a w efekcie do jeszcze gorszego kaca. Po solidnie zakrapianej nocy lepiej w ogóle unikać kofeiny. Zamiast tego pij chłodną wodę i uzupełniaj elektrolity.

Mit 10: Zioła dobre na wszystko

Fakt: Brytyjscy naukowcy przeanalizowali dane na temat dostępnych ziołowych preparatów takich jak ekstrakt drożdżowy lub wyciąg z karczocha. Stwierdzili, że nie ma przekonujących dowodów na ich skuteczność i jednorazowe zażycie z pewnością nie uchroni nas przed efektami pijaństwa.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. bartt (Gość)

    woda  Borjomi z gruzji. pije regularnie alk i wode od 3 miesiecy...
    rewelacyjna..