Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Aerobik łagodzi ataki migreny

Najnowsze badania sugerują, iż regularne ćwiczenia aerobowe mogą znacząco redukować częstotliwość ataków migrenowych i zmniejszać intensywność wciąż pojawiających się epizodów.

Migrena jest zmorą ponad 4 milionów Polaków. Wśród sposobów przeciwdziałania atakom wymienia się aktywność i ruch na świeżym powietrzu, ale ostrzega jednocześnie, że wysiłek fizyczny może wywołać kolejny uciążliwy epizod. Dlatego też wiele osób świadomie unika sportu w obawie przed bólem.

Najnowsze badania zdają się jednak potwierdzać tezę, że ruch jest doskonałą receptą na walkę z migreną. Przeprowadzone doświadczenia wykazały, że regularne ćwiczenia aerobowe, zwłaszcza na rowerze stacjonarnym, nie tylko redukują częstotliwość ataków, ale też zmniejszają ich intensywność. Oczywiście trening niesie ryzyko wywołania ataku. Należy go wtedy przerwać i postępowac zgodnie z tradycyjną procedurą (zobacz: Migrena - jak ją leczyć).

Niemniej jednak, specjaliści są zdania, że warto podjąć takie ryzyko, gdyż stawka jest bardzo wysoka i na dłuższą metę regularny program treningowy może przynieść zaskakującą poprawę jakości życia.

W pierwszym z badań wzięło udział 36 ochotników, którzy regularnie doświadczali ataków migrenowych bez tak zwanej aury, czyli zaburzeń widzenia poprzedzających ból. Uczestnicy zaprzestali przyjmowania leków przeciwmigrenowych i po sześciu tygodniach przystąpili do programu treningowego.

Każda sesja, która odbywała się 3 razy w tygodniu, składała się z 10-minutowej rozgrzewki, 20 minut ćwiczeń aerobowych o średniej intensywności oraz 10 minut poświęconych na ochłonięcie. Uczestnicy ćwiczyli przez okres 6 tygodni (nie w trakcie epizodów migrenowych, regularnie zapisując informacje dotyczące ataków od momentu odstawienia leków. W ostatnich 4 tygodniach badania, uczestnicy odnotowali znaczący spadek częstotliwości, intensywności i długości epizodów migrenowych, a pomiary wykazały istotny wzrost poziomu endorfin.

Drugie z badań oparte zostało na programie spinningowym. Są to zajęcia grupowe polegające na dynamicznej jeździe na specjalnych rowerach stacjonarnych pod okiem instruktora. Celem badania było zwiększenie poboru tlenu bez pogorszenia ataków migrenowych u ochotników.

Po okresie treningowym maksymalny pobór tlenu u uczestników uległ zwiększeniu, a ich stan w żaden sposób nie pogorszył się trakcie trwania badania. Wręcz przeciwnie, w ostatnim miesiącu odnotowano znaczący spadek liczby ataków, ich intensywności i ilości przyjmowanych leków przeciwbólowych.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. migrena-non-stop (Gość)

    powiem szczerze, że zainteresował mnie ten fakt, złagodzenie objawów migreny to byłby dla mnie chyba cud, ostatnio nie daje mi spokoju migrena. Próbowałam juz wszystkiego, wszelkiego rodzaju leki itp., nie jest to do wytrzymania, każda minuta to mordęga. Pytanie czy jeżeli sma poprubuje ćwiczeń to nie zaszkodze sobie tym faktem? czy szukać pomocy u specjalisty, nie wiem w sumie gdzie w klubach fitness nie wiem czy będą mieli możliwość, czy będą znali takie sposoby? czy można szukać pomocy na turnusach rehabilitacyjnych? czy leczenie w sanatorium dla migrenowców też sie nadaje? tyle pytań... sama szukałam propozycji, znalazłam różne ośrodki z ćwiczeniami pod kątem zwiekszenia poboru tlenu...prosze o pomoc czy szukać w tym kierunku dalej czy samemu? w sumie rehabilitacja to dobra sprawa, a na jednej stronce znalazłam nawet konkurs, patrona się nazywa, licze na jakieś opinie, dzięki

  2. Mia

    Z pewnością trzeba skonsultować się z neurologiem.