Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Aktywna ciąża - ćwicz dla dwojga

Fakt, że ruch w trakcie ciąży jest nieoceniony dla przyszłej mamy nikogo chyba nie dziwi, ale często niewystarczająco motywuje. Teraz, gdy wiemy, że aktywność w ciaży to jeden z kluczy do zdrowia dziecka, mamom trudniej będzie usprawiedliwić pobłażliwość w kwestii ruchu i ćwiczeń fizycznych.

Ciąża oferuje pozornie przekonującą wymówkę, by bezkarnie sobie pobłażać. Porzucamy reżim treningowy i bez poczucia winy spełniamy swoje zachcianki. Po co się ograniczać i pocić, skoro i tak przytyję? Najnowsze badania weryfikują jednak ten pogląd, sugerując, że aktywna ciąża nie tylko ułatwi ci powrót do formy po porodzie, ale też może być istotna dla zdrowia dziecka.

Już wcześniejsze badania wskazywały, że wykonywanie odpowiednio dostosowanych ćwiczeń w pierwszym trymestrze (gdy formuje się łożysko) pobudza produkcję naczyń krwionośnych, zwiększając możliwość wymiany składników odżywczych między matka a dzieckiem.

Linda May, fizjolog i anatom z Kansas City University of Medicine and Biosciences postanowiła zbadać, czy z matczynej aktywności płynie więcej trwałych korzyści dla dziecka.

May wraz z zespołem dokonała nieinwazyjnych pomiarów serc 66 płodów w 28., 32. i 36. tygodniu ciąży. Niektóre z mam przynajmniej 3 razy w tygodniu wykonywały energiczne ćwiczenia aerobowe, inne od początku ciąży nie ćwiczyły w ogóle.

Naukowcy ocenili też rytm serca (liczbę uderzeń na minutę) oraz zmienność rytmu zatokowego (różnice odstępów między uderzeniami). Duża zmienność jest odzwierciedleniem prawidłowego stanu czynnościowego układu autonomicznego serca i ogólnego zdrowia. Obniżona zmienność rytmu zatokowego jest niezależnym czynnikiem ryzyka nagłego zgonu sercowego.

W 32 tygodniu, May zaczęła zauważać zmiany w sercach dzieci ćwiczących mam, a w 36. tygodniu określiła je już jako duże i znaczące. Dzieci aktywnych kobiet charakteryzowało obniżone tętno (co świadczy o wydajniejszej pracy serca) i zwiększona zmienność rytmu zatokowego.

Gdy przyjrzano się częstotliwości, z jaką ćwiczyły przyszłe mamy, okazało się, że korzystne efekty zwiększają się proporcjonalnie do stopnia aktywności. Co więcej, efekty te utrzymywały się, gdy dokonano pomiarów miesiąc po porodzie. Czy to nie wystarczający powód, by wyjść na energiczny spacer, droga mamo?

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. mama (Gość)

    ja ćwiczę i bardzo dobrze się czuję. do tego zażywam pregnofer dha, który wpływa na rozwój mózgu i oczu u płodu i niemowląt dzięki zawartości kwasów dha. są bardzo ważne w tym okresie.