Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Aktywny wypoczynek

O własne zdrowie i dobrą kondycję musimy sami zadbać. Nie wystarczy tylko stosować dobrą dietę, potrzebny jest także wypoczynek. Ale nie taki ograniczający się do przerzucania kanałów w telewizji. Najlepszy jest aktywny wypoczynek i najlepiej na świeżym powietrzu.

Serce i układ krążenia - dzięki regularnym ćwiczeniom nasze serce staje się mocniejsze. Ma większą pojemność, co pozwala na jednorazowe wyrzucenie podczas skurczu większej ilości krwi do krwiobiegu. Dzięki wysiłkowi fizycznemu organizm wytwarza więcej dobrego cholesterolu, a to służy oczyszczaniu się tętnic ze złego cholesterolu, a to z kolei chroni nas przed chorobą wieńcową. Ćwiczenia chronią nas także przed tworzeniem się zakrzepów, które mogą być przyczyną zawału lub udaru mózgu. Osoby, które są bardziej aktywne rzadziej zapadają na choroby układu krążenia, żylaki, miażdżycę, nadciśnienie tętnicze.

Płuca - podczas ćwiczeń pracują bardziej intensywnie, a to sprzyja lepszej kondycji. Nie męczymy się podczas wychodzenia po schodach, mamy głębszy oddech, rzadziej zapadamy na choroby płuc, czy astmę.

Mięśnie - regularne ćwiczenia pozwalają uruchomić mięśnie wcześniej nieużywane. Stają się elastyczne i silniejsze. Ćwicząc spalamy tkankę tłuszczową i oczywiście odzyskujemy zgrabną sylwetkę.

Mózg - jest lepiej dotleniony, a co za tym idzie lepiej odżywiony. Poprawia się pamięć i mamy lepszą koncentrację. Ruch zwiększa liczbę połączeń międzykomórkowych, poprawiając kreatywność, zdolność uczenia, refleks, a co najważniejsze, przedłuża młodość mózgu.

Kości - ćwiczenia zapobiegają osteoporozie, pobudzają wzrost masy kostnej. Dlatego bardzo ważne są ćwiczenia od dziecka, kiedy to kościec dopiero się kształtuje. Im większą masę uzyska się w chwili zakończenia procesu wzrostu, tym później zacznie jej ubywać. Podczas ćwiczeń wprawiamy układ kostny w drgania, które w połączeniu z napięciem mięśni zmniejszają proces osteoporozy. Wykonując ćwiczenia na dworze pod wpływem promieni słonecznych gromadzi się w skórze witamina D, która jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia - podstawowego budulca tkanki kostnej.

Kręgosłup i stawy - aby kręgi i dyski na długo zachowały dobrą formę, muszą być odpowiednio obciążone. Kiedy tak nie jest, gorzej przyswajają składniki odżywcze i szybciej się zużywają. U osób, które mało się ruszają, mięśnie tracą elastyczność i przestają podtrzymywać kręgosłup - prowadzi to do deformacji. Źle odżywione chrząstki stawowe są mniej elastyczne i bardziej podatne na uszkodzenie.

Przewód pokarmowy - ruch przyspiesza przemianę materii, pobudza wytwarzanie enzymów trawiennych i usprawnia pracę żołądka i jelit. Zapobiega zaparciom i nowotworom jelita grubego.

Cera - skóra jest lepiej dotleniona i właściwie odżywiona. Ruch pobudza produkcje hormonów wzrostu, przez co komórki szybko się regenerują. Przybywa kolagenu i dzięki temu skóra staje się bardziej jędrna, elastyczna, a zmarszczki zostają wygładzone.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość