Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Anemia chorobą kobiet

Chociaż apetyt ci dopisuje, często czujesz się zmęczona, słaba i bez energii? To mogą być pierwsze objawy anemii, choroby, która dotyka wiele kobiet, nie tylko tych chudych, bladych i apatycznych. Dowiedz się, jak sobie z nią radzić.

Przyczyną anemii (niedokrwistości) jest niedobór żelaza, potrzebnego do produkcji czerwonych krwinek, składnika hemoglobiny, ale też często niewystarczająca ilość witaminy B12 lub kwasu foliowego. Nawet bardzo pulchne osoby mogą cierpieć na tę chorobę. Jej objawami są najczęściej blada skóra, osłabienie, bóle głowy, rozdrażnienie, trudności w koncentracji, częste duszności, a także zmiany skórne, łamliwość paznokci, zajady w kącikach ust oraz wysuszanie się skóry. Często dopada kobiety, które obficie miesiączkują, stosują dietę ubogą w żelazo, np. drastycznie się odchudzają lub przeszły na dietę wegetariańską. Anemii sprzyjają też częste porody, krwawiące wrzody żołądka i hemoroidy oraz powtarzające się krwotoki z nosa.

Niewłaściwa dieta

Organizm znacznie gorzej przyswaja żelazo pochodzące z roślin, np. ze szpinaku zaledwie 1%, natomiast już z cielęciny - 22%. Nie jedząc produktów pochodzenia zwierzęcego pozbawiamy się najlepiej przyswajalnego żelaza, ale też jedynego źródła witaminy B12. Istnieją też związki, które hamują wchłanianie żelaza. Należą do nich m.in. szczawiany (np. w szczawiu, rabarbarze, burakach, czekoladzie), fosforany (sery, zupki w proszku), lub taniny (herbata) i kofeina (kawa, cola). Dlatego nie łączmy pokarmów zawierających te związki ze składnikami bogatymi w żelazo.

Kobiety ciężarne

Kobiety w ciąży narażone są na niedobory żelaza, wynikające z szybszego wyczerpywania się tego pierwiastka. Jest on wykorzystywany do budowy łożyska i czerwonych krwinek dziecka. Jeśli planujemy ciążę, warto wcześniej zrobić morfologię, aby określić ewentualne zagrożenie anemią.

Sposoby na anemię

Walkę z anemią najlepiej jest przeprowadzać na kilku frontach. Prze wszystkim zacząć od uzupełnienia niedoborów żelaza i witamin przez właściwą dietę (przeczytaj, w jakich pokarmach znajdziesz żelazo). Pamiętaj o tym, żeby potrawy mięsne łączyć z warzywami i owocami, zawierającymi witaminę C, np. czerwona papryką. Witamina ta zwiększa wchłanianie żelaza do krwi.

Warto też sięgnąć po preparaty wzbogacone o żelazo, które może przepisać ci lekarz po wcześniejszej konsultacji. Najlepiej przyjmować je rano, na czczo, gdyż wówczas najlepiej wchłanialne jest żelazo. Popijaj je napojem z witaminą C, np. lemoniadą.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. ginny (Gość)

    mimo, że jestem wegetarianką od urodzenia, nigdy nie miałam anemii, trzeba umieć się odżywiać, żelazo znajduje się w: fasoli, grochu, soji, brokułach, szpinaku, płatkach śniadaniowych, kaszy jaglanej, żółtku, natce pietruszki, chlebie żytnim pełnoziarnistym itd... :) pozdrawiam wege

  2. kama (Gość)

    No tak, ale w roślinach znajduje się żelazo niehemowe - gorzej przyswajane...
    Ja nie dałam rady jeść tyle czerwonego mięsa, żeby mi to pomogło wyrównać niedobór żelaza. Brałam przez jakiś czas suplementy w tabletkach, które też nic nie dawały. Potem przeczytałam i jeszcze dopytałam w aptece czy może powinnam kupić suplement z żelazem hemowym. Pani farmaceutka sprzedała mi właśnie taki preparat, który to "dobre" żelazo miał w składzie i jakoś sobie z anemią dałam radę :)

  3. Magdalenka (Gość)

    Mi pomogło szelazo, podobno zawiera chelat żelaza, który jest o generację wyżej niż np. żelazo hemowe. Przy stosowaniu nie zauważyłam skutków ubocznych, na razie też dobrze się czuję.

  4. kasiamal

    Przy prawidlowym odzywianiu ciezko popasc w anemie, ale wystarczy np jakas depresja, dieta, czy tez ciaza - i jest gorzej;/
    Kumpela wpadla w anemie i pomogl jej preparat Chela Ferr.