Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Antystresowe przekąski

Przyjęło się, że jedzenie jest jedną z najbardziej destruktywnych metod radzenia sobie ze stresem. Wystarczy jednak zaopatrzyć się w odpowiednie przekąski, by podjadanie nie tylko nie kończyło się nadwagą, ale przede wszystkim rzeczywiście redukowało napięcie nerwowe.

Od dnia narodzin jedzenie kojarzy nam się z bezpieczeństwem, ciepłem i przyjemnością. Nic więc dziwnego, że sięgamy do lodówki, gdy czujemy się przytłoczeni, rozdrażnieni i bezradni. W większości przypadków jest to zachowanie, którego nie jesteśmy w stanie kontrolować. Pod wpływem stresu mechanizmy kontroli zostają wyłączone i jesteśmy skłonni interpretować wszelkie reakcje naszego organizmu jako głód.

Próbując zniwelować dyskomfort psychiczny, najczęściej sięgamy po produkty, które kojarzymy wyłącznie z nagrodą i przyjemnością. Ponadto, mózg domaga się uzupełnienia serotoniny (hormonu odpowiedzialnego za nastrój), stąd nieodparta ochota na węglowodany proste (głównie białe pieczywo, słodycze, napoje gazowane). Jednak wraz ze skokiem poziomu serotoniny, wzrasta poziom cukru we krwi. Trzustka natychmiast reaguje wtedy produkcją insuliny, a ta z kolei powoduje uczucie głodu. I cały proces zaczyna się od nowa.

Dobra wiadomość jest jednak taka, że istnieją smaczne przekąski, które nie tylko pozwolą ci odreagować stres, ale też przyczynią się do jego zredukowania. Magnez, cynk, żelazo, witamina C i witaminy z grupy B to podstawa. Znajdziesz je między innymi w następujących pokarmach:

Banany

Banany bogate są w witaminy z grupy B, witaminę C i sporą dawkę magnezu. Ponadto, zawierają tryptofan, który podnosi odporność organizmu na stres.

Jogurt naturalny i odtłuszczone mleko

Jogurt naturalny to doskonałe źródło witaminy B1 i wapnia. Obniża poziom cholesterolu we krwi i wykazuje działanie uspokajające.

Białko zawarte w mleku ma właściwości uspokajające. Obniża ciśnienie krwi i zmniejsza poziomu kortyzolu, który uwalnia się pod wpływem stresu. Masz problemy z zaśnięciem? Szklanka ciepłego mleka powinna pomóc.

Migdały

Migdały zawierają L- Fenyloalaninę, która pomaga złagodzić depresję i poprawia sprawność umysłową. Są także nieocenionym źródłem magnezu i uśmierzają często pojawiające się pod wpływem stresu dolegliwości żołądkowe.

Owsianka

Stres obniża w organizmie poziom potasu, wapnia i magnezu, a płatki owsiane mają ich w bród. Owsianka łagodzi napięcia nerwowe, działa odprężająco i poprawia perystaltykę jelit, która może zostać zaburzona pod wpływem stresu. Zawarte w niej węglowodany stymulują produkcję serotoniny, która uwalniana jest znacznie dłużej niż w przypadku słodyczy.

Pestki dyni i słonecznika

Pestki dyni i słonecznika są nieocenionym źródłem antystresowych substancji. Witamina B podnosi poziom organizmu na stres, zapobiega apatii i problemom z koncentracją. Cynk, którego poziom drastycznie spada na skutek stresu, jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Lecytyna reguluje pracę układu nerwowego, usprawnia pracę serca i poprawia koncentrację.

Pistacje i orzechy włoskie

Są źródłem żelaza, wapnia i magnezu, niezbędnych przy przekazywaniu bodźców nerwowych i łagodzących napięcie. Gdy przypływ adrenaliny podnosi ciśnienie krwi, garść pistacji lub orzechów włoskich pomoże je wyregulować.

Pomarańcze i kiwi

Zawarta w pomarańczach i kiwi witamina C zadba o odporność, obniży ciśnienie krwi i zredukuje poziom kortyzolu. Badania wykazały, że osoby, którym w stresującej sytuacji podano sporą dawkę witaminy C, odczuły mniejsze napięcie nerwowe i łatwiej panowały nad emocjami. Kiwi dodatkowo zawiera magnez, który ma zbawienny wpływ na nasz układ nerwowy.

Pomidory z bazylią

Pomidory są źródłem potasu, odpowiedzialnego za przewodzeniu impulsów nerwowych. Jego niedobór jest konsekwencją stresującego trybu życia.

Bazylia ma szereg cudownych właściwości. Między innymi obniża ciśnienie krwi, działa przeciwwymiotnie, redukuje napięcie fizyczne i emocjonalne, a także dostarcza ogromne ilości antyoksydantów (substancji wspierających naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka.

Pomidory z bazylią to zatem niezrównany duet antystresowy, który doskonale smakuje z odrobiną mozzarelli.

Sushi

Hormony stresu mają nieprzejednanego wroga – kwasy Omega 3. Znajdziesz je w rybach takich jak łosoś, makrela i tuńczyk, więc jeśli masz ochotę na sushi, jedz na zdrowie! Tylko ostrożnie z ryżem...

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. dean (Gość)

    mój sposób na walkę ze stresem zwłaszcza jesienią to filiżanka owoców cytrusowych z nutą imbiru, taka herbata nie tylko mnie pobudza do działania, ale i rozgrzewa :)