Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Bakłażan na obniżenie cholesterolu

Bakłażan ma różne nazwy - gruszka miłosna, oberżyna, jajko krzewiaste. Pochodzi z rodziny psiankowatych, a nazwa botaniczna to - psianka podłużna. Warzywo wciąż mało znane, może z braku tradycji jego spożywania. Tymczasem zasługuje ono na większe rozpowszechnienie.

Krótka historia

Bakłażan pochodzi z Indii, a do Europy sprowadzili go Arabowie. Do Polski trafił w wieku XV, ale zaczęto go jeść dopiero w XIX wieku, wcześniej traktowano go podobnie jak pomidory, do celów dekoracyjnych. W wieku XV bakłażan nie cieszył się dobrą reputacją, posądzano go, że powoduje gorączkę i epilepsję. Później jego los się odmienił, stał się luksusowym smakołykiem na królewskich stołach, ale tylko w państwach Morza Śródziemnego.

W kronikach francuskiej firmy ogrodniczej Vilmorin z roku 1760, wzmianka o bakłażanie traktuje go jako roślinę ozdobną. Dopiero 100 lat później, bo w 1870 roku zaczęto go traktować jako warzywo.

Właściwości

Wartość odżywcza bakłażana nie jest zbyt wysoka, 100g dostarcza około 30 kalorii. Ale ponieważ jada się go przeważnie duszony w oleju, wartość kaloryczna wrasta wielokrotnie i warzywo to z niskokalorycznego staje się tuczące. Bakłażany zawierają dużo soli mineralnych, zwłaszcza fosforu, żelaza i wapnia, sporo błonnika i glukozy.

O warzywach tych mówi się, że dają długowieczność, gdyż obniżają poziom cholesterolu we krwi i ułatwiają wydalanie płynów z organizmu. Przy tym prawie nie zawierają sodu, za to mają bardzo dużo potasu. Są też bogate w błonnik, którego mają o 50% więcej niż jabłka lub brzoskwinie. Znajdziemy w nich również witaminę C, A i B2.

Bakłażanów nie powinny jeść osoby:

  • kobiety w ciąży
  • małe dzieci
  • chorzy na reumatyzm, podagrę
  • chorzy na przewód pokarmowy i nerki
  • osoby otyłe

Warzywo to powoduje wzdęcia, gazy i jest ciężko strawne.

Zastosowanie

Bakłażany są bardzo popularne w Grecji i we Włoszech. Towarzyszą bardzo tłustym potrawom np. z baraniny. A doświadczenia wykazały, że można je jadać bardzo tłusto, a ilość cholesterolu we krwi nie podnosi się o ile równocześnie je się bakłażany. Można wywnioskować, że jedząc bakłażany nie musimy obawiać się miażdżycy, a jedząc tłuste pokarmy z bakłażanem będziemy zdrowi i żyć długo. Z bakłażanów możemy przyrządzać mnóstwo smacznych potraw np. kotlety, musakę, faszerowane bakłażany, frytki, bakłażan a'la kawior, do zapiekanek. Po obraniu bakłażana dobrze jest posypać go solą lub skropić sokiem z cytryny, a następnie opłukać - pozbawia się go wtedy gorzkiego smaku i soku.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość