Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Beta-karoten na twoim talerzu

Wiele z nas chcąc przyspieszyć opalanie łyka beta-karoten. Czy jednak tabletki są konieczne? Zanim po nie sięgniesz poznaj naturalne źródła beta-karotenu.

W naturze występuje ponad 500 barwników zwanych karotenoidami. To właśnie one nadają roślinom, a wśród nich owocom i warzywom, żółtą, pomarańczową i czerwoną barwę.

Karotenoidy występują także w zielonych warzywach liściastych, lecz ich zabarwienie jest maskowane przez zielony chlorofil. Ich obecność ujawnia się jesienią kiedy rośliny przestają produkować chlorofil i ich liście przebarwiają się na żółto i czerwono.

Najlepiej znanym karotenoidem jest beta-karoten występujący w wielu pomarańczowych i żółtych owocach oraz zielonych warzywach liściastych

Rozróżniono ponad 500 barwników zwanych karotenoidami. To właśnie dzięki nim rośliny (warzywa owoce) mają żółtą, pomarańczową lub czerwoną barwę. Występują one także w zielonych warzywach liściastych, ale ich zabarwienie jest zamaskowane przez zielony chlorofil. Można to dostrzec, kiedy nieświeże już liście tych roślin przebarwiają się na żółto czerwono, bo przestały produkować chlorofil.

Skupmy się na najbardziej znanym karotenoidzie – beta-karotenie, który jest najpowszechniej występującym karotenoidem w pożywieniu. Jest również znaczącym źródłem witaminy A w naszej diecie. 6 mg beta-karotenu = 1 mg witaminy A.

Beta-karoten, a inaczej prowitamina A, razem z witaminą C oraz E należą do tzw. grupy związków o właściwościach przeciwutleniających tzw. przeciwutleniaczy (antyoksydantów).

Beta-katoren jest bezpieczną odmiana karotenu, bo organizm przetwarza tylko taką jego ilość, jaka jest mu potrzebna. Nadmiar beta-karotenu magazynowany jest w przeważającej mierze w tkance tłuszczowej organizmu. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli spożyjemy go za dużo, to skóra naszych dłoni i stóp zabarwi się na żółty kolor.

Źródła beta-karotenu:

  • żółte i pomarańczowe warzywa: marchew, dynia, pomidory

  • żółte i pomarańczowe owoce: morele, brzoskwinie, nektarynki, melon, mango

  • zielone warzywa liściaste: szpinak, kalafior, brokuły, sałata, cykoria, włoska kapusta, jarmuż, liście buraka, rzepa, gorczyca, mniszek lekarski, endywia,

  • inne warzywa i owoce: szparagi, groszek, wiśnie, suszone śliwki

Sposób jedzenia i przechowywania

Jedząc wymienione warzywa i owoce należy pamiętać o dodaniu tłuszczu, Ponieważ beta-karoten jest rozpuszczalny w tłuszczach. Już niewielka ilość masła lub oliwy w spożywanych potrawach ułatwia jego wchłanianie.

Ważne jest także przechowywanie produktów bogatych w beta-karoten. Suszenie warzyw i owoców w znacznym stopniu obniża aktywność biologiczną karotenoidów, podczas gdy mrożenie pozwala ją zachować.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. idaidka (Gość)

    B-karoten jest świetny bo jest inhibitorem wolnych rodników wiec przeciwdziała starzeniu skóry, tylko nie nalezy przesadzac, nie dość że witamina A w która B-karoten sie przekształca jest drażniąca w nadmiarze, a także kumuluje sie (widoczne szczególnie na wew czesci dłoni i stóp)

  2. valentina (Gość)

    ja pije soki marchewkowe i widze ze jestem ciemniejsza

  3. mila (Gość)

    słyszałam że jak się bierz B-karoten kapsułki to skóra jest żółta a nie opalona :-/ ale to może zależy jaki rodzaj tego B-karotenu

  4. sylwia (Gość)

    ja piłam kubusie przez ponad pół roku i zero efektu nawet skóra nie była "muśnięta słońcem"
    teraz kupiłam tabletki belissa sun ciekawe czy się sprawdzą...

  5. Sylwunia1383 (Gość)

    od kubusiow lepsza bedzie zwykla marchewka

  6. Milka (Gość)

    Pije dużo i codziennie sok marchwiowy i widze super efekty ciemnienia skóry.

  7. k.osi@wp.pl (Gość)

    Beta-karoten zawarty w marchwi karotce jest zdrowy i bezpieczny.Efekty zauwazylam po ok. 2 tygodniach, zmienil sie kolor skory i szybko sie opalam, wystarczy,ze chodze po sloncu.
    kasia

  8. klaudia84 (Gość)

    Ja z kolei jestem uzależniona od soku z marchwi, ale nie tego z kartonie tylko tego robionego własnoręcznie.
    Ogólnie rzecz biorąc marchewkę uwielbiam praktycznie pod każda postacią :P Gorzej jest w zimie, ponieważ wówczas te marchewki są jakieś takie suche - posiadają mało soku i czasami przepuszcze przez sokownik kilogram marchwi i mam tylko z tego niecałą szklankę soku :/ Ponadto przyjmuje również suplementy z beta-karotenem. Chwalę sobie ProLady, gdyż oprócz ładnego kolorytu chronią one skórę np. przez promieniami UV z solarium, czy zanieczyszczeniami powietrza, a dodatkowo mają w swoim składzie skrzyp polny, który wzmacnia i pielęgnuje włosy.

  9. smacznego! (Gość)

    Marchew można jeść i pić z niej soki pod warunkiem,że się ma zdrowy układ pokarmowy ;)
    Mi akurat powoduje pieczenie w przewodzie pokarmowym i zgagę;(

  10. klaudia84 (Gość)

    To straszne. W sumie przyznam, że nie wiedziałam, że marchewka może podrażniać układ pokarmowy. Myślałam, że ma same zalety. To może spróbuj z suplementami diet skoro twój organizm nietoleruje marchwi pod żadną postacią. Beta-karoten jest potrzebnym składnikiem w organizmie każdego człowieka. W prolady znajdziesz sporo beta-karotenu, ale dodatkowo możesz zajadać się również papryką, bo ta także ma dużo tego składnika.

  11. baron jagoda (Gość)

    Skóra ciemnieje po marchwi bo wątroba jest "brudna", kiedy się oczyści dzieki marchewce kolor znika. Smacznego! Pozdrawiam.

  12. marzena (Gość)

    ja piłam soki codziennie przez 2 miesiace i bralam beta karoten i wygladalam jak marchewkaaa;/ mysle ze same tabletki brane w odpowiednich ilosciach plus solarium 2 razy w miesiacu pozwoli zachowac ladna opalenizne ;) przynajmniej na mnie to dziala ;)

  13. natalia (Gość)

    a ja mam problem urodzilam coreczke i nie wiem teraz jakie warzywa i owoce moge jesc czy moze ktos poradzic?

  14. kaska85

    ja od kilku lat codziennie piję soki marchewkowe i też kolor skóry mi się nieco zmienił

  15. aa (Gość)

    Pije od 2 tygodni po 3-5 litrow w tygodniu soku wlasnoręcznie robionego z marcghwii i moja ksora robi sie żąłta, a dodajmy, że mam niedokrwostosć i normnlie jestem bledsza od papieru, a teraz wyglądam śniado! Zejdą do 3 kilogramow na tydzien, zeby utrzymac efekt. Marchewka tania nie jest = 2zl za kilogram :(

POLECAMY