Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Bezsenność

Bezsenność to zaburzenie polegające na zmniejszonej ilości lub jakości snu, objawiające się trudnościami w zaśnięciu, brakiem uczucia wyspania pomimo dostatecznej długości snu, częstym lub przedwczesnym budzeniem się lub zupełną niemożnością zapadnięcia w sen.

Rodzaje bezsenności

Ze względu na czas występowania symptomów bezsenności, zaburzenie dzieli się na:

  • bezsenność przygodną (epizodyczną) – trwa do kilku dni i jest zwykle reakcją na stres, silne emocje, gwałtowne zmiany oraz to, co spożyliśmy w ciągu dnia lub bezpośrednio przed snem (w tym substancje psychoaktywne);
  • bezsenność przejściową – trwa do 3 tygodni i może być przedłużającą się reakcją na stresujące wydarzenia w życiu i konieczność adaptacji do radykalnych zmian, ale również efektem ubocznym aktualnie przyjmowanych leków;
  • bezsenności przewlekłą (chroniczną) – u jej podłoża leżą pierwotne zaburzenia snu (zaburzenia rytmu snu i czuwania, bezdech śródsenny, parasomnie), zaburzenia psychiczne (depresja, nerwica, choroba afektywna dwubiegunowa, zespół lęku uogólnionego) oraz choroby somatyczne (choroby serca, astma, choroby tarczycy, artretyzm i inne).

W kontekście przyczyn mówi się również o bezsenności pierwotnej, która występuje co najmniej od miesiąca i wynika z nieodpowiedniej higieny snu, m.in. jedzenia obfitych posiłków bezpośrednio przed snem, „zarywania” nocy, braku ruchu, oglądania telewizji w sypialni i stosowania środków pobudzających w godzinach wieczornych.

Leczenie

W zależności od przyczyn bezsenności, stosuje się różne metody zwalczania bezsenności. Jeśli zaburzenia mają charakter pierwotny, należy bezwzględnie przestrzegać zasad higieny snu, ewentualnie wspomagając się ziołami o działaniu uspokajającym (melisa, lawenda, kozik lekarski).

Jeśli zaburzenia snu mają podłoże somatyczne, leczy się przede wszystkim chorobę źródłową; w przypadku depresji, przyjmuje się leki antydepresyjne o właściwościach uspokajających.

Leki nasenne nie powinny być podstawą terapii ze względu na właściwości silnie uzależniające i uczucie senności, które często towarzyszy pacjentowi również w ciągu dnia. Jeżeli konieczne jest ich zastosowanie, należy przyjmować je krótko lub doraźnie (najlepiej benzodiazepiny).

Stosunkowo bezpiecznym wyborem jest melatonina, ale niestety nie każdy odczuwa korzyści z jej stosowania.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Beverly (Gość)

    Witam. Podoba mi się ten blog, ponieważ dał mi wiele do zrienmozuia i poczułam się, że nie jestem sama z tym problemem. Mam 16 lat i leczę się od roku farmakologicznie na stany lękowe, a raczej objawy lękowe z napadem paniki.

  2. oja (Gość)

    miałam taki okres że praktycznie nie spałam. męczyłam się okrutnie ale z pomocą przyszedł mi ziołowy destresan noc. od tej pory czuję się dużo lepiej, w końcu śpię i mogę funkcjonować normalnie.