Przełom hiperkalcemiczny (crisis hypercalcaemica)

Etiologia: wskutek wzrostu kalcemii zwykle powyżej 3,5 mmol/l, najczęściej w przebiegu nowotworów, P-HPT (przełom przytarczycowy), w wyniku niewłaściwie kontrolowanego leczenia witaminą D3 lub jej aktywnymi metabolitami.

Objawy kliniczne: wielomocz, wzmożone pragnienie, nudności, wymioty, odwodnienie hipeitoniczne (wstrząs), zaparcia lub niedrożność porażen-na jelit, zaburzenia świadomości. Jest to stan zagrożenia życia i wymaga szybkiego rozpoznania oraz natychmiastowego zastosowania intensywnego leczenia (!).

Leczenie: nawodnienie (hipotoniczny (0,45%) lub izotoniczny (0,9%) roztwór NaCl (lub 5% glukoza)] - w sumie 2-3 I płynów; następnie, gdy utrzymuje się znaczna hiperkalcemia i przy zachowanej cliurezie — furosemid (20-100 mg/godz.) bądź kwas etakrynowy (przeciwwskazane tiazyclowe leki moczopędne!); glikokortykosteroicly; kalcytonina; fosforany nieorganiczne; bisfosfoniany.

 

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość