Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Błonnik - ważny dla procesów trawiennych

Błonnik nie ma prawie żadnej wartości odżywczej i nie dostarcza energii. Ma natomiast ogromny wpływ na nasze zdrowie, figurę i samopoczucie.

Błonnik jest niezbędnym składnikiem pożywienia dla osób walczących z nadwagą. Wchłania nadmiar wody z jelit i pęcznieje, wypełniając żołądek, daje uczucie sytości, gdyż opóźnia moment, w którym pożywienie opuszcza żołądek. To pozwala nam zrzucić zbędne kilogramy i utrzymać prawidłową wagę. Wielkie znaczenie ma także dla pracy jelit. Dzięki diecie bogatej w błonnik zmniejsza się ryzyko zmian w jelicie grubym i powstawania nowotworów. Błonnik rozpuszczalny jest rozkładany w jelicie grubym, gdzie pożyteczne bakterie powodują jego fermentację, przetwarzając je w kwasy tłuszczowe i gazy. To powoduje regularne oraz bezproblemowe wypróżnianie.

Cenne właściwości błonnika sprzyjają także odpowiedniej pracy serca i zmniejszają ryzyko zawału. Błonnik ogranicza przedostawanie się cholesterolu z jelit do krwiobiegu, a dzięki temu zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi. Wyrównuje także poziom cukru we krwi.

Jedzenie bogate w błonnik

Dzienna porcja błonnika, który powinno się dostarczać organizmowi to 30-35g. Optymalne ilości znajdziemy w ciemnym pieczywie, jabłkach (koniecznie ze skórką), suszonych owocach oraz bananach, kiwi, malinach, brokułach, marchwi i orzechach. Dużo błonnika zawierają również soja i fasola.

W zmianie odżywiania nie należy wprowadzać drastycznie dużych ilości błonnika, ale stopniowo przyzwyczajać do niego organizm. Należy też pamiętać, aby dokładnie żuć pokarm i przyjmować spore ilości płynów, co zapobiegnie problemom trawiennym.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość