Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Ból kręgosłupa

Mówi się, że jeśli cierpimy na wiele różnych chorób – to prawdopodobnie chory jest przede wszystkim kręgosłup. I rzeczywiście, jest to część naszego ciała, która w przypadku wystąpienia zaburzeń, może odbić się praktycznie na wszystkich organach.

Zdrowy kręgosłup pozwala nie tylko zachować prawidłową postawę ciała i pełną sprawność ruchową człowieka. To właśnie on chroni rdzeń kręgowy, zapewniając jednocześnie dobre funkcjonowanie całego układu nerwowego. Wszelkie problemy kręgosłupa odczuwamy niemal natychmiast – i to nie tylko w jego rejonie.

Gdy cię łupie w kręgosłupie…

Bóle kręgosłupa są obecnie tak częste, że mówić można o chorobie cywilizacyjnej. Różnego rodzaju dotykające go schorzenia są jednym z najpoważniejszych obecnie problemów – bardzo utrudniają bądź całkowicie uniemożliwiają normalne życie, pracę, kontakty z ludźmi, wypoczynek, aktywność fizyczną, a czasami nawet codzienne, proste czynności.

Najczęściej spotykanymi dolegliwościami kojarzonymi z kręgosłupem są:

Uszkodzenia krążka międzykręgowego – wywołane zwykle przeciążeniem, urazem bądź zwiększonym napięciem mięśni.

Bóle odcinka lędźwiowego – powodowane przez zmiany zwyrodnieniowe kręgów, napięcie mięśni bądź neuropatię.

Bóle pleców – z powodu zmian w kręgosłupie i zwiększonego napięcia mięśni, powstaje ból odczuwalny na wysokości łopatek, promieniujący w obie strony ciała.

Bóle karku (szyi) – bardzo obecnie częsta dolegliwość, pojawiająca się jako efekt siedzącego, zwykle przed telewizorem czy komputerem, trybu życia.

Napięcie mięśniowe – silny stres bądź ciężka lub jednostajna praca, może powodować stałe, przedłużające się napięcie mięśni grzbietu i w konsekwencji bolesność w obrębie kręgosłupa, na różnej wysokości.

Powody bolesności kręgosłupa mogą być bardzo różne. Czasami wynikają bezpośrednio z różnych urazów pleców, ich jednorazowego czy sporadycznego przeciążania – częściej jednak pracujemy na ten ból przez całe swoje życie.

Dlaczego zaczyna boleć kręgosłup?

Jeśli nie doznaliśmy urazów mechanicznych kręgosłupa i wykluczono już różne jego stany chorobowe i patologie wrodzone – można zwykle spokojnie założyć, że winny jest nasz tryb życia. Siedzący, lub wprost przeciwnie, za bardzo forsujący nasze plecy.

Często przyczyną bólu kręgosłupa jest też zbytnie folgowanie sobie ze smakołykami – czyli po prostu nadwaga. Kiedy masa naszego ciała rośnie, ten najważniejszy element szkieletu jest przeciążany praktycznie przez cały czas. Każdym nadmiarowym kilogramem więc, pracujemy na późniejsze kłopoty z plecami.

Profilaktyka bólu kręgosłupa

Wystarczy przeważnie wprowadzić cztery główne zmiany, aby nasz kręgosłup długo cieszył się dobrą kondycją i nie przysparzał nam niepotrzebnych problemów:

1.Dbanie o prawidłową postawę ciała – zarówno podczas chodzenia, pracy, jak też w czasie snu.

2.Częsta zmiana pozycji ciała – jeśli dłużej siedzimy przy biurku, starajmy się co godzinę wstać i przeciągnąć, zrobić kilka skłonów, przespacerować się choćby kawałek.

3.Więcej aktywności fizycznej – zadbamy nie tylko o wzmocnienie mięśni pleców, ale także pozbędziemy się zbędnych kilogramów, odciążając w ten sposób kręgosłup.

4.Nie przeciążamy kręgosłupa – dotyczy to zarówno podnoszenia ciężkich przedmiotów, jak i wykonywania gwałtownych ruchów całym ciałem, grożących urazami mechanicznymi.

Jak widać nasz kręgosłup nie jest szczególnie wymagający – wystarczy poświęcić mu każdego dnia raptem godzinkę czasu.

Co zrobić, jeśli już boli?

Warto odwiedzić swojego lekarza i opowiedzieć mu o zaobserwowanych dolegliwościach – najlepiej już wtedy, kiedy dopiero się pojawiły i nie są jeszcze szczególnie dokuczliwe. Na tym etapie przeważnie udaje się odzyskać pełną sprawność i wrócić do normalnego życia.

Przeważnie jednak zwlekamy z tą wizytą, tłumacząc sobie, że pewnie niewygodnie spaliśmy, podnieśliśmy coś ciężkiego, albo nas „przewiało”. Często niestety kończy się to dużym pogłębieniem zmian w kośćcu, prowadzącym do częściowej niesprawności. Nie warto więc ryzykować.

Sami natomiast możemy zmienić swój tryb życia: odpoczynek bierny zamienić na czynny, do sklepu pójść spokojnie spacerkiem zamiast jechać samochodem, kupić dobry, średnio twardy materac do łóżka. Jeżeli pracujemy przy biurku – niech nasze krzesło będzie dobrze dopasowane do wzrostu i wygodne, podtrzymujące dobrze kręgosłup.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Nina (Gość)

    Osobiście
    uważam, że aby nasz kręgosłup był w dobrym stanie należy poświęcić mu podczas
    codziennych ćwiczeń tyle samo czasu jak innym częściom ciała. Mówię tu o
    ćwiczeniu mięśni, które utrzymują kręgosłup, czyli najważniejsze kości w naszym
    organizmie. O ile osoby które nie miały poważnego urazu kręgosłupa mogą na
    własną rękę wykonywać tego typu ćwiczenia, o tyle ci, którzy przeszli już
    operacje, ponieważ ich kręgosłup był uszkodzony powinni udać się do
    specjalisty, który zaleci odpowiednie rehabilitacje.  Sama z takich korzystałam, nie raz byłam na
    turnusach rehabilitacyjnych, które bardzo mi pomogły, a to przez
    wykwalifikowanych i delikatnych rehabilitantów, którzy znają się na rzeczy i
    pokazali mi kilka prostych ćwiczeń, dzięki którym mogę sama ćwiczyć mięśnie
    kręgosłupa w domu. Gdyby ktoś był zainteresowany to podaję linka do biura, z
    którego zazwyczaj wyjeżdżam, a teraz ma atrakcyjny konkurs, w którym można
    wygrać bony o wartości 300zł dla dwóch osób: www.patrona.pl/konkurs
    . Powodzenia!

  2. Croose (Gość)

    I thguoht finding this would be so arduous but it's a breeze!

  3. kkarolina.b

    Zgadzam się w 100% :) Również bywałam na takich turnusach. CKR pod Wwa sie spisal, bo teraz nie czuje juz zadnego bolu, a przeszlam operacje dyskopatii kregoslupa... Teraz to niebo a ziemia :)

  4. oliwiia

    Zgadzam się z Tobą, dokładniejszych informacji można doszukać się na stronie - http://www.rehab.pl/rwa-kulszowa/. Domowe sposoby na bóle pleców, które towarzysza nam od pewnego czasu to nie najlepsze rozwiązanie. Jestem za udaniem się do specjalisty z każdym problem. A ćwiczenia owszem dobrze ogólnie wpływają na kondycje i zdrowie ogólne człowieka.

  5. JolaPs (Gość)

    zgadzam się, kręgosłup trzeba ćwiczyć jak inne części ciała, szczególnie że jest narażony na przebywanie w jednej pozycji codziennie po 8 lub więcej godzin w pracy... u mnie w firmie ostatnio szef zainwestował w ergonomiczne fotele mildis i moim zdaniem jest to bardzo dobre rozwiazanie, kazdy powinien o tym pomyslec! u nas wszyscy sa zadowoleni i chociaz tyle dobrego w tym siedzeniu...

  6. JolaPs (Gość)

    zgadzam się, kręgosłup trzeba ćwiczyć jak inne części ciała, szczególnie że jest narażony na przebywanie w jednej pozycji codziennie po 8 lub więcej godzin w pracy... u mnie w firmie ostatnio szef zainwestował w ergonomiczne fotele mildis i moim zdaniem jest to bardzo dobre rozwiazanie, kazdy powinien o tym pomyslec! u nas wszyscy sa zadowoleni i chociaz tyle dobrego w tym siedzeniu...

  7. Man1903Gype (Gość)

    Wchodzę sobie na forum, a tu taki ciekawy wątek. Fajne macie podejście do niektórych spraw. Jak dobrze, że ludzie są tak różnorodni, w przeciwnym razie umarlibyśmy z nudów.



    u230326 - To jest to:

  8. Normaflex

    Choroba zwyrodnieniowa stawów rozwija się na skutek zaburzenia ilości i jakości chrząstki stawowej, a często atakuje również kręgosłup. W jej przypadku, korzystne działanie wykazuje natywny kolagen typu II, który jest podstawowym składnikiem Normaflexu. Jego skład uzupełniono o ekstrakt z owoców dzikiej róży i kory sosny nadmorskiej, a także o witaminę C, która pomaga w syntezie kolagenu.

    http://normaflex.pl/