Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Ból nóg

Nasze nogi nie mają z nami łatwego życia. Sporą część dnia spędzamy chodząc, stojąc lub siedząc – i obciążamy je jeśli nie bezpośrednio, to poprzez przyciskanie do, zwykle niewygodnych, krzeseł. Kobiety dodatkowo lubią nosić wysokie obcasy, co zmienia sposób napięcia mięśni i obciąża je w zupełnie nie fizjologiczny sposób.

Nic więc dziwnego, że czasami nasze nogi się buntują – i zaczynają boleć. Jak sobie z tym poradzić?

Kiedy bolą nogi, potrzebujemy nie tylko odpoczynku

Najczęstszą przyczyną bólu kończyn dolnych jest po prostu ich przemęczenie. Nadmierne przeciążanie nóg powoduje problemy z krążeniem oraz ucisk na nerwy, co w efekcie powoduje po pierwsze obrzęki, po drugie odczuwalny ból kończyn.

Przeważnie uważamy, że wszystko będzie ok., jeśli po wyczerpującym dla nóg dniu po prostu damy im odpocząć i ewentualnie posmarujemy jedną z dostępnych bez recepty, łagodzących obrzęki maści. Niestety, w ten sposób zmniejszamy tylko chwilowo dolegliwość – ale nie usuwamy jej przyczyny. Jutro przecież znów obciążymy nogi ponad ich wytrzymałość…

Konsekwencje mogą natomiast być bardzo poważne.

Bolesne obrzęki nóg zazwyczaj są sygnałem, że coś niedobrego dzieje się z naszym mikrokrążeniem. Warto wówczas odwiedzić kardiologa, ponieważ może to być efekt ogólnych zaburzeń krążenia krwi, które należy zacząć jak najszybciej leczyć.

Ból w stawach natomiast może oznaczać ich nadwerężenie, mogące prowadzić do ogólnych problemów z poruszaniem. Jeśli nogi bolą nas głównie na wysokości kolan, kostek i stawów biodrowych, warto zainteresować się przyczynami – bo być może konieczne będzie leczenie tych właśnie miejsc z powodu zaczynających się zmian zwyrodnieniowych.

Co zrobić, żeby nogi nie bolały?

Wydaje się, że rada jest prosta – nie przeciążać. Tylko jak to zrobić, jeśli mamy stojącą pracę sprzedawczyni w sklepie, bądź siedzącą przy biurku, podczas której uciskamy cały czas naczynia krwionośne…?

Trzeba podejść do sprawy bardziej kompleksowo:

Zadbać o utrzymanie prawidłowej wagi – każdy zrzucony kilogram to mniejsze obciążenie nóg i stawów.

Dbać o krążenie ogólnoustrojowe – żadnych papierosów, mocnej kawy, za to więcej ruchu oraz przebywania na świeżym powietrzu.

Nosić wygodne obuwie – nawet, jeżeli w pracy wymagane są eleganckie pantofle, można odciążyć stopę wysuwając ją od czasu do czasu z butów. Po pracy natomiast załóżmy od razu coś wygodniejszego, dobrze dopasowanego do stopy i na płaskiej, dopasowanej do naturalnego kształtu stopy, podeszwie.

Zadbać o odpowiednią dietę – bogatą w wapń, fosforany, witamina D, z niewielką ilością prostych węglowodanów i kwasów tłuszczowych omega 6. Nasze jedzenie powinno być urozmaicone i dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, tak, aby na nasze nogi nie oddziaływał ogólny zły stan zdrowia.

Należy też oczywiście zwrócić uwagę na odpowiednią dawkę ruchu, ale takiego, który nie będzie zbytnio obciążał stawów, jednocześnie jednak wzmocni mięśnie i ścięgna. To od nich w dużym stopniu zależy kondycja naszych nóg.

Poważniejsze powody bólu nóg

Jak w przypadku każdej dolegliwości, nawet „banalny” ból nóg może mieć poważniejsze podłoże. Najczęściej jest to:

Uraz mechaniczny – nawet, jeśli wystąpił już dłuższy czas temu, nadal może dawać objawy i przeszkadzać w funkcjonowaniu. Starajmy się więc, jeśli już nas to spotka, dbać o całkowite wyleczenie, włącznie z odpowiednią rehabilitacją.

Zaburzenia krążenia krwi – nadciśnienie, problemy z sercem i naczyniami krwionośnymi, często są przyczyną obrzęków i bólu w obrębie kończyn dolnych. Jeśli podejrzewamy ten właśnie powód, konieczna jest wizyta u specjalisty.

Stany zapalne – bóle występujące w okolicy stawów zawsze są wskazaniem do odwiedzenia lekarza. Mogą wskazywać na zmiany zwyrodnieniowe, które nie leczone prowadzić mogą nawet do całkowitej utraty możliwości poruszania się.

Neuropatia – dość często ból nóg jest pochodzenia nerwowego, na przykład w skutek wypadnięcia dysku międzykręgowego i zwiększonego ucisku na korzonki nerwowe w tym rejonie. Ból promieniuje wtedy właśnie do kończyn dolnych.

Jeżeli dolegliwości powtarzają się, trwają długo, są szczególnie dokuczliwe – nie czekajmy i skonsultujmy się z lekarzem.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Yhet (Gość)

    Your articles are for when it absyoutell, positively, needs to be understood overnight.

POLECAMY