Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Ból pleców - jak go uniknąć

Codzienne czynności takie jak sprzątanie, prasowanie, robienie zakupów, odpoczynek przed telewizorem, a także praca wykonywana w pozycji siedzącej, bardzo obciążają nasz kręgosłup. Pojawia się ból. Aby go zminimalizować, a nawet zupełnie wyeliminować, postaraj się wykonywać swoje obowiązki w prawidłowej pozycji.

Bezpieczne sprzątanie bez szkody dla kręgosłupa

Podczas codziennego sprzątania pochylasz się, schylasz wielokrotnie i podnosisz ciężkie przedmioty. Dla kręgosłupa to olbrzymie obciążenie, nawet do 150-200kg. Wzrasta ono do ok. 300kg, gdy pochylasz się siedząc. Aby sprzątać nie obciążając kręgosłupa:

  • Do odkurzacza kup rurę teleskopową, której długość będziesz mogła dostosować do swojego wzrostu. Nie będziesz musiała się pochylać.
  • Do mycia podłogi używaj mopa, a jeżeli go nie masz, myj podłogę klęcząc. Nie schylaj się! Uklęknij również wtedy gdy czyścisz wannę lub brodzik prysznica.
  • Podnosząc coś z podłogi, ugnij kolana, a plecy postaraj się mieć wyprostowane.
  • Podczas prac wymagających stania, jak prasowanie czy zmywanie naczyń, co jakiś czas przenoś ciężar ciała z jednej nogi na drugą.
  • Sprzątając górne półki, nie stawaj na palcach, ale skorzystaj z taboretu lub stołka.

  • Niosąc zakupy, rozłóż ciężar równomiernie w obu rękach. Możesz też zastąpić zwykłą torbę, torbą na kółkach, jeśli do przyniesienia masz więcej zakupów.

Odpoczywaj aktywnie

Już tyle napisano o zdrowym, aktywnym wypoczynku, a wciąż wolimy relaks na kanapie przed telewizorem. To nie służy naszym plecom. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa nie ma wtedy dobrego oparcia. W efekcie działają na niego takie siły, jak podczas schylania.

  • Podczas odpoczynku siedząc, trzymaj plecy wyprostowane, z podpartą częścią lędźwiową kręgosłupa.
  • Gdy w pracy cały czas siedzisz, po powrocie do domu połóż się na plecach na 15-30 min. Płasko, najlepiej na podłodze. To rozluźni mięśnie i odciąży kręgosłup.
  • Zainwestuj w dobry materac do spania. Nie powinien być zbyt twardy ani za miękki. Pod głowę podkładaj jasiek lub specjalną poduszkę.
  • Po przebudzeniu solidnie się poprzeciągaj, powoli usiądź, opuść stopy i dopiero wstań.

Kręgosłup w pracy

Gdy masz pracę siedzącą twój kręgosłup jest bardzo obciążony. Powinnaś prawidłowo utrzymywać postawę ciała. Plecy, gdy siedzisz, powinny być wyprostowane i podparte w lędźwiowej części kręgosłupa. Jeśli nie masz wyprofilowanego krzesła, podłóż pod plecy poduszkę. Wysokość krzesła dostosuj tak, aby siedząc, uginała kolana i łokcie miała ugięte pod kątem prostym. Stopy powinny spoczywać swobodnie na podłodze. Możesz używać podnóżka.

Siedząc przy biurku nie pochylaj się zbytnio do przodu ani nie wyciągaj przed siebie głowy. To obciąża szyjny odcinek kręgosłupa. Najlepiej, gdy komputer na którym pracujesz, ma monitor na wysokości twoich oczu. Pisząc na klawiaturze oprzyj przedramiona na blacie.

Co pół godziny rób sobie przerwy - pospaceruj, wykonaj kilka przysiadów, wymachów rąk i nóg.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość