Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Ból pleców

Różnego rodzaju bóle pleców są udziałem niemal wszystkich, bo odczuwa je prawie 90% z nas. Około jednej trzeciej pacjentów korzystających z rehabilitacji uskarża się właśnie na ten rodzaj bólu. Jest on bardzo uciążliwy – przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu, ogranicza nasz zakres ruchu i potrafi naprawdę uprzykrzyć codzienne czynności.

Problemem przeważnie jest po prostu nieprawidłowy tryb życia – godziny spędzane przed komputerem czy telewizorem, brak aktywności fizycznej, osłabione mięśnie. Czasami jednak przyczyna bólu może być poważniejsza.

Kiedy zwrócić się do lekarza?

Istnieje kilka szczególnych rodzajów bólu pleców, które powinny skłonić nas do szybkiego zasięgnięcia porady lekarskiej. Są one charakterystyczne dla następujących przypadłości:

Wypadnięcie dysku międzykręgowego – objawia się bardzo silnym, ciężkim do pomylenia z czymkolwiek innym, bólem w okolicy lędźwiowej.

Ból zaostrza się przy próbach poruszania, skrętów, zginania, czy też na przykład podczas kaszlu lub próby podniesienia czegoś. Należy położyć się na płaskiej powierzchni i wezwać pomoc lekarską, najlepiej ortopedę.

Zapalenie stawów – ból i sztywność w okolicy lędźwi i pośladków, połączony z tymi samymi dolegliwościami ze strony kończyn. Często pojawia się obrzęk drobniejszych stawów, mamy problem z ich zginaniem i ogólnie z poruszaniem się. Pomoc lekarska nie jest pilnie potrzebna, nie trzeba wzywać pogotowia – jednak koniecznie trzeba udać się do poradni reumatologicznej.

Ostre, infekcyjne zapalenie nerek – również objawia się bólem, zlokalizowanym w dość charakterystyczny sposób tuż powyżej pasa, po jednej stronie pleców. Połączony jest z gorączką i ogólnym pogorszeniem się samopoczucia. Konieczne jest leczenie antybiotykami, trzeba więc zgłosić się do lekarza.

Guz rdzenia kręgowego – daje bardzo charakterystyczną bolesność połączoną z drętwieniem kończyn, mrowieniem, nasilająca się zwłaszcza w nocy. Wymaga szybkiej konsultacji lekarskiej i wdrożenia odpowiedniego leczenia.

W wymienionych wyżej przypadkach nie próbujmy leczyć się sami w domu, ważna jest prawidłowa terapia, którą zapewnić może tylko lekarz.

Co zrobić, jeśli plecy nie dają nam normalnie żyć?

Najczęściej jednak bóle pleców są efektem naszego trybu życia. W takich przypadkach, jeśli wiemy doskonale, że zamiast pojeździć rowerem czy pójść na spacer, siedzimy cały dzień przed monitorem – zacząć trzeba właśnie od zmiany tego nawyku.

Doraźnie możemy zastosować maści i środki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Nie można ich jednak używać cały czas, dlatego już od momentu pojawienia się pierwszych symptomów „zasiedzenia” – koniecznie trzeba znaleźć godzinkę dziennie na dowolną formę aktywności fizycznej.

Niektóre kluby fitness i siłownie mają specjalne zestawy ćwiczeń, przeznaczonych właśnie dla osób, które zaczynają cierpieć na dolegliwości ze strony pleców, mięśni i kręgosłupa. Warto z nich skorzystać, profesjonalna pomoc ze strony trenera szybciej pozwoli nam się uporać z efektami dotychczasowego braku dbałości o zdrowie.

Jak zapobiegać bólom pleców?

Większości osób zapewne nie spodoba się to, co teraz napiszę – ale najlepszym sposobem zapobiegania takim dolegliwościom jest zwiększenie aktywności ruchowej. Najlepsze są ćwiczenia, przy których poruszamy całym ciałem – na przykład pływanie czy gra w tenisa.

Nie należy jednak zaczynać od razu godzinnego treningu na siłowni, bo możemy sobie bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Najpierw trochę się rozruszajmy – regularne wymachy ramion kilka razy dziennie, skłony, szybkie spacery, jeżdżenie do sklepu rowerem a nie samochodem, wchodzenie po schodach zamiast używania windy. Intensywność ruchu należy zwiększać zawsze stopniowo.

Oprócz tego warto wprowadzić kilka zmian w swoim trybie życia:

  • zadbać o prawidłową postawę ciała, podczas pracy i kiedy chodzimy – panie powinny czasami zamienić wysokie obcasy na płaską podeszwę;
  • przyzwyczaić się do regularnego zmieniania pozycji ciała i robienia sobie co godzinę krótkiej przerwy, podczas której przeciągniemy się i pozwolimy chwilę odpocząć mięśniom;
  • dostosować sprzęty codziennego użytku do swojego zwrotu – tak, aby nie garbić się nad deską do prasowania czy nie kulić na zbyt niskim krześle;
  • zmienić materac łóżka na średnio twardy, unikać zupełnie miękkich.

Dzięki tym prostym zmianom mięśnie naszych pleców pozostaną dłużej sprawne, a my nie będziemy ciągle narzekać na ból, drętwienie i problemy z wykonywaniem codziennych czynności.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość