Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Bóle karku

Siedzący tryb pracy, długa jazda samochodem i zmiany zwyrodnieniowe to najczęstsze przyczyny bólu karku i szyi.

Przyczyny

Ból karku stanowi bardzo częstą dolegliwość. Może mieć on różny charakter i różne nasilenie - od stałego ćmiącego bólu do bardzo bolesnych kurczów uniemożliwiających najmniejszy ruch głową. Źródłem bólu mogą być różne części głowy i szyi - mięśnie, wiązadła, ścięgna, dyski międzykręgowe, wyrośla kostne powstające w wyniku zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa szyjnego.

Zmiany w obrębie stawów barkowych i stawu żuchwowego mogą wywołać bóle promieniujące do szyi i karku. Przyczyną bólu może być również przewlekły stres i napięcie nerwowe. Inną przyczyną jest też uraz spowodowany nagłym hamowaniem podczas jazdy. Może on prowadzić do pojawienia się przewlekłego bólu karku nawet kilka tygodni od zdarzenia.

Leczenie

Lekarz przeprowadza z pacjentem wywiad o charakterze dolegliwości i okolicznościach pojawienia się bólu. W przypadku dolegliwości sporadycznych zaleca się leki przeciwbólowe i przeciwzapalne. Przy bardzo silnych bólach uniemożliwiających ruch głową wstrzykuje się hydrokortyzon. W niektórych przypadkach pomaga noszenie kołnierza ortopedycznego. Niekiedy, przy bardzo silnych bólach, dla zdiagnozowania przyczyn wykonuje się tomografię komputerową lub rezonans magnetyczny. Leczenia chirurgicznego wymaga przepuklina krążka międzykręgowego oraz ucisk wyrośli kostnych na rdzeń kręgowy lub korzenie.

Leczenie niekonwencjonalne

Akupunktura - niekiedy już kilka seansów akupunktury może przynieść wystarczające efekty i spowodować całkowite ustąpienie bólu.

Technika Aleksandra - polega na nauce prawidłowej postawy, właściwego wykonywania ruchów głowy i szyi. Metoda ta często stosowana jest u zawodowych muzyków.

Aromaterapia - łączy się ją z masażem, co sprzyja rozluźnieniu mięśni.

Medytacja i joga - odpowiednio dobrane ćwiczenia oddechowe i relaksujące mogą zmniejszyć bóle karku wywołane przez stres i napięcie.

Masaże - mają na celu zmniejszenie napięcia mięśni szyi, karku, grzbietu i usunięcie ucisku na korzenie nerwowe.

Inne metody leczenia

Przy bólach karku bardzo efekty przynosi nagrzewanie poduszką elektryczna lub termoforem. Pomocne są też odpowiednie ćwiczenia zmniejszające napięcie mięśni grzbietu, karku i szyi. Ćwiczenia ta powinny być wykonywane kilka razy dziennie np. podczas przerwy w pracy. Należy je wykonywać powoli i starannie, najlepiej z zamkniętymi oczami i z opuszczoną żuchwą.

Przykładowe ćwiczenia

  1. Wykonuj trzy powolne obroty głową zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a następnie w przeciwnym kierunku.

  2. Wykonuj odchylenia głowy w bok - raz w jedną stronę, raz w drugą.

  3. Usiądź wygodnie w fotelu opierając głowę i szyję, stopy wysuń do przodu, wyciągnij tułów i ręce w przód - pochyl tułów do przodu, pozwalając ramionom i głowie zwisać swobodnie.

  4. W pozycji stojącej unieś ręce wysoko nad głowę, pochyl tułów w przód przy nieruchomych biodrach - utrzymaj tę pozycje przez 30 sekund, a następnie wykonaj kilka rozluźniających ruchów głową i ramionami.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość