Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Brak miesiączki

Brak miesiączki, czyli zaburzenie polegające na braku krwawienia miesięcznego dzieli się na postać pierwotną (u dziewcząt, które ukończyły 16 rok życia i nie krwawiły wcześniej) oraz postać wtórną (u kobiet, które wcześniej regularnie miesiączkowały). Zatrzymanie cyklu może być skutkiem poważnych zaburzeń hormonalnych i przewlekłych, utajonych chorób.

Przyczyny

Fizjologiczne stany braku miesiączki występują w czasie ciąży i laktacji, a całkowite, trwałe zatrzymani cyklu miesiączkowego ma miejsce między 45 a 55 rokiem życia. Zatrzymanie miesiączki ma jednak miejsce w wielu innych okolicznościach.

Cykl menstruacyjny może zostać przerwany na skutek gwałtownego spadku masy ciała (jest bardzo częstym objawem anoreksji), wstrząsów emocjonalnych lub ciężkich napięć nerwowych, a nawet niespodziewanej zmiany miejsca pobytu i nadmiernego wysiłku fizycznego (może występować u młodych lekkoatletek, a szczególnie biegaczek długodystansowych i gimnastyczek).

Prawidłowy cykl może zostać zakłócony również na skutek zmiany tabletek antykoncepcyjnych lub stosowania niskich dawek tych środków.

Brak krwawienia miesięcznego może mieć jednak podłoże chorobowe. W przypadku pierwotnego braku miesiączki przyczyna może być dysgenezja gonad, wady rozwojowe macicy i pochwy, niewydolność podwzgórzowa, zespół nadnerczowo – płciowy i zespół Kallmana.

Wtórny brak miesiączki może być skutkiem cukrzycy, zespołu policystycznych jajników, zespołu Ashermana, zaburzeniami funkcji tarczycy ,przedwczesnym wygasaniem czynności jajników, guzów jajnika czy hiperprolaktynemii.

Leczenie

Brak miesiączki wymaga szerokiej diagnostyki i w żadnym wypadku nie powinien być lekceważony. Leczenie uzależnione jest od czynnika przyczynowego i często ogranicza się do zmiany trybu życia, zastosowania odpowiedniej diety lub łagodnej terapii hormonalnej.

Jeśli stwierdzono nieprawidłowości w budowie narządów rodnych, obecność cykli bezowulacyjnych lub inne schorzenia, którym towarzyszy brak miesiączki, decyzja o metodzie leczenia zależna jest od ewentualnych planów macierzyńskich pacjentki.

Nela Elsner

Tematy: miesiączka, menstruacja

12 produktów, które niszczą
tłuszcz na brzuchu, a ty chudniesz!
Ebook: 12 produktów, które niszczą tłuszcz na brzuchu

Odkryj potrawy dzięki którym schudniesz! Pobierz ebook z opisem tych magicznych produktów i praktycznymi przepisami kulinarnymi z ich zastosowaniem.

Pobierz dzisiaj za darmo:

Wysyłając ten formularz akceptujesz Regulamin serwisu. Nie sprzedajemy i nie przekazujemy informacji o naszych użytkownikach podmiotom trzecim.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Lea6206 (Gość)

    Hej mam 15 lat i od ok. trzech miesięcy nie miałam miesiączki,mam czasem bule brzucha,gazy,mdłości i bule głowy jeszcze do tego przytyłam szczegulnie na brzuchu.Zawsze miałam nieregularną ale to był wtedy mniej więcej tydzień spuźnienia.W ciąży nie jestem bo jeszcze nigdy nie uprawiałam seksu.Co mam robić?
    Z góry dziękuje za odpowiedzi.

  2. Gość (Gość)

    Najlepiej będzie jak zgłosisz się do ginekologa,bo przyczyn może być wiele.

  3. Paula (Gość)

    Witam!!!Mam 26 i takze mialam broblem z brakiem miesiączki. Stosowalam doustne srodki antykoncepcyjne kilka lat. Postanowilam zrobic sobie przerwe i przez 4 miesiace po odstawieniu mialam miesiaczke. Nagle w 5 miesiacu miesiaczki nie dostalam. Czekalam miesiac i nic. Zrobilam dwa tesy ciazowe - wyszly negatywnie, dodatkowo badanie beta HCG tez negatywne. Poszlam do lekarza ktory przepisal mi luteine 2 x dziennie 1 tab. Miala ona wywolac okres ale nistety nie pomogla. Zrobilam badania na tarczyce, prolaktyne, progesteron, estradiol - wszystko w normie. Okresu juz nie mialam 4 miesiac. Lekarz ginegolog nie potrafil stwierdzic przyczyny- a ja juz balam sie czekac kolejne miesiace. Dał mi skierowanie do endokrynologa. Endokrynolog znowu nie potrafi stwierdzic braku miesiaczki, mowi ze jestem zbyt szczupla i kieruje mnie do ginekologa-endokrynologa i kaze zrobic kolejne trzy badania hormonalne-DHEA, LH, FSH. Dzien po wizycie u endokrynologa dostaje okres :) )). Sam wrocil po 3 miesiacach. Takze dziewczyny jesli stosujecie antykoncepcje to takie zachwiania sa normalne i czasem na prawde warto poczekac :) chociaz stres jest przeogromny.

  4. paulina (Gość)

    okresu powinnam dostac 11 wrzesnia, do tej pory nie mam. wspolzylam z chlopakiem 12 wrzesnia, mam powody do zmartwien?

  5. iwonka (Gość)

    hej dziewczyny ja dostałam okres 17 sierpnia, 29 sierpnia kochalam sie ze swoim chlopakiem i do dzis nie mam miesiaczki, zrobiłam sobie tez test ciążowy i wyszedł pozytywnie.... co mam robić, pomóżcie mi

  6. gość (Gość)

    hej. Mam 21 lat i pierwszy raz zdarzyło mi się, że nie mam miesiączki miesiąc czasu powinnam dostać 13 listopada a nie mam do dziś. Do tej pory miewałam miesiączki nieregularnie. Czy powinnam już się denerwować ? Co może być przyczyną ? A na pewno nie jestem w ciąży bo nie uprawiałam seksu . Czy powinnam iść do lekarza czy jeszcze zaczekać ?
    pomóżcie !

  7. Ania (Gość)

    yyyyy zrób komuś loda i koniec

  8. koralinka (Gość)

    Siemka... Mam 16 lat i od jakiegoś roku mam miesiączkę bardzo nieregularnie. Pierwszą miesiączkę dostałam 3 lata temu. Dostawałam okres nieregularnie co 2 miesiące ale od jakiegos roku mam okres jednego miesiaca potem przez pol roku nie mam potem znowu mam i nie iwem co sie dzieje... Interesuje mnie rozwinecie tego watku z otyloscia... bo niestety mam taki problem ale walcze z tym. Tylko jesli z otyloscia moze byc to zwiazane to co zrobic zeby to sie odblokowalo bo podejrzewam iz samo schudniecie nie pomoze. :( (( Pomozcie.

  9. Ona (Gość)

    Mam podobny problem także nie mam miesiączki od 10 miesięcy byłam oczywiście u ginekologa i muszę jechać do poznania na badania i wtedy będę wiedziała coś więcej strasznie się boję chociaż wiem, że nie ma czego bo przecież wszystko jest dla ludzi. Z pójściem do ginekologa bardzo długo czekałam i teraz tego bardzo żałuję najbardziej obawiam się tego, że kiedy zrobią mi wszystko badania i okaże się, że jestem bezpłodna to tego nie przeżyje.. Także przytyłam na brzuchu, pani ginekolog powiedziała, że wyklucza torbiele i wszelkie inne dolegliwości ci mi jest się okażee już niedługo..

  10. edda (Gość)

    sprawa jest dosc powazna wiec oczekuje powaznych odpowiedzi. mianowicie spoznia mi sie okres juz ponad 2 tygodnie... nie wierze w to ze jestem w ciazy,ostatni stosunek odbylam 3 miesiace temu,mimo to zrobilam test ciazawy ktory wyszedł negatywnie.
    nie przezywalam ostatnio wiekszych stresow i nie chorowalam. dodam ze podrozowalam ostatnim czasem samolotem,a slyszalam,ze zmiana strefy czasowej czasami tez opoznia miesiaczke (?).. prosze o powazne odpowiedzi...

  11. niooom (Gość)

    Hej, nie mam okresu już prawie miesiąc, kocham się ze swoim chłopakiem ale z zabezpieczeniem, robiłam test ciążowy i wyszedł negatywnie. Miałam maturę w tym roku ale zbytnio nie odczówałam stresu. Co to może być? Można nie mieć okreu bo np się zrobiło gorąco albo coś takiego?

  12. カシオ スターインデックスシリーズ (Gość)

    Folks Previously used to Laugh about japan - Now I actually laugh at all of them
    カシオ スターインデックスシリーズ http://www.lactose-free.org/casioカシオ-babyg-star-index-series-スターインデックスシリーズ-bga-jp-11544.html

POLECAMY