Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Cała prawda o sokach

Ile tak naprawdę jest soku w sokach, ile owoców, wody i cukru ? Jak jest różnica między sokiem, napojem a nektarem ? Mają podobne opakowania i nazwy, dlatego trudno je od siebie odróżnić.

Sok - z godnie z prawem unijnym sok powinien być wyprodukowany ze zdrowych, dojrzałych świeżych lub schłodzonych owoców, warzyw, mający smak, kolor i zapach charakterystyczne dla owoców lub warzyw, z którego został zrobiony. Oznacza to, że sok ze sklepu powinien smakować tak jak świeży sok przygotowany w domu. Wybór soków bezpośrednio ze świeżych owoców np. soku jednodniowego jest niewielki. Większość stanowią soki odtwarzane, produkowane z owocowego koncentratu.

Odpowiadają one właściwościom średniej jakości soku świeżego, pod warunkiem, że wyprodukowano go z godnie z przepisami. Dobry sok musi zawierać 85-100 procent owoców. Soki owocowe mogą mieć w składzie niewielkie ilości cukru, bądź też inne ściśle określone naturalne substancje słodzące (np. syrop glukozowy, fruktozowy), które łagodzą ich kwaśny smak. Wyjątek stanowią soki z gruszek i winogron. Jeżeli zawartość cukru jest większa niż 15g na litr, producent jest zobowiązany podać tę informacje na opakowaniu, przy czym dodatek cukru nie może być większy niż 150g na litr. W sokach dozwolone jest również dodawanie kwasu cytrynowego - do 3g na litr. Obowiązuje jednak zasada, że do soku nie wolno jednocześnie dodać cukru oraz substancji zakwaszających.

Soki warzywne mogą być doprawiane cukrem, miodem, solą, ziołami i kwasem cytrynowym.

Wszystkie soki można też wzbogacać witaminami - C, E, beta-karotenem, minerałami - np. wapń, potas, magnez. Zabronione jest dodawanie sztucznych aromatów, barwników i konserwantów.

Nektar - to rozcieńczony z wodą sok, przecier albo mieszanina tych produktów. Minimalna zawartość soku w nektarze jest ściśle określona: - 50 % dla jabłek, gruszek, pomarańczy, brzoskwiń, ananasów - 40% dla jeżyn, malin, czereśni, truskawek, moreli - 35% wiśni - 30% dla śliwek, agrestu, żurawin - nie mniej niż 25% dla porzeczek, cytryny, bananów, granatu, mango, papai

Do nektaru nie można dodać więcej cukru niż 200g na litr. Nektar może zawierać jednocześnie substancje słodzące i zakwaszające. W przypadku nektarów zamiast cukru można dodać słodziki. Nektary nie powinny zawierać sztucznych barwników ani też konserwantów.

Napoje - jest w nich mniej soku niż w nektarach. W większości napojów można znaleźć nie więcej niż 3-5 procent soku albo nie ma go wcale. Ale są też i takie które mają 20% soku, producent zwykle zaznacza to na opakowaniu. Do napojów zaliczamy również takie produkty, które mimo dużej zawartości soku zawierają dodatki zabronione przy produkcji soków i nektarów: aromaty, barwniki naturalne i sztuczne konserwanty, sztuczne substancje słodzące.

Etykieta - powinno się na niej znaleźć: - nazwa handlowa produktu np. sok jabłkowy, nektar porzeczkowy, napój brzoskwiniowy - jeśli produkt zawiera więcej owoców lub warzyw , należy wymienić jakie ( jeżeli zawiera więcej niż trzy, można zastąpić słowem "wieloowocowy" - informacje czy sok lub nektar został wyprodukowany z koncentratu, czy ze świeżych owoców - jeśli nektar został wyprodukowany z jednego lub więcej soków zagęszczonych, trzeba to zaznaczyć - powinna być zawarta minimalna ilość owoców oraz informacja, że produkt został dosłodzony - data przydatności do spożycia, warunki przechowywania, wartość odżywcza, nazwa producenta

Uważajmy na pułapki!

Nie należy sugerować się nazwą wymyśloną prze producenta. Informacja wydrukowana na opakowaniu " 100 procent" a małym drukiem "smaku", albo samo "100 procent" mogą wprowadzać w błąd. Nazwa sugeruje, że to prawdziwy sok, tymczasem często tak nie jest. Również informacja na soku czy nektarze " nie zawiera konserwantów" jest zwykłym chwytem marketingotym, ponieważ według przepisów żaden sok i nektar nie powinien ich zawierać. Kupujmy raczej produkty znanych producentów. Warto też wypróbować soki świeże z małych lokalnych wytwórni. Wszystkie soki i nektary po otwarciu należy trzymać w lodówce, ale nie dłużej niż 24 godziny. Soki jednodniowe najlepiej wypić w ciągu 12 godzin, ponieważ szybko tracą wartości odżywcze i fermentują.

Wartości odżywcze

Gaszą pragnienie, odkwaszają organizm, są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika. Ponadto zawierają antyoksydanty, które chronią nas prze wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi na starzenie się organizmu i choroby nowotworowe. Wartość odżywcza soku zależy od jego rodzaju. Najlepsze są soki mętne typu przecierowego lub z cząsteczkami owoców. Najwięcej składników odżywczych znajdziemy w sokach i nektarach. Soki warzywne przewyższają owocowe pod względem ilości żelaza, magnezu, wapnia, błonnika i beta-karotenu. Szczególnie dużo beta-karotenu znajduje się w soku z marchwi. Sok pomidorowy jest skarbnicą potasu, a sok z buraków czerwonych dostarcza dużo kwasu foliowego i błonnika. Sok z czarnych porzeczek i owoców cytrusowych jest źródłem witaminy C, pomarańczowy, grejpfrutowy, ananasowy bogaty jest w kwas foliowy.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość