Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Crossfit - (nie)codzienny trening

Sprawność, szybkość, gibkość, wytrzymałość, doskonała koordynacja i ciało wyrzeźbione niczym grecki posąg – to najważniejsze, choć nie jedyne zalety fascynującego systemu Crossfit.

W Polsce niewiele jeszcze o nim wiemy, ale do Europy już jakiś czas temu przywędrował z zachodniego wybrzeża USA, gdzie zrodził się w garażowych siłowniach i aktualnie bije rekordy popularności. Mówiąc krótko, Crossfit to zróżnicowany trening ogólnorozwojowy, tyle, że ćwiczy się do upadłego i nie ma mowy o nudzie czy powtarzalności.

Dla kogo?

Jedną z podstawowych zalet Crossfitu jest praktycznie nieograniczone przeznaczenie. Taką formę treningu można uprawiać bez względu na wiek, kondycję i doświadczenie – ramię w ramię ćwiczą więc kompletni nowicjusze i zawodnicy MMA. Różni się waga, intensywność i obciążenie. Rzeczy uniwersalne to zaangażowanie, duch zespołowy i systematyczność.

Crossfit jest podstawowym programem rozwoju siły i kształtowania formy dla adeptów szkół policyjnych, jednostek taktycznego reagowania, specjalizowanych jednostek wojskowych, mistrzów sztuk walk i wyczynowych sportowców na całym świecie. I nie przeszkadza to wcale w tym, by crossfit uprawiali prawnicy, mamy chcące pozbyć się pociążowej nadwagi i starsi panowie chcący zabić nudę na emeryturze.

Co i po co?

Tym co wyróżnia Crossfit na tle innych programów treningowych jest założenie, że zdrowa osoba powinna osiągnąć sprawność w dziesięciu różnych obszarach fizycznych. Należą do nich: wydolność krążeniowo-oddechowa, wytrzymałość, siła, gibkość, moc, szybkość, zwinność, równowaga, koordynacja i dokładność.

Sprawność zdefiniowana jest jako zwiększona wydajność we wszystkich tych domenach równolegle, co osiąga się poprzez wywołanie zmian neurologicznych i hormonalnych w procesach metabolicznych. Ale jak jak to przekłada się na ćwiczenia?

Amatorzy Crossfitu biegają, wiosłują, przenoszą przedziwne przedmioty, przewalają ogromne opony, robią pompki i brzuszki, noszą worki z piaskiem, skaczą na skakance, ciągną liny, podnoszą ciężary, rzucają piłką lekarską, wskakują na pudła i robią dziesiątki innych rzeczy, których z pewnością nie spodziewasz się znaleźć w rozpisce treningowej.

Taki trening wzmacnia mięśnie, zwiększa zakresu ruchu stawów, poprawia siłę i wytrzymałość, kształtuje sprawność ogólną i przede wszystkim reguluje braki równowagi w mięśniach, powstałe na skutek długotrwałego uprawiania jednej dyscypliny. Oznacza to równomierny przyrost masy i kompleksowe kształtowanie całej sylwetki.

Jak i gdzie?

Programy Crossfit wdrożone są do około 2000 siłowni na całym świecie, ale na ich rozpowszechnienie w Polsce musimy jeszcze poczekać. Spotkania zazwyczaj przybierają formę „Treningu dnia” (WOD – Workout of the Day).

Trening prowadzony przez specjalistów zaczyna się od krótkiej rozgrzewki, a potem już tylko pot i zaciskanie zębów. Właściwe ćwiczenia nie przekraczają zazwyczaj 20 minut, ale musi być intensywnie! I oczywiście systematycznie. Nie ma ploteczek, konwersacyjnego tempa i kilkuminutowego odpoczynku między ćwiczeniami. Nie ma elektroniki, klimatyzacji, łagodnego, wyrozumiałego trenera, odświeżaczy powietrza i błyszczącego sprzętu. Jest brutalnie, pierwotnie i wycieńczająco.

Osoby, które nie są zrzeszone klubach i chcą trenować na własną rękę, znajdą przykłady WOD na oficjalnej stronie www.crossfit.com. Niezwykle pomocny jest też serwis YouTube.

Należy jednak pamiętać, że nasze zdrowie i kondycja fizyczna determinują intensywność treningu, która powinna być zwiększana stopniowo. Jeśli nie czujemy się swobodnie ze sztangą i nie mamy pojęcia o bezpiecznym wykonywaniu ćwiczeń siłowych, lepiej poczekajmy aż Crossfit zawładnie również polskim rynkiem.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. by lollek <3 (Gość)

    Jakie sa ćwiczenia na płaski brzuch ?
    Jakieś porady lub przepisy na ćwiczenia ? ;DD
    Będę bardzo wdzieczna ;* .

  2. Mia

    Wszyscy chwalą http://mamzdrowie.pl/cwiczenia-na-plaski-brzuch/

  3. artur (Gość)

    Mniej żreć!

  4. marcelina

    crossfit jest the best! czekam aż otworzą u mnie gdzies i ruszam :D

  5. Gość (Gość)

    Wszystko może się przydać podczas treningu - a szczególnie stare opony. Zobaczcie przykłady ćwiczeń crossfit z oponami!!!!!!
    lepszytrener.pl/blog-trenera/garazowy-crossfit-cwiczenia-z-oponami

  6. klebus

    crossfit to super rozwiązanie, świetnie działa na wszystkie partie mięśni

  7. wiking81

    popieram :) crossfit jest super i daje mega efekty!

  8. Weronikatym

    ćwicz mięśnie głębokie, najszybsze efekty sa po tym

  9. Olekser (Gość)

    Crossfit zajebisty trening żeby być w formie. Tylko że początki w nim są cholernie ciężkie. Ale jeśli będziesz regularnie chodzić na zajęcia będziesz miał szczęście.

  10. adelaehm

    hej

  11. ewkaszczyg

    Myślałam nad takim treningiem. Ale doszłam do wniosku, że jest dla mnie za trudny.

  12. arlecia

    Ja słyszałam o tym, i zastanawiam się narazie trenuje 4 razy w tygodniu na siłowni i dla rozbudowania mięśni biorę https://fitmuscle.pl/monohydrat-kreatyny/161-iron-horse-series-crea-plus-500g-59... pomaga zbudować tkankę mięśniową

  13. naklejka000

    Zastanawiam się nad treningami crossfit, muszę chyba psychicznie się do tego nastawić, bo treningi do łatwych nie należą.

  14. Pablitos

    RACJA!! Crossfit wymiata. Mam siedzący tryb życia więc musiałem kiedyś postanowiłem po pracy zacząć ćwiczyć. Chodzę sobie ze znajomym na Crossfit do http://www.xkinetic.pl/oferta/crossxs/ i wiem że to zamiłowanie do sportu nigdy nie zgaśnie. Polecam trening obwodowy :D !