Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Cukier

Nawet jeśli nie lubisz słodyczy, codziennie nieświadomie pochłaniasz sporą porcję cukru. Jest on obecny niemal w każdym gotowym produkcie, poprawia smak, ale też szkodzi naszemu zdrowiu. Jak więc go ograniczyć?

Dietetycy i lekarze zaliczają cukier do jednej z trzech "białych trucizn" naszego organizmu - pozostałe to sól i mąka. Tymczasem świadomie lub nieświadomie zjadamy go średnio 25 łyżek dziennie, czyli rocznie około 45 kg! Statystyki zaniżają jedynie osoby chore na cukrzycę i te, walczące z nadwagą. Według badań, do normalnego funkcjonowania naszego organizmu, potrzebujemy zaledwie 7 g cukru dziennie. Niestety, nie jest łatwo ten poziom utrzymać, gdyż cukier uzależnia. Pobudza produkcję serotoniny w mózgu, a ta poprawia nasz nastrój.

Kiedy poziom cukru we krwi rośnie, trzustka produkuje duże ilości insuliny, aby go obniżyć. Wtedy jego poziom spada poniżej normy. Skutek? Znużenie i wilczy apetyt na słodycze. Wpadamy w błędne koło.

Szkodliwość cukru

Cukier podstępnie niszczy nasz organizm. Zakłóca równowagę kwasowo-zasadową, drażniąc jelita i żołądek, spowalnia trawienie, wzmaga uczucie znużenia i senności.

Ukryta słodycz

Cukier jest dzisiaj obecny niemal we wszystkich gotowych potrawach. Znajdziemy go też w produktach, które do słodyczy na pewno nie należą:

  • keczupie, gdzie stanowi niemal połowę zawartości,
  • sosach, majonezach, musztardzie,
  • grzybach marynowanych, ogórkach konserwowych i innych przetworach,
  • gotowanej szynce, salami, parówkach.

Często cukier występuje pod różnymi nazwami takimi jak: sacharoza, glukoza, fruktoza, laktoza lub syrop. Nie świadomi tego, myślimy, że kupujemy produkt pozbawiony cukru. Np. składnikiem wielu gatunków pieczywa, także ciemnego jest syrop lub karmel, a więc cukier! Ten słodki dodatek zjadamy także w śniadaniowej porcji muesli, owocowych serkach, jogurtach i mlecznych deserach. Cukier znajdziemy w większości gotowych soków i napojach gazowanych. Nawet lekarstwa i kolorowe witaminy nie są go pozbawione. Pełni tam rolę środka konserwującego i wzmacniającego smak.

Jak ograniczyć cukier?

  • Postaraj się ustalić dzień w tygodniu, w którym możesz sobie pozwolić na "słodyczowe szaleństwo". W pozostałe, nie jedz ani jednego.
  • Możesz też zdecydować się na jedzenie tylko jednego słodkiego posiłku dziennie np. deseru, po obiedzie lub kolacji.
  • Uważnie czytaj etykiety produktów, które kupujesz! Unikaj tych, na których widnieją:

sacharoza - chemiczna nazwa cukru rafinowanego, nie zawiera witamin, ani składników mineralnych.
glukoza - cukier gronowy, najwięcej znajdziesz go w winogronach. Szubko przenika do krwi, dzięki czemu błyskawicznie dostarcza energii. Jego poziom spada jednak równie szybko i wywołuje wilczy głód.
fruktoza - cukier prosty, główny czynnik tycia. Znajdziesz go w słodkich owocach, ale też produktach przemysłowych. Powoduje wzdęcia.

laktoza - cukier mleczny. Obecny jest w mleku i jego przetworach. Ma tyle samo kalorii, co cukier rafinowany. Używany przy produkcji alkoholi i słodyczy.

  • Omijaj gotowe dania, w których mogą kryć się duże ilości cukru.
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. demi (Gość)

    oj nie dajmy się zwariować :)

  2. Mart. (Gość)

    Masz rację nie dajmy się zwariować, ale to prawda, ze cukier jest wszechobecny i uzależnia!!! Starajmy się go ograniczyc.

  3. kola (Gość)

    to jest tak,ze wystarczy sie przyzwyczaic,ze sie np. nie słodzi kawy i jest ok. zawsze mniej cukru co dzień. ja odradzam - zeby sie szybciej psuja ;)

  4. maja (Gość)

    a ja niestety mam juz taki tryb,ze jak nie zjem dziennie dwoch czekolad i loda z Maka,to mnie nosi...i moge sobie nawet zjesc normalny obiad-balka i te sprawy..moge czuc sie najedzona,a slodkosci sobie nie odpuszcze...to naprawde NALOG,wiec radze uwazac!!

  5. vintage (Gość)

    mniej cukru to ładniejsza figura i zdrowie. jestem za! ciaglego slodzenia mozna sie oduczyc, tylko trzeba miec silna wole, powodzenia!

  6. lady (Gość)

    To co? Mamy nie jeść owoców, pieczywa, nie pić mleka? We wszystkim można znaleść cukier. Mamy więc pić tylko wode ?? ?

  7. uczennica... (Gość)

    wszystko dokładnie i szczegółowo opisane... ;) dziekuje za pomoc w zadaniu domowym...;P SuPpCiO.. ;)

  8. zolw (Gość)

    i powoduje wiele cywilizacyjnych chorób przy pomocy bielnika, np: bezpłodność czy alergie pokarmowe

  9. Wiola171 (Gość)

    Fruktoza nie powoduje silnego podniesienia cukru we krwi więc nie tuczy tak jak biały cukier rafinowany !!!! jest to czysty cukier z owoców ,więc taki sam jak w jabuszkach czy gruszce
    , co za niedouczony autor ;/

  10. sportsmenka (Gość)

    Nieprawda. Z fruktozy się tyje. Przeczytaj sobie: http://www.sfd.pl/Fruktoza-t29795.html
    Lepiej sprawdzić coś zanim się skrytykuje...

  11. ewka (Gość)

    u mnie cukier powoduje wzdęcia, od kiedy nie słodzę kawy i herbaty czuję się o wiele lepiej,jestem lekka i energiczna.Długo to trwało zanim zorientowałam się ,że to przez cukier.i

  12. Robson (Gość)

    Zawsze pilem kawe aby byc pobudzonym do zycia i przestalem slodzic. Stwierdzilem ze lepiej dziala gorzka. Cukier i kawa to dwa przeciwienstwa wiec lepiej ich nie laczyc

  13. ;] (Gość)

    ja słodze 10 łyżeczek cukru do kawy ważę 80 kilogramów przy 185 cm wzrostu. Czuje sie świetnie ;]

  14. kamail (Gość)

    a wszyscy polacy jedzą gotowe posiłki? chyba jakieś wypociny ze stanów.
    Przesłodzony artykół, a ja głupi się skusiłem zeby przeczytać o skomentować, ech...

  15. pierdziel (Gość)

    co za farmazony nie mozna juz tego czytac nie jedz cukru bo umrzesz nie jedz owowcow bo maja cukier wrazywa tez maja cukeir nie jedz ryb bo baltyk jest pelny metaliciezkich nie jedz przetworow miesnych bo wierzeta sa pelne chorob niezdrowe i tak dalej nie pij mleka bo jest sztuczne nie ejdz warzyw bo rosna przy drodze i sa generycznie modyfikowane ostatnio panuje moda na takie wypociny warte mniej nizpapiertoaletowy na ktorym zostaly wydrukowane autorzy zbieraja material o produktach ktore spozywamy wciskaja same wady i tworzanieprecyzyjny nieprofesjonalny reportaz przy okazji wcinajac soczystego hamburgera z magdonalda nie podajac w artykule co mamy jesc i jak walczyc zjedzieniem ktory jest tylko zle taki ferment ma przyciagnac czytelnikow co za dno

  16. Ciekawy (Gość)

    Pytanie do autora: CO w takim razie mamy jeść? Wszędzie mówi się tylko czego mamy nie jeść (komentarz wyżej).

  17. pytanie ??????? (Gość)

    jak znalesc na komputerze co oznacza naprzykład E iles tam pliss napiszcie dzisiaj 11.03.10.r proosze !!!! na przyrode mam a ona juz jutro !!!!!!!!!

  18. Alicja Żywczak (Gość)

    http://www.magazyndomowy.pl/symbol-e-na-produkcie-zdrowy-czy-nie/

  19. musk! (Gość)

    Z tego, co czytałem, cukier jest głównym (właściwie jedynym) źródłem energii dla mózgu, więc nie wiem, czy eliminacja cukru w diecie jest takim dobrym pomysłem...

  20. Marcin (Gość)

    kiedy bedziecie jesc cini-minis to bedziecie duuuuuuuuuzi

POLECAMY