Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dania wegańskie na każdą okazję

Nudna, czasochłonna i niebezpieczna? Nic bardziej mylnego. Prawidłowo prowadzona dieta wegańska nie tylko służy zdrowiu, ale może również zachwycać smakiem i różnorodnością.

Każdego dnia dieta wegańska zyskuje kolejnych zwolenników, ale błędnych przekonań o jej niedociągnięciach raczej nie ubywa. Zaciekli krytycy przekonują, że tylko mięso jest w stanie dostarczyć wielu grup składników odżywczych, a rezygnacja ze wszystkich produktów zwierzęcych prowadzi do groźnych niedoborów. Nie brakuje też osób, które uważają dietę wegańską za pozbawioną smaku i charakteru, często posługując się wyświechtanym i absurdalnym argumentem, że „to dobre dla królików”.

Tymczasem jadłospis oparty wyłącznie na produktach pochodzenia roślinnego nie tylko nie musi prowadzić do niedoborów (zaleca się jedynie suplementację witaminy B12), ale wręcz przeciwnie, ma nieoceniony wpływ na kondycję organizmu i przeciwdziała licznym chorobom. Wśród najważniejszych zalet diety wegańskiej wymienia się na przykład niższą zapadalność na choroby układu naczyniowo-sercowego, cukrzycę, nowotwory i kamicę nerkową.

Weganie rzadziej borykają się też z problemami trawiennymi, nadwagą, artretyzmem, zaparciami i próchnicą. Jeśli do komponowania diety podchodzi się odpowiedzialnie, z dużą świadomością potrzeb organizmu i źródeł deficytowych składników, weganizm można uznać za zupełnie bezpieczny styl życia.

Nie ulega też kwestii, że dieta roślinna może być niezwykle zróżnicowana i w zasadzie nie musi znacząco odbiegać od tradycyjnej kuchni. Okazuje się, że bez mięsa, jajek, żółtego sera i mleka można przyrządzać wykwintne dania i słodkości, które oczarują niejednego smakosza. A oto kilka przykładów:

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość