Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dania z cukinii przyjazne dla linii

Cukinia jest jednym z tych warzyw, obok ziemniaków i fasolki szparagowej, które za sprawą powszechnie stosowanych przepisów stają się bombami kalorycznymi. Jak ją przyrządzać, by zachować jej dietetyczne właściwości?

Cukinia może i ma 15 kcal w 100g, ale panierowana w bułce tartej i smażona w głębokim tłuszczu albo faszerowana mięsem mielonym i zapiekana pod górą żółtego sera raczej nie przysłuży się ani zdrowiu, ani sylwetce. Czy są inne opcje? Naturalnie! I warto z nich skorzystać, bo zjemy nie tylko smacznie i kolorowo, ale przede wszystkim z korzyścią dla ciała. O właściwościach dietetycznych i prozdrowotnych cukinii będzie nieco później. Najpierw nabierzcie apetytu.

Na dowód tego, jak uniwersalnym warzywem jest cukinia, znajdzie się też coś z domowej cukierenki. Zupełnie niedietetyczne, ale jakie oryginalne!

A teraz kilka słów o tym, dlaczego warto sięgać po cukinię jak najczęściej i przygotowywać ją tak, by nie unicestwiać jej dobroczynnych właściwości:

  • Oprócz tego, że jest niskokaloryczna, w swojej skórce zawiera spore ilości błonnika pokarmowego, więc jest stworzona dla osób stosujących diety odchudzające. Błonnik pęcznieje w żołądku, zapewniając dłuższe uczucie sytości, a ponadto reguluje poziomu cukru we krwi, zmniejsza stopień wchłaniania cholesterolu, obniża ciśnienie, pobudza perystaltykę jelit i ma istotne znaczenie w profilaktyce raka jelita grubego.

  • Cukinia jest nie tylko lekkostrawna sama w sobie, ale również wpływa korzystnie na procesy trawienne. Ze względu na to, że wykazuje duży potencjał zasadotwórczy, jest szczególnie polecana osobom zmagającym się z objawami nadkwasoty i choroby refluksowej przełyku (zgaga, „kwaśne” odbijanie, nudności, wymioty, ból brzucha).

  • Owoce cukinii nie kumulują azotanów i metali ciężkich, więc można je jeść bez obaw o toksyny, jakie gromadzi wiele produktów uprawnych. Co więcej, jako źródło cennego chlorofilu, cukinii sama wspomaga wewnątrzustrojowe procesy detoksykacyjne.

  • Żółta cukinia obfituje w karotenoidy (beta karoten, luteinę i zeaksantynę), związki o działaniu antyoksydacyjnym, które mają szczególne znaczenie w profilaktyce chorób oczu i zmian nowotworowych. Jak większość żółto-pomarańczowych warzyw, ma też znaczące ilości witaminy A.
  • Cukinia jest bogata w potas, który reguluje ciśnienie, pracę serca, gospodarkę kwasowo-zasadową, przepuszczalność błon komórkowych oraz umożliwia regenerację powysiłkową.
  • Wśród innych cennych związków obecnych w cukinii w mniejszych ilościach są też: witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy), witamina C, żelazo, wapń i fosfor.

Kupując cukinię, najlepiej wybrać średniej wielkości sztuki o błyszczącej, napiętej skórce i intensywnej barwie. Powinny być jędrne i stosunkowo ciężkie (oznacza to, że nie są stare i przesuszone). Młode cukinie można, a wręcz należy spożywać ze skórką; te starsze i przerośnięte lepiej obierać jeśli zamierzamy jeść je na surowo. Smacznego i na zdrowie!


Masz pomysł na dietetyczne danie z cukinią w roli głównej? Nasi czytelnicy na pewno go docenią.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. zostroja85

    Momentalnie zgłodniałam... uwielbiam cukinię pod każdą postacią!

  2. wroblenka90

    Ale pyszności! Dzisiaj zrobię cukinię na obiad :)

  3. suti (Gość)

    cukinia jest pyszna :) a jeśli chodzi o linie to się nie martwię bo odżywiam się zdrowo- jestem obecnie na diecie i stosuję olej arachidowy z oleofarm. zmniejsza apetyt, zwiększa uczucie sytości czyli coś czego mi potrzeba :)

  4. lewikaj84

    muffinki z cukinią... to musi być boskie!

  5. gold

    juz mi slinka cieknie.. a calkiem niedawno smażyłam sobie cukinie.. wiadomo, ze wtedy witaminek jest mniej .. ale za to jest jeszcze lepsza

  6. olemonia84

    A ja uwielbiam zupę krem z cukinii - smakuje nieziemsko, polecam każdemu!

  7. kima

    też uwielbiam cukinię :) często faszeruję z tym że zamiast pieczarek jak tutaj jest przepis dodaję mięso mielone, tu jest przepis
    http://przepisy.ancymonki.pl/faszerowana-cukinia/
    uwielbiamy ją wszyscy

  8. MarysiaP (Gość)

    Od jutra zaczynam odchudzanie, kto sie odchudza ze mna? Nie bedzie latwo ale trzeba sie wziac za siebie. Szukalam duzo w necie i mam juz dobry plan na schudniecie, wpiszcie sobie w google - xxally radzi jak szybko schudnac - i powiedzcie co o tym sadzicie.

  9. zuzitsu

    Ja też uwielbiam cukinię w każdej postaci! Lubię robić taką faszerowaną mięsem mielonym z indyka, albo po prostu grillowaną na patelni. Zupa cukiniowa lub placki z cukinii też na stałe zagościły na moim stole.

  10. zdrowka

    Cukinia jest świetna! :)