Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dbaj o kości

O mocne kości należy dbać już od dzieciństwa. W codziennej diecie powinny się znaleźć potrawy z wapniem np. mleko, żółty ser, jogurt. Nie można też zapominać o gimnastyce i ruchu na świeżym powietrzu.

Człowiek około 30. roku życia osiąga szczytową masę kości. Następnie przez wiele lat proces tworzenia i niszczenia komórek pozostaje w równowadze. Około 40. roku życia ubytek kości zaczyna przeważać nad ich odtwarzeniem. U kobiet w okresie menopauzy proces ten znacznie przyśpiesza - niektóre panie tracą rocznie od 2-5 procent masy kostnej. W przypadku kiedy ten ubytek przebiega szybko lub gdy masa szczytowa była niewielka rozwija się osteoporoza. Polega ona na ubytku tkanki kostnej i zniszczeniu struktury kości. Choroba rozwija się bezboleśnie. Dlatego tak ważna jest profilaktyka i wykonanie badania, jakim jest densytomeria. Trwa ono kilka minut i pozwala okreslić stan gęstości minerałów, z których zbudowane są kości.

Dieta

W medycynie najważniejsza jest profilatyka. O mocne kości dbajmy już od dzieciństwa. W codziennej diecie powinny znaleźć się prododukty z wapniem jak żółty ser, mleko, jogurt. Należy przy tym pamiętać, że niektóre składniki pokarmowe utrudniają wchłanianie wapnia z jelit. Należą do nich kwasy uronowe zawarte w warzywach i owocach, szczawiany oraz fitynianiany zawarte w produktach zbożowych z pełnego przemiału i roślinach strączkowych. Wchłanianie wapnia utrudnia też nierozpuszczalny błonnik pokarmowy. Nasz jadłospis układajmy tak, aby nie łączyć produktów mlecznych z warzywami.

Gimnastykuj się

W zapobieganiu osteoporozy ważny jest ruch i codzienna gimnastyka. Wysiłek fizyczny pobudza wzrost masy kostnej, a opóźnia proces ubytku. Kości pod wpływem nacisku wzmacniają się. Gimnastyka wzmacnia też mięśnie, które podtrzymują szkielet i chronią go przed deformacją oraz złamaniami. Należy przy tym pamiętać, że rodzaj wykonywanych ćwiczeń powinien być dostosowany do wieku i stanu zdrowia.

Zalecanym rodzajem ruchu jest tenis, siatkówka, bieganie po miękkej nawierzchni, ćwiczenia z ciężarkami albo siłowe, pływanie, jazda na rowerze, marsze. Osoby chore na osteroporozę powinny unikać gwałtownych skoków, podnoszenia ciężarów, gwałtownych ruchów. Aby jednak ćwiczenia przyniosły efekt, powinny być wykonywane systematycznie.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość