Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta ADF – post okresowy korzystny dla zdrowia

Po niekontrolowanym obżarstwie często zdarza nam się wbijać zęby w stół w ramach pokuty i zapijać wyrzuty sumienia wodą. Zwolennicy racjonalnego żywienia powiedzą, że głodówka to samo zło, jednak okazuje się, że taka „strategia huśtawkowa” ma swoich zwolenników wśród naukowców i lekarzy.

Post przerywany, zwany też sporadycznym, okresowym lub okresową głodówką zjednuje sobie coraz większą rzeszę entuzjastów, zarówno po stronie odchudzających się, jak i specjalistów w dziedzinie dietetyki i żywienia. Lecznicza głodówka to uznany sposób na oczyszczenie organizmu, utratę wagi i profilaktykę chorób cywilizacyjnych.

Długotrwały post nie należy jednak do przyjemności. Z tym większą uwagą przyjęto zatem wyniki badań, które wskazują, że radykalne ograniczanie kalorii przez 24 godziny co drugi dzień wspomaga spalanie tłuszczu i przedłuża nam życie. Takie podejście do odchudzania nazwano dietą ADF, z angielskiego Alternate Day Fasting, czyli w wolnym tłumaczeniu „post co drugi dzień.”

Skuteczność diety ADF udowodniono najpierw na gryzoniach. Myszy, którym jednego dnia pozwolono jeść tyle, ile chciały, a drugiego nie udostępniano karmy w ogóle, żyły dłużej i wykazywały zwiększoną wrażliwość na insulinę, osiągając nawet lepsze wyniki niż myszy, które codziennie karmiono dietą o znacznie obniżonej wartości kalorycznej.

Przeprowadzone do tej pory badania z udziałem ludzi były dość ograniczone, ale również przyniosły obiecujące rezultaty. Na Uniwersytecie Stanu Illinois odkryto, że ścisły post zastosowany co drugi dzień uaktywnia mechanizmy odpowiedzialne za spalanie tłuszczu u osób z nadwagą, nawet jeśli w dni niepostne jadły bez ograniczeń.

W kolejnym z badań wykazano, że zastosowanie diety ADF przez 3 tygodnie spowodowało u 16 osób o normalnej wadze ciała średnio 2,5% spadek wagi i 4% redukcję tkanki tłuszczowej. Uczestnicy skarżyli się jednak na dokuczliwy głód, w swym ostatecznym kształcie dieta zakłada więc ograniczenie spożytych kalorii do 1/5 normalnej wartości energetycznej jadłospisu, czyli do ok. 400-500 kalorii w jednym, małym posiłku.

Nie obyło się oczywiście bez kontrowersji. Krytycy twierdzą, że post to dobry sposób na zrównoważenie bilansu kalorycznego po jednorazowej „wpadce” dietetycznej, ale raczej nie długofalowa strategia odchudzająca. Jeśli zamierzasz wypróbować ADF na sobie, najlepiej będzie skonsultować to wcześniej z lekarzem.

Sonda

Czy uważasz okresową głodówkę za bezpieczną metodę odchudzająco-oczyszczającą?

  •  
  •  
Liczba głosów: 820
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. kuku (Gość)

    Dla mnie nie brzmi to logicznie. Przecież przy głodówkach organizm zaczyna spowalniać metabolizm!

  2. Jarek z Sport365.pl (Gość)

    Najlepiej stosować okresowy post każdego dnia, a okno żywieniowe mieć w przedziale 12/14.00 - 20.00. Dzięki temu znakomicie będziemy się wysypiali i tracili tłuszcz.

  3. cxz (Gość)

    byłem na głodówce 10 dni - przygotowywałem się do niej 2 tyg jedząc to co znawcy tematu polecają. Moje oczekiwania wobec głodówki to - zmiana nawyków żywieniowych oraz oczyszczenie organizmu. Niestety nawyki żywieniowe pozostały bez zmian a i nie odczułem jakiejś zmiany w organizmie pod względem oczyszczenia. Mi głodówka nic nie dała poza spadkiem masy ciała, ale nie o to mi chodziło, dodam tylko że od razu tj 2-3 dni jest efekt jojo nawet jak w tym czasie jesteś na sokach i ćwiczysz jak ja 45 minx 2 co dzień aeroby.