Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta beztłuszczowa

Jeśli kilka razy próbowaliście różnych diet, bez większych rezultatów, powinniście spróbować diety beztłuszczowej. Można tracić kilogramy i jeść smaczne posiłki, bez obawy, że po paru tygodniach pojawi się efekt jojo.

Proces odchudzania się nie jest prosty i dla wielu osób utrzymywanie odpowiedniej diety będzie po prostu katorgą. Drastyczne ograniczanie kalorii i nieunikniony efekt jojo to rzeczywistość dla większości odchudzających się osób. Naprzeciw ich potrzebom wychodzi dieta beztłuszczowa.

Jak sama nazwa wskazuje, dieta beztłuszczowa polega na wyeliminowaniu z diety wszelkich tłuszczy zwierzęcych. Należy przy tym zaznaczyć, że nie wyklucza ona tłuszczy roślinnych, które są źródłem bardzo ważnych i cennych dla organizmów kwasów tłuszczowych, w tym kwasów omega-3.

Z uwagi na to, że tłuszcze zwierzęce podnoszą w ludzkim organizmie poziom złego cholesterolu, który sprzyja rozwojowi miażdżycy i wystąpieniu zawału, powinno się je ograniczyć do minimum.

Trzeba powiedzieć, że dieta beztłuszczowa jest smaczna i nie pozwala osobie odchudzającej się na odczuwanie głodu. Zresztą, nie opiera się ona na głodówkach, tylko na ograniczeniu w sposób drastyczny spożycia tłuszczy zwierzęcych, szkodliwych dla naszego zdrowia. Dieta beztłuszczowa wpływa na poprawę samopoczucia, pozwala schudnąć i poczuć się lekko.

Dietę beztłuszczową wymyślił doktor Dean Ornish, który jest znanym w Stanach Zjednoczonych kardiologiem. Zastosowanie tej diety pozwoliło mu na wyleczenie bez stosowania leków czy działań operacyjnych otyłej kobiety, chorej na miażdżycę.

Metoda diety beztłuszczowej została przez niego wymyślona w latach 70-tych ubiegłego stulecia i przez kilka następnych lat doktor Ornish pracował nad jej ulepszeniem. Nie tylko powoduje ona spadek wagi, ale również ma przeciwdziałać chorobom układu krążenia. Założenia swej autorskiej diety doktor Ornish opisał w książce „Jedz więcej, waż mniej”. W Polsce pojawiła się ona w pierwszej połowie lat 90-tych.

Twórca diety twierdził, że ludzki metabolizm został ukształtowany wiele tysięcy lat temu, w czasach, kiedy ludzie musieli spożywać zwiększone ilości pokarmów po to, aby magazynować kalorie, zamienione w tłuszcz, na trudne czasy.

Dziś sytuacja naszego żywienia przedstawia się zupełnie inaczej, bowiem do jedzenia mamy dostęp cały czas. Doktor Ornish wysunął tezę, że nasze ciała jeszcze nie dostosowały się do tak szerokiej dostępności różnorodnych produktów spożywczych. Z tego względu diety niskokaloryczne nie sprawdzają się w dłuższym horyzoncie czasowym, jako że zmniejszona liczba dostarczanych organizmowi kalorii spowalnia równocześnie przemianę materii.

Dieta beztłuszczowa Ornisha opiera się na produktach pochodzenia roślinnego. Według zaleceń tejże diety, dzienne posiłki mają składać się w 10% z tłuszczu, w 15% z białka, a w 75% z węglowodanów. Program diety jest taki, że można jeść tyle, żeby poczuć się pełnym, ale należy jeść wyłącznie dozwolone produkty – często i w małych porcjach. Dzięki takiemu systemowi i dużej ilości błonnika nie będziemy tak często odczuwać głodu. Przy diecie beztłuszczowej zalecane są lekkie ćwiczenia fizyczne, joga i medytacja.

Sposób stosowania

Osoby decydujące się na zastosowanie diety beztłuszczowej muszą podczas dokonywania codziennych zakupów patrzeć na etykiety produktów, aby wiedzieć, jaka jest w nich zawartość tłuszczy. Nie powinna ona przekraczać 5 g na każde 100 g produktu, po który sięgamy.

Decydując się na zakup ryb w puszce, wybierajmy te, w sosie własnym lub w pomidorach, z kolei kupowane twarogi i jogurty powinny mieć niską zawartość tłuszczu. W zamian za wysokokaloryczne owocowe jogurty, kupmy jogurt naturalny i wkrójmy do niego świeże owoce, czy też wlejmy nieco miodu.

W miejsce majonezu czy śmietany do sosów, wykorzystujmy jogurt naturalny. Nie zmieni on zanadto smaku potrawy, a na pewno przyczyni się do odchudzania. Można również skorzystać z octu balsamicznego, dzięki któremu nasze potrawy nabiorą interesującego smaku.

Dobrze jest przygotowywać potrawy na patelniach z grubym dnem. Dzięki nim można bez trudu przygotować potrawy odtłuszczone. Sosy do makaronów i ryżu najlepiej przygotowywać wykorzystując do tego celu świeże pomidory.

Podczas stosowania diety beztłuszczowej nie ma potrzeby liczenia kalorii i z tego względu nie jest ona tak uciążliwa. Wystarczy kontrolować w spożywanych produktach zawartość tłuszczy. Wiadomo, że powinno być ich zdecydowanie jak najmniej.

Dieta na pewno nie jest polecana dla osób lubiących czerwone mięso i z drugiej strony – nielubiących warzyw i owoców.

Jadłospis w diecie beztłuszczowej

Wykorzystując dietę beztłuszczową można jeść bez żadnych ograniczeń rośliny strączkowe, owoce, zboża i warzywa. Jeśli zachowamy umiar, możemy spożywać dodatkowo niskotłuszczowy nabiał, do którego wlicza się: chude mleko, jogurty 0 procent, chude sery i kefiry; białka jajek oraz dostępne w wielu sklepach i supermarketach produktu dietetyczne oznaczone jako „light” albo beztłuszczowe. Z kolei, unikać należy:

  • mięsa w każdej postaci, nawet ryb i drobiu, choć jeśli nie możemy z niego kompletnie zrezygnować, zaleca się jeść minimalne ilości,

  • oliwy, olejów, margaryny, masła, dressingów do sałatek na bazie oliwy,

  • awokado,

  • oliwek,

  • orzechów, ziaren,

  • tłustych produktów nabiałowych,

  • cukru, słodyczy, miodu,

  • alkoholu,

  • wszelkich produktów, które zawierają więcej niż 2 gramy tłuszczu w 1 porcji. 

Efekty uboczne

Dieta beztłuszczowa jest obarczona pewnymi wadami. Przede wszystkim, nie jest ona skierowana do każdego. Dla niektórych osób może ona być zbyt monotonna i restrykcyjna.

Jej przeciwnicy uważają, że taką dietę mogą stosować przez dłuższy okres czasu prawie wyłącznie wegetarianie albo osoby posiadające bardzo silne samozaparcie i potrafiące narzucić sobie trwałą samodyscyplinę.

Wielu lekarzy twierdzi, że dieta beztłuszczowa może być nawet szkodliwa dla organizmu człowieka, bowiem prowadzi do utraty witamin i minerałów.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. zdrowaParka (Gość)

    Unikać awokado i orzechów ?? Przecież to zdrowe tłuszcze pochodzenia roślinnego - a piszesz ponoć o unikaniu tłuszczy zwierzęcych(!) Nie wprowadzaj ludzi w błąd... Poza tym pierwsza część artykułu ok :) Pozdrawiamy

POLECAMY