Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta na zdrowe oczy

O zdrowiu twoich oczu nie decyduje jedynie to, czy czytasz przy odpowiednim świetle. Niebagatelne znaczenie ma też dieta, która może uchronić cię przed brzemiennym w skutkach schorzeniem oczu.

Naukowcy z kilku holenderskich uniwersytetów odkryli, że osoby, których diety obfitują w cynk, beta karoten i kwasy omega-3, są znacznie mniej narażone na schorzenie oczu zwane zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD).

AMD jest jedną z głównych przyczyn utraty wzroku po 50. roku życia i cierpi na nie około milion Polaków. Zaniedbania w profilaktyce sprawiają, że pacjencji najczęściej dowiadują się o chorobie zbyt późno i zmian w ostrości obrazu nie da się już odwrócić. Choroba wyniszcza siatkówkę, powodując zaburzenia ostrości widzenia i stopniowo wykluczając chorego z życia codziennego. Z czasem uniemożliwia wykonywanie podstawowych czynności, takich jak czytanie, rozpoznawanie twarzy i barw, a nawet chodzenie.

Do czynników zwiększających prawdopodobieństwo rozwinięcia się choroby należą między innymi palenie papierosów, otyłość i nadciśnienie tętnicze, ale mamy też do czynienia z aspektem genetycznym. Osoby z wariantem genu zwanym CFH są obciążone aż 11-krotnie większym ryzykiem niż reszta populacji.

Badania, które przeprowadzono na przestrzeni 10 lat wykazały, że u tych właśnie osób ryzyko spada na skutek zastosowania diety bogatej w cynk, beta karoten, kwasy omega-3 oraz luteinę i zeaksantynę. Stwierdzono też, że nie jest konieczne ponadprzeciętne spożycie, by zaobserwować ochronne działanie tych składników i dawki rekomendowane przez ekspertów ds. żywienia w zupełności wystarczą.

Czego nie może zabraknąć w diecie?

  • Cynk: ostrygi, czerwone mięso, orzechy, fasola, kasze, chleb pełnoziarnisty;
  • Kwasy Omega-3: pestki dyni, oliwki, żółtka jaj, tłuste ryby morskie (makrela, śledź, łosoś, dorsz);
  • Beta karoten: rabarbar, marchew, szpinak, brukselka, żółty melon, morele;
  • Luteina i zeaksatyna: kapusta włoska, szpinak, jarmuż, natka pietruszki, koper, szczypiorek, brokuły, groszek zielony, dynia, cukinia, papryka.
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. dynamical

    Bardzo fajny artykuł. Zresztą w necie można znaleźć wiele ciekawych tekstów na ten temat. Ostatnio czytam dużo na temat ADM i żółta plamka leczenie. Zresztą przy okazji polecam: http://pryzmat-okulistyka.pl/zolta_plamka_leczenie/

  2. Renatka (Gość)

    w temacie kropel do oczu używam starazolin hydrobalance, są chyba w każdej aptece. Mają dobre działanie jeśli chodzi o nawilżanie oka.

  3. IzabelaBarbara (Gość)

    Szukając kiedyś sposobów na dbanie o wzrok znalazłam poradnik https://www.acuvue.pl/ zdrowie-oczu/w-trosce-o-zdrowie-oczu który wyczerpuje całkowicie temat zdrowia oczu. Można tam też znaleźć informacje na temat tego, jakie składniki odżywcze są dla oczu najważniejsze.

  4. Patti

    Sama swego czasu spotkałam się z opinią, że bardzo ważnym składnikiem dla zdrowia naszych oczy jest karoten. Nie mniej jednak jeżeli mamy problemy ze wzrokiem, możliwie jak najszybciej warto się udać do takiego miejsca jak Centrum Mikrochirurgii Laser http://www.okolaser.com.pl . Można tam bowiem liczyć nie tylko na pełną diagnostykę, ale także leczenie takich chorób narządu wzroku jak chociażby nadwzroczność, astygmatyzm, zaćmę i wiele innych. Warto wspomnieć także o tym, że Profesor Jerzy Szaflik, będący właścicielem Centrum jest uznanym w kraju specjalistą i na pewno oddając się jego ręce możemy mieć ogromne szanse na całkowity powrót do zdrowia.