Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta niskotłuszczowa - konsekwencje stosowania

Drastyczne ograniczenie w diecie spożycia tłuszczów może spowodować niedobór wielu substancji odżywczych i prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem.

Diety niskotłuszczowe są ubogie w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, tj. A, E czy D. Wykluczając oleje, orzechy i nasiona z diety narażamy się na większe ryzyko uszkodzeń ze strony wolnych rodników i szybsze starzenie organizmu.

Dieta niskotłuszczowa nie dostarcza też odpowiednich ilości podstawowych kwasów tłuszczowych (kwasu linolowego i linolenowego), które znajdują się w olejach roślinnych, nasionach, orzechach i tłustych rybach.

Osoby stosujące taką dietę często więc skarżą się na ziemistą cerę, jej łuszczenie oraz inne dolegliwości dermatologiczne. Inne problemy, które ich dotykają to zimne kończyny, kłopoty z ciśnieniem krwi, zwężenie naczyń i słaba krzepliwość krwi.

Długie stosowanie diet niskotłuszczowych prowadzi do ograniczenia spożycia wszelkich składników pokarmowych, a co za tym idzie kalorii. Prowadzi to do opróżnienia zapasów glikogenu (węglowodanów), a więc do szybszej utraty energii, zmniejszenia wydolności fizycznej, uczucia zmęczenia i słabego stopnia regeneracji organizmu. Może dojść także do utraty masy mięśniowej na skutek rozpadu białek i osłabienia lub nawet całkowitego zaniku mięśni.

Międzynarodowa Konferencja na temat Żywności, Żywienia i Wydolności (1991) zaleciła sportowcom spożycie tłuszczów między 15 a 30% w całkowitym poborze kalorycznym. Np. osoba spożywająca 2000 kcal potrzebuje 44-56g tłuszczów dziennie. Większość spożywanych tłuszczów powinny stanowić tłuszcze płynne, które znajdują się w olejach roślinnych, orzechach, nasionach, tłustych rybach, maśle orzechowych czy awokado.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość