Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta przy niedokrwistości

Niedokrwistość to za niski poziom hemoglobiny lub mała liczba erytrocytów (czerwonych ciałek we krwi). Gdy jest ich za mało, komórki są niedotlenione.

Niedokrwistość wywołuje następujące dolegliwości: zawroty i bóle głowy, zmęczenie, przyspieszony rytm serca, zaburzenia pamięci, pękanie kącików ust, bladość skóry, łamliwe paznokcie, ciągłe uczucie zimna. Czasem niedokrwistość wynika z niedoboru kwasu foliowego, witaminy B12, miedzi i kobaltu, ale najczęściej jest to niedobór żelaza. Przyczyną takiego stanu może być złe odżywianie, zaburzenia przyswajania żelaza z przewodu pokarmowego, obfite miesiączki.. Podczas okresu tracimy od 10 -30 mg żelaza, a w przypadku obfitych krwawień jeszcze więcej.

Podobnie dzieje się w czasie ciąży i kamienia piersią. Sytuację pogarsza fakt, że młode kobiety stosują wyczerpujące diety odchudzające, głodówki, nie zastanawiając się, że z każdym dniem przyjmują coraz mniej żelaza.

Nowoczesne środki farmakologiczne szybko sobie radzą w pokonaniu niedokrwistości, ale najlepsze efekty daje odpowiednia dieta. Przyswajanie żelaza ułatwia pełnowartościowe białko zwierzęce. Zalecane produkty: mięso i jego przetwory, podroby (np. wątroba, serce, nerki), drób, ryby, żółtka jaj. Zawierają one witaminę B12, która zapobiega niedokrwistości. W diecie powinny się znaleźć warzywa strączkowe, warzywa zielone, płatki owsiane, suszone owoce, kakao, nasiona dyni, pełnoziarniste pieczywo, gruboziarniste kasze (np. pęczak), makarony razowe. Wszystkie te produkty są najlepszymi źródłami żelaza. W diecie nie powinno również zabraknąć:buraków, papryki, natki pietruszki, brokułów, kalafiora, pomidorów, ziemniaków, truskawek, szczypiorku, czarnych porzeczek,owoców dzikiej róży. Po posiłkach pij soki: pomarańczowy lub z aronii. Warzywa i owoce dostarczają sporo witaminy C, która 2-3 krotnie zwiększa przyswajalność żelaza.

Bardzo ważne miejsce w diecie zajmują kiełki - zawierają one kwas foliowy, który zapobiega tzw. niedokrwistości hemolitycznej i megablastycznej. Uzupełnieniem jadłospisu powinny być: migdały, orzechy, ziarna słonecznika, olej rzepakowy i słonecznikowy. Dostarczają one witaminę E, która zmniejsza ryzyko niedokrwistości. Natomiast chrzan oraz miód sporo miedzi i kobaltu niezbędnych do wytwarzania erytrocytów. Jeżeli przyczyną niedokrwistości są schorzenia przewodu pokarmowego połączone z biegunką, trzeba ograniczyć surowe warzywa i owoce. Zamiast nich zaleca się soki owocowo - warzywne. Decyzję musi podjąć lekarz. Przy niedokrwistości powinno się ograniczyć spożycie mleka i jego przetworów. Zawierają mało żelaza, a sporo wapnia obniżającego przyswajanie żelaza nawet o 75%. Tak samo działa picie kawy i herbaty, zwłaszcza w czasie posiłków. W diecie ograniczamy do minimum szczaw, szpinak, rabarbar, boćwinę - dostarczają sporo szczawianów, które w znacznym stopniu zmniejszają przyswajanie żelaza. Powinno się również zrezygnować z pieczywa pszennego, cukru i słodyczy. Są one jedynie źródłem pustych kalorii i nie dostarczają cennych witamin i minerałów.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Druuszlak (Gość)

    Dobre rady, dziękuję; tylko trochę wymieszane; może lepiej by brzmiało gdyby je wypunktować..
    Pozdrawiam

  2. Kaja (Gość)

    Jeśli musicie przyjmować żelazo w tabletkach to zapytajcie w aptece o suplementy, które mają obie formy żelaza niehemową pochodzenia roślinnego i hemową tę lepiej przyswajalną pochodzenia zwierzęcego

  3. kama87

    Kaja ma całkowitą rację. samo żelazo niehemowe często okazuje się do niczego. Nie trzeba się wtedy zrażać, tylko kupić inny suplement :)