Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta przy wysokim cholesterolu

Nadciśnienie lub choroba wieńcowa to nie jedyne skutki zaniedbania wysokiego poziomu cholesterolu. Jeżeli twoje wyniki badań nie są najlepsze, skorzystaj z dobrodziejstw naturalnych produktów, które każdego dnia możesz włączyć do diety.

Zalety diety niskocholesterolowej

Dietę niskocholesterolową mogą stosować wszyscy – bez względu na wiek i wyniki badań. Choć dla tych, którzy cierpią na wysoki poziom cholesterolu jest niezbędna, inni mogą ją wprowadzić w życie w ramach profilaktyki. Zaletą tego sposobu odżywiania jest przede wszystkim fakt, że skutecznie chroni nasz organizm przed chorobami serca i układu krążenia (miażdżyca, choroba wieńcowa). Ograniczenie ilości spożywanych tłuszczów, jedzenie dużych ilości błonnika i złożonych węglowodanów pomaga utrzymać odpowiednią wagę, a jak powszechnie wiadomo - ludzie szczupli po prostu rzadziej chorują.

Zasady diety na wysoki cholesterol

Pierwszym krokiem w zmienieniu nawyków żywieniowych jest ograniczenie ilości tłuszczów i cukrów prostych na rzecz błonnika, którego masę zawierają owoce i warzywa. Przy układaniu dziennego jadłospisu powinniśmy pamiętać także o konieczności włączenia w dietę substytutów tłuszczów zwierzęcych – są nimi oliwa z oliwek oraz oleje roślinne. Wszystkie posiłki (najlepiej cztery albo pięć) powinny być spożywane w trzy lub czterogodzinnym odstępie czasu - zawsze o tej samej porze. Dlaczego? Bo regularne jedzenie sprzyja trawieniu pokarmów.

Zakazane produkty

  • Nabiał - żółtka jajek, ser żółty, tłuste mleko, śmietana, majonez
  • Mięso - gęś, kaczka, bekon
  • Fast-foody i słodycze
  • Warzywa - fasola, groch, kapusta, grzyby
  • Przetwory - dżem, marmolada, miód
  • Sól
  • Tłuszcze zwierzęce (smalec)

Zalecane produkty

  • Nabiał - kefir, maślanka, jogurt, chudy biały ser, mleko niskotłuszczowe, białko jajka
  • Węglowodany - pieczywo pełnoziarniste, bezjajeczny makaron, budyń
  • Mięso - baranina, chuda wołowina, cielęcina, kurczak, indyk (gotowane lub duszone), ryby (makrela, tuńczyk, dorsz)
  • Tłuszcze - olej sojowy, słonecznikowy, rzepakowy, oliwa, masło roślinne
  • Warzywa - ziemniaki gotowane, marchew, buraki, kalafior, dynia, szpinak, kabaczek, groszek zielony, cykoria, sałata, młoda fasola szparagowa
  • Owoce - arbuz, morele, brzoskwinie, pomarańcze, jabłka, winogrona, truskawki, maliny, porzeczki
  • Napoje - kawa zbożowa, herbata, soki warzywne i owocowe

Praktyczne porady do diety przy wysokim cholesterolu

  • jeżeli – w ramach jednorazowego odstępstwa od diety – zdecydowałeś się na spożycie produktów bogatych w tłuszcz, postaraj się nie łączyć ich z produktami zawierającymi dużo cukru.
  • w miarę możliwości zwiększ spożywaną ilość tłuszczów nienasyconych – częściej sięgaj po pestki słonecznika lub dyni, a zamiast majonezu do sałatek używaj oliwy z oliwek
  • do smażenia używaj oleju zamiast smalcu
  • jedz więcej ryb morskich – są bogate w kwasy tłuszczowe omega – 3, które obniżają poziom cholesterolu we krwi
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Wanda, Wwa (Gość)

    ODCHUDZANIE PRZY OTYŁOŚCI (CHOLESTEROL) / NADWADZE / CUKRZYCY / NADCIŚNIENIU / CHOROBACH SERCA: INTELIGENTNE, TAKIE POLECAM. *****

    1. Jemy niskotłuszczowo czyli:
    INDEKS ŻYWIENIOWY TJ. IŻ PRODUKTU.

    2. Niskowęglowodanowo, a zatem (energetyczne):
    NISKIE WĘGLOWODANY TJ. DO 26% WZROSTU.

    3. Puenta to tabele:
    IŻ PRODUKTU.

    P. S. Realizując klasyfikację IŻ, organizm sam wykorzystuje złogi trójglicerydów w żyłach, oczyszczając je. Zwyczajne biologiczne reakcje, które równocześnie eliminują miażdżycę i nadciśnienie, a także cukrzycę typu 2. Spożycie CHLEBA NA OSTEOPOROZĘ-IRL, szprotek wędzonych oraz fasoli czyli produktów o dużej zawartości wapnia wyjaśnia celowość umieszczenia tych produktów jako zalecane.

    4. Wykluczamy jednak z diety (niezdrowe dla człowieka) tzw:
    WYSOKIE WĘGLOWODANY TJ. OD 26,01% WZROSTU.