Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska według dietetyków uznawana jest za najzdrowsza dietę dla naszego organizmu. Również naukowcy dostrzegają dużą zależność między dobrym zdrowiem a tą właśnie dietą.

W krajach dobrze rozwiniętych jest bardzo duże spożycie tłuszczów, rafinowanych węglowodanów, mięsa i jego przetworów, przy jednoczesnym niskim spożyciu produktów jak najmniej przetworzonych. Prowadzi to do otyłości, chorób układu krążenia, serca, miażdżycy, podwyższonego poziomu cholesterolu i nadciśnienia. W naszej diecie za mało jest warzyw, ryb, owoców. Mieszkańcy krajów basenu morza Śródziemnego chorują rzadziej i żyją dłużej. Receptą na to jest właśnie dieta śródziemnomorska, w której głównymi produktami są: - owoce morza oraz ryby morskie - oliwa z oliwek i oliwki - świeże zioła i warzywa - melony, pomarańcze i inne cytrusy

Dietę można stosować przez całe życie, trzymając się tylko jednej zasady - jeść pięć razy dziennie niewielkie porcje.

W Polsce większość produktów dostępnych w Grecji czy Włoszech jest bardzo droga. Ale możemy je zastąpić naszymi warzywami. Zamiast kupować drogie karczochy czy bakłażany, możemy zastąpić je cukinią, kabaczkiem, patisonami. Zawierają podobne wartości spożywcze co bakłażany - zawierają dużo kwasu foliowego, który usprawnia pracę mózgu, poprawia pamięć. Kapusta może zastąpić drogie i trudno dostępne sałaty np. rzymską. Zawiera mnóstwo witamin- A, B, C oraz minerałów, np. potasu, który reguluje ciśnienie kwi. Z kolei pestki słonecznika - zamiast oliwek, a które. są źródłem witaminy E i zdrowych tłuszczy, które chronią naczynia krwionośne przed miażdżycą. Pestki możesz jadać jako przekąskę lub dodawać do sałatek i kanapek. Ser feta można zastąpić naszym twarożkiem, nie zawiera soli, a ma tyle samo cennego białka. Ponadto sól podnosi ciśnienie krwi.

Drogą oliwę z oliwek zastąpmy olejem rzepakowym. Jest on bardziej uniwersalny, można go stosować na zimno i do smażenia. Olej rzepakowy jest zdrowszy niż inne oleje roślinne bo zawiera więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy E! Te składniki skutecznie obniżają poziom cholesterolu . Wystarczy codziennie zjadać łyżeczkę oleju rzepakowego (np. w sałatce) by zmniejszyć ryzyko miażdżycy. Latem cytrusy można zastąpić naszymi owocami, których zwłaszcza o tej porze jest pod dostatkiem. W twoim menu powinno się znaleźć sporo ryb np. dorsza, mintaja, makreli - jest to bogate źródło kwasów omega-3, jodu, cynku. Pierwiastaki te pomagają na długo zachować młodość. Włosi jadają sporo makaronów, my mamy kaszę, która dostarcza nam witamin z grupy B. Ponadto kasza ma sporo magnezu, a ten pierwiastek ma działanie antystresowe. Jedz kaszę z mięsem, warzywami, sosami. Na przekąskę możesz wybrać suszone morele, daktyle, jabłka, śliwki. W Grecją bazą do wielu potraw i sosów jest jogurt naturalny. Można z niego przyrządzić świetny sos tzatziki w polskim wydaniu: kubek jogurtu naturalnego, świeży ogórek, czosnek, koperek, łyżka oliwy z oliwek, sól, pieprz.

Przykładowy jadłospis:

śniadanie: - filiżanka musli z jogurtem naturalnym, dowolny owoc

śniadanie II : - kromka pieczywa chrupkiego, plasterek szynki, ogórek, pomidor

obiad: - zupa krem z dowolnych warzyw - ryba lub filet z kurczaka upieczone w folii lub na grillu - sałatka z różnych sałat z oliwą

podwieczorek: - szklanka soku owocowego lub dowolny owoc

kolacja: do wyboru - sałatka grecka (pomidor, sałata, ogórek, ser feta polany odrobiną oliwy z oliwek), kromka chleba pełnoziarnistego - sałatka z ryby z kromką pieczywa ciemnego

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Noname (Gość)

    W miesiąc mi ubyło 6kg :)