Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta w czasie gorączki

Masz dreszcze, pocisz się, a temperatura ciała jest podwyższona - sięgasz wtedy po leki na zbicie temperatury, a nie stosujesz odpowiedniej diety. Dzięki odpowiedniemu odżywianiu możemy obniżyć temperaturę i szybciej powrócić do zdrowia.

Gorączkę wywołują drobnoustroje, które działają na ośrodek termoregulacji w mózgu, powodując wzrost temperatury. Jeżeli mamy gorączkę przez kilka dni, to wpływa to niekorzystnie na nasz organizm. Zwiększa się przemiana materii (wzrost temp. o 1 st. podwyższa ją o 13%), dlatego szybciej spalamy energię. Początkowo z węglowodanów, potem, z tkanki tłuszczowej i mięśni. I z tego też powodu, chociaż nie mamy apetytu nie możemy zapominać o odpowiedniej diecie.

Dania powinny być lekkostrawne, a zarazem pożywne. Należy unikać pieczywa żytniego i ciemnego, kapusty i warzyw strączkowych. Nie powinno się też jeść tłustego mięsa i ryb, serów topionych, żółtych i pleśniowych. Unikamy smażonego mięsa, słodyczy, alkoholu, nie używamy ostrych przypraw, ograniczamy sól, która zatrzymuje wodę w organizmie.

Najlepsze będą warzywa takie jak: marchew, sałata, buraki, seler, pietruszka, zielony groszek, kiszona kapusta. Z owoców wybierzmy te soczyste z orzeźwiającym smakiem, które pobudzą apetyt. Mogą to być: jagody, czarna porzeczka, cytrusy, winogrona, banany, brzoskwinie. Owoce dostarczą nam potrzebną witaminę C, a niektóre (np. maliny, jagody) kwas salicylowy, który obniża gorączkę i łagodzi dolegliwości.

Przy podwyższonej temperaturze wskazane jest białe pieczywo, biszkopty, sucharki, kasza manna, czy też gotowane ziemniaki. Produkty te dostarczą nam łatwo przyswajalne węglowodany.

Możemy jeść twarożki, serki homogenizowane, białe mięso, chude ryby. Będą one źródłem pełnowartościowego białka, witamin, wapnia, magnezu i żelaza. Z napojów wybierzmy kefir i jogurt. Wpływają one korzystnie na florę bakteryjną jelit. Wypijamy co najmniej dwa litry różnych napojów, co pomoże obniżyć gorączkę. Najlepsze będą: woda mineralna niegazowana, słaba herbata, napary z lipy, rumianku, soki z owoców i warzyw.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Man1903Gype (Gość)

    Mój ostatni przedmówca trafił w setkę! Zgadzam się ze wszystkim co powyżej.



    u230326 - To jest dobry temat: