Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta zapobiegająca rakowi piersi

Rak sutka jest jednym z najczęściej występujących nowotworów u kobiet. Grupa amerykańskich onkologów opracowała program z zaleceniami i zakazami, częścią tego programu jest odpowiednia dieta, która może zredukować ryzyko zachorowania na raka sutka.

Zalecenia ujęto w kilkunastu punktach, które każda z nas powinna wprowadzić do codziennego sposobu odżywiania.

1. Żywność organiczna

Żywność ta nie zawiera pestycydów i innych związków chemicznych. Warzywa i owoce z upraw ekologicznych zawierają więcej witamin i minerałów, niż te, które są dostępne w powszechnej sprzedaży. Jeśli natomiast chodzi o mięso i nabiał, to nie zawierają one hormonów (np. hormonu wzrostu dodawanego do paszy), które zwiększają ryzyko raka.

2. Algi morskie

Spożywanie alg obniża wystąpienie raka sutka - potwierdzone jest to badaniami. Wśród Japonek gdzie algi stanowią 10% pożywienia, odsetek zachorowania na raka piersi jest znacznie niższy niż w innych krajach. Algi zawierają chlorofil, który ma działanie antyrakowe, podobnie wit. C i karotenoidy obniżają poziom wolnych rodników. Jeżeli nie mamy dostępu do alg w sklepach ze zdrową żywnością, możemy zażywać błękitne algi - spirulinę i chlorellę w postaci tabletek lub proszku. Jedną łyżeczkę takiego proszku rozpuszcza się w szklance soku owocowego lub warzywnego.

3. Warzywa kapustne

Do warzyw kapustnych zaliczamy np. brokuły, brukselkę, kapustę włoską, białą, czerwoną, pekińską, kalafior, kalarepę. Warzywa te zawierają zwiazki siarkowe, które pomagają eliminować nadmiar estrogenów z organizmu i zapobiegają wzrostowi raka sutka. Ponadto warzywa kapustne są bodatym źródłem witaminy C. A kapusta pekińska zasługuje na wyróżnienie ze względu na bardzo dużą zawartość beta - karotenu. Poza tym warzywa są nisko kaloryczne, więc polecane są osobom z nadwagą.

4. Redukcja tłuszczów

Dieta bogata w tłuszcze sprzyja zachorowaniu na raka. Spożywanie pokarmów wysokotłuszczowych powoduje wytwarzanie w jelitach związków chemicznych, które przetwarzają występujące tam bakterie w estrogeny, które magazynowane w gruczole piersiowym czynią go bardziej podatnym na raka.

5. Zwiększyć ilość błonnika

Dieta bogata w błonnik (owoce, warzywa, fasola, groch) zmniejsza wystąpienie raka aż o 54%. Błonnik zaburza metabolizm estrogenów i obniża jego poziom we krwi obwodowej.

6. Jedz produkty sojowe

Najlepiej tofu i miso. Produkty wysokoprzetworzone nie są korzystne, gdyż zawierają konserwanty, zbyt dużo sodu (np. sos sojowy), a olej sojowy zawiera niekorzystne tłuszcze nasycone.

7. Zwiększamy spożycie ryb

Ryby morskie zawierają kawasy tłuszczowe omega -3, które hamują działanie prostaglandyn (grupa hormonów), których obecność upośledza zdolność układu immunologicznego do prawidłowego i wczesnego rozpoznania komórek rakowych. Jedz ryby przynajmniej 3 razy w tygodniu, a jeżeli nie lubisz ryb, to zażywaj olej rybny w kapsułkach.

8. Wprowadź do menu grzyby orientalne

Są to grzyby shiitake i maitake - dostępne w sklepach z orientalną żywnością. Grzyby te usprawniają układ odpornościowy i hamują wzrost tkanki nowotworowej.

9. Pij zieloną herbatę

Herbata ta zawiera antyoksydanty i polifenole, które obniżają poziom szkodliwych wolnych rodników. Antyrakowe działanie zielonej herbaty jest potwierdzone wieloma badaniami klinicznymi (niski odsetek raka sutka wśród Japonek). Herbatę zieloną pijemy 3 razy dziennie. Herbata zielona prócz właściwości antyrakowych, zawiera 50 proc. mniej kofeiny od kawy i tradycyjnej herbaty.

10. Jedz więcej czosnku

Do jadłospisu wprowadzamy czosnek, cebulę, por, szalotkę - najlepiej na surowo. Czosnek zawiera siarkę, która hamuje wzrost komórek rakowych, selen, który pobudza tworzenie się białych krwinek krwi i wzmaga obumieranie komórek rakowych. Cebula i pozostałe warzywa mają podobne działanie, a poza tym zawierają składniki hamujące wolne rodniki. Zawierają również saponiny, które hamują podziały komórek rakowych.

11. Fitominy

Należy jeść dużo warzyw, owoców, ziaren, nasion i orzechów. Pokarmy te zawierają polifenole, które chronią i hamują wzrost komórek rakowych. Polifenole występują również w koperku i rozmarynie. Powinnyśmy jeść ok. 500g warzyw i ok. 300g owoców dziennie.

12. Dobór właściwych tłuszczów

Należy unikać oleju słonecznikowego, sojowego, kukurydzianego i margaryny. Oleje takie jak oliwa z oliwek obniżają wystąpienie raka. Tłuszcze nasycone - występujące w nabiale i czerwonym mięsie, powodują wzrost insuliny, która stymuluje komórki rakowe do wzrostu.

13. Wprowadź suplementy

Codziennie zażywaj witaminy, mikroelementy, koenzym Q, selen, ekstrakt z grejpfruta.

selen - obniża ryzyko wystąpienia raka sutka koenzym Q - wzmacnia układ immunologiczny, eliminuje wolne rodniki ekstrakt z grejpfruta - ma 20 razy silniejsze działanie w walce z wolnymi rodnikami niż wit. C.

14. Pij dużo płynów

Codziennie pij 2-3 litry różnych płynów - wody niegazowanej, herbaty ziołowe, owocowe. Picie dużej ilości płynów pozwala na pozbycie się z organizmu różnych szkodliwych substancji.

15. Relaks i odpoczynek

Osoby znerwicowane, nie umiejące się oderwać od problemów mają osłabiony układ immunologiczny, mniej czujny i nawet jeśli mógłby rozprawić się z pojedynczymi komórkami nowotworowymi, to nie ma już na to siły. Nie zapinajmy o zdrowym relaksie i wypoczynku.

16. Kontrola masy ciała

Na raka bardziej podatne są osoby otyłe i z nadwagą. U kobiet z nadwagą rak piersi występuje 1,5 raza częściej niż u szczupłych.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Piotr (Gość)

    Szkoda, że Autorka nie posługuje się elementarną logiką. W punkcie 6. napisano: "Produkty przetworzone nie są korzystne, gdyż zawierają konserwanty". Toż to bzdura do kwadratu! Co ma przetworzenie do konserwantów. Ale trzeba mieć pewność siebie, chyba czerpaną z niewiedzy, aby pisac takie nieprawdziwe rzeczy. Informuję, że konseranty dodaje się do łatwo psujących się produktów o duże zawartości (aktywności) wody, m.in. do kapusty kiszonej (tak!). "Przetworzenie" (co kolwiek by to miało oznaczać) nie ma tu nic do rzeczy. Sugeruję pokazanie takiego tekstu jakiemus fachowcowi od dietetyki lub technologii żywności przed publikacją. Trzeba mieć świadomość, że ludzie to czytają i w to uwieżą.

  2. lidia

    Dieta obfitująca w wysokoprzetworzone i tłuste produkty zwiększa ryzyko depresji – twierdzą naukowcy z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego (UCL).
    Naukowcy z UCL podkreślają, że w przyszłości trzeba będzie sprawdzić, czemu dieta wysokoprzetworzona oznacza większe zagrożenie depresją. Niewykluczone jednak, że pokarmy tego typu prowadzą do chorób serca i stanów zapalnych, których rola w rozwoju depresji jest znana.

    cytat: kopalnia wiedzy

  3. monika_b

    naturalne ekstrakty słodzące: syrop z agawy ( można go kupić w sklepach ekologicznych koszt od 7-32 zł w zależności od sklepu i wielkości buteleczki) i używać zamiast cukru, kwas amionooctowy (glicyna), cukier brzozowy, czarna czekolada (powyżej 70% kokao), stewia, jeśli nie potraficie obejść się bez ciast to pieczcie je na mące orkiszowej pełnoziarnistej bez dodatku cukru

    zboża pełne i mieszane: pieczywo wieloziarniste ( może być z domieszką pszenicy) albo pieczywo na tradycyjnym zakwasie, ryż niełuskany i basmati, kluski i makarony al dente ( najlepiej pełoziarniste albo z mieszanki zbożowej), komosa, proso, gryka

    rośliny strączkowe: groch, fasola, soczewica

    owoce i warzywa organiczne pochodzące z upraw oznaczonych odpowiednim certyfikatem, zwłaszcza jagody, jeżyny, borówki, maliny które pomagają w uregulowaniu poziomu cukru, agrest, pomidory cherry i oliwki

    zamiast napojów gazowanych: woda z cytryną lub tymiankiem, szałwią, skórką pomarańczy lub mandarynki organicznej, zielona herbata, która ma oddziaływanie antyrakowe (oczywiście bez cukru lub z syropem z agawy dla tych co nie potrafią pić gorzkiej), kompoty owocowe, naturalnie wyciskane soki lub smoothies

    inne: czosnek, cebula ( nawet nieorganiczna, ponieważ jest klasyfikowana do warzyw z najmniejszą ilością pestycydów), bataty, ignam chiński, płatki owsiane (owsianka), muesli, płatki śniadaniowe All-Bran

    oleje: oliwa z oliwek, z siemienia lnianego i rzepaku

    produkty mleczarskie z farm stosujących hodowlę organiczną – produkty organiczne, chociaż w dietach antynowotworowych lepiej jest unikać typowego nabiału i zastąpić go odpowiednikami z soi: mleko sojowe, jogurty sojowe, serek tofu

    mięsa i jaja: mięso czerwone (w dietach antynowotworowych niedopuszczalne) i nie więcej niż 200 g tygodniowo, drób i jaja, z hodowli organicznej . Mięso czerwone ma być dodatkiem do warzyw a nie odwrotnie.
    źródło: http://amigdalina.com.pl/?p=80

  4. asiek101 (Gość)

    Ja szczególnie polecam NAPOJE LIKOPENOWE - nowość na rynku. Nie ma nic lepszego dla zdrowia i mają najwięcej w pełni przyswajalnego likopenu, który jest najsilniejszym znamym antyoksydantem. Zdaje się, że buteleczki mają 300 ml (szklanka) i zawierają aż 30 mg aktywnego likopenu. Najwięcej na rynku. To tak jakby wycisnąć 2,5 kg pomidorów. Mają dużo beta-karotenu, potasu, żelaza i innych bardzo wartościowych składników. W smaku nie czuć pomidorów za to silny smak owców. Bez glutenu, bez konserwantów, bez cukrów i słodzików. W pełni ntauralne. Badania naukowe i opinie lekarzy potwierdzają ich siłę w walce z nowtoworami. Wszysystkim polecam.

  5. Cibely (Gość)

    Hi!No problem :) I have hair sgriatt as a pen, which of course is a bit complicated. It is easier to do something with it when it already has some kind of shape, wavy or curly. So, yes, try put curlers in it!I usually curl it after I've showered, and then use those curls for different hairdo's the coming days. If I don't curl it, I comb and put my fringe up so that I only have to braid or put th rest of the hair in a bun. So, put some time off once or twice a week and "work" your straight hair, and you'll fix your hair in 5 minutes the other days :)