Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dieta ziemniaczana

Wbrew stereotypowej opinii ziemniak wcale nie tuczy, a wręcz ma niewiele kalorii. Co więcej, może być podstawą diety odchudzającej.

Ziemniak ma właściwości łagodzące układ trawienny, a także odmładzające naszą skórę. Kartofle są cennym źródłem witaminy C, która jak niedawno odkryli naukowcy, w odpowiedniej dawce wygładza naszą skórę (średni ziemniak zawiera ok. 15 mg witaminy C, a dzienne zapotrzebowanie wynosi 60 mg).

Żółte odmiany mają także sporo beta-karotenu, a wszystkie gatunki zawierają witaminy K, H, PP, B1, B2 i B6.

W ziemniakach znajdziemy także niewielkie ilości wapnia, magnezu, żelaza, sodu, fluoru, jodu i siarki.

Pamiętajmy jednak, że sukcesem diety ziemniaczanej jest ich odpowiednie przygotowanie - absolutnie nie smażymy kartofli, ale też nie podlewamy ich tłustymi sosami, które bardzo tuczą.

Przykładowy jadłospis:

Dzień pierwszy:

śniadanie: Starte jabłko, 2 łyżki płatków zbożowych, 150 ml jogurtu naturalnego. Kromka pieczywa pełnoziarnistego z margaryną i łyżeczką miodu.

obiad: Pizza ziemniaczana: 2 ziemniaki ugotuj, utłucz, dodaj jajko, łyżkę mąki, sól, pieprz, gałkę muszkatołową. Wyrób ciasto, wyłóż nim wysmarowaną masłem i posypaną tartą bułką tortownicę. Posmaruj wierzch oliwą, posyp żółtym serem i oregano. Piecz 20 min w 180°C.

kolacja: Ziemniak faszerowany pastą z serka homogenizowanego, świeżego ogórka, tymianku i mięty z jogurtem.

Dzień drugi:

śniadanie: Sałatka z pomidora, sera mozzarella i łyżki oliwy, 2 kromki pieczywa chrupkiego z margaryną, szklanka soku wielowarzywnego, kefir z łyżeczką otrąb.

obiad: Zapiekanka: 2 ziemniaki ugotuj w mundurkach, obierz, pokrój na plastry. Por i 4 pieczarki potnij w plasterki, zblanszuj. Żaroodporne naczynie posmaruj masłem, ułóż warzywa i 3 łyżki groszku, posyp oregano, podlej 3 łyżkami bulionu. Zapiekaj 20 min w 180°C. 1/4 ananasa.

kolacja: Sałatka z ziemniaka, jabłka, ogórka kiszonego, jajka i dymki z sosem jogurtowo-musztardowym. Sok pomidorowy.

Dzień trzeci:

śniadanie: 150 g chudego serka wiejskiego wymieszaj ze 150 ml chudego jogurtu naturalnego, 2 łyżkami płatków owsianych i 2 łyżami szczypioru. Banan.

obiad: Krokiety ziemniaczane: 2 ziemniaki ugotuj w mundurkach, obierz, utłucz, dodaj jajko, łyżkę tartej bułki, sól i pieprz. Wymieszaj i uformuj krokiety. Ułóż je w natłuszczonej formie, posmaruj jajkiem i posyp startym serem. Zapiekaj ok. 10 min.

kolacja: Tost razowy z szynką i plastrami pieczonego ziemniaka, sos jogurtowy.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Agusia

    a nie prościej np.na obiadek zjeść ziemniaczki (z wody,bez dodatków) z koperkiem,mizerią w jogurcie i małą piersią kurczaka usmażoną bez tłuczczu w przyprawie(np.curry)?pychotka,sama tak jem.

  2. gosia (Gość)

    Ale glupoty ! Gdybym ja tak jadla wazylabym troche tylko mniej niz hipopotam. Jesli ktos ma powazne problemy z waga musi byc na bardzo rygorystycznej diecie, a nie tak jak tu...i chlebek i margarynka a jeszcze serek do posypania gdy zapiekamy ! To jest dobre jesli ktos wczesniej sie obzeral i jest dlatego gruby ale nie dla tych ktorzy maja naprawde problem. Tak wiec jesli cos napiszecie to ...pomyslcie najpierw.

  3. agusia (Gość)

    chyba nie bardzo, bo to, co podałaś, to żadna dietka. co z tego, że bez tłuszczu, jak łączysz węglowodany z białkiem, a twoje piersiątko plus mizeryjka i ziemniaczorki z  koperkiem leżą w twoim brzuszku ponad 8 godzin? powodzenia.

  4. czeko

    przeciez ziemniaki maja indeks glikemiczny rowny 90! nutella ma mniej. ludzie,opamietajcie sie z takimi dietami..no chyba,ze na zwiekszenie masy.