Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dobrane duety witaminowe

Niektóre produkty służą zdrowiu gdy są podawane w towarzystwie innych produktów. Od lat naukowcy starają się zrozumieć dlaczego witaminy w pigułkach działają słabiej niż te jedzone w warzywach i owocach.

W 1973 roku naukowiec amerykański dr Smith dowiódł, że cynk uruchamia witaminę A. I nawet jeśli go brak w naszym organizmie, to podawanie dużych dawek tej witaminy mija się z celem. Takich duetów witaminowych, które służą naszemu zdrowiu jest więcej. Witamina A i E to silne antyoksydanty i jeżeli są podawane razem, to ich działanie jest kilkakrotnie silniejsze niż z osobna. Dodatkowo witamina E reguluje poziom witaminy A, która występując w nadmiarze, jest bardzo szkodliwa. Aby dobrze wykorzystać ten duet witaminowy należy wszystkie zielone warzywa bogate w karoteny - cykorię, marchew, kapustę, szpinak itd - łączyć z orzechami lub migdałami, które są źródłem witaminy E. Dotąd nie wynaleziono lepszego środka, który skuteczniej spowalnia zegar biologiczny i chroni przed wieloma chorobami, jakim jest właśnie duet witaminy A i E.

Wszyscy znamy powiedzenie "Pij mleko będziesz wielki"' i bardzo słusznie. Podając dzieciom potrawy bogate w wapń to połowa sukcesu w budowaniu mocnych kości. Aby wapń został wbudowany w kości potrzebna jest witamina D. Osoby, które dużo czasu przebywają na świeżym powietrzu, to ich organizm wytwarza go w wystarczającej ilości. Dobrym źródłem witaminy D są ryby. O jedzeniu makreli, śledzi i łososia powinny szczególnie pamiętać kobiety w okresie menopauzy. Samo picie mleka i jogurtów czy też zażywanie preparatów wapniowych już nie pomoże w walce z osteoporozą.

Aby organizm sprawnie funkcjonował potrzebne jest białko. To z niego zbudowane są mięśnie i większość naszych organów. Samo jedzenie mięsa nie wystarczy, a jedzenie go codziennie nie służy naszemu zdrowiu, bo oprócz białka zawarte są w nim szkodliwe tłuszcze. Dietetycy zalecają zastępowanie mięsnych dań owocami i warzywami, ponieważ w nich zawarte są bezcenne witaminy i roślinne białko, a nie ma złego tłuszczu. Ale nie możemy całkowicie rezygnować z mięsa. Białko roślinne nie ma pełnego zestawu aminokwasów, co jest ważne zwłaszcza dla wegetarian. Można jednak skomponować tak posiłki by zawierały potrzebne witaminy. Takie dania przyrządzamy z kasz, ryżu i roślin strączkowych.

Problemy niedoboru żelaza dotykają głównie kobiet. Co dziesiąta z nas skarży się na anemię, osłabienie, problemy z koncentracją, zmęczenie. Jest to właśnie brak żelaza. Anemia jest chorobą bardzo podstępną, która powoli niszczy nasz organizm. Łykanie dużych ilości pigułek z żelazem najczęściej kończy się bólami brzucha. Dobrym źródłem tego pierwiastka są żółtka jaj, sery cheddar, soczewica, nasiona dyni, wodorosty. Żelazo najlepiej jest przyswajane w towarzystwie witaminy C. Dlatego też jedząc jajecznicę dodajmy do niej natkę pietruszki lub jarmuż, a na kanapkę z serem połóżmy plaster pomidora.

Do prawidłowego funkcjonowania wzroku niezbędna jest witamina A. Odgrywa ona istotną rolę w procesie tworzenia rodopsyny, utrzymuje również w dobrym stanie rogówki oka, skórę, błony śluzowe przewodu pokarmowego, moczowego, układu rozrodczego. Dobrym źródłem witaminy A są wszystkie żółte i pomarańczowe warzywa. Sporządzają sałatki z nich najlepiej doprawiać oliwą, wówczas witamina jest łatwiej przyswajana przez nasz organizm.

Zmiany skórne najbardziej dają się we znaki nastolatkom. Zmiany zapalne na skórze zmniejszają się przy diecie bogatej w witaminę A i cynk. Składniki te tylko w minimalnym stopniu zmniejszają stan zapalny. Tylko spożywane razem dają dobre efekty. Cynk pomaga we wchłanianiu witaminy A, ona zaś wspomaga działanie cynku. Dieta nastolatka powinna obfitować w rośliny strączkowe, wątróbkę, drożdże, warzywa zielone, owoce w kolorze pomarańczowym i czerwonym - żródła witaminy A. Podajemy je z produktami bogatymi w cynk - żółtka jaj, śledzie, nasiona słonecznika, grzyby, mięso drobiowe.

Smakosze słusznie uważają, że wszystko co pyszne jest zarazem tuczące. Jeśli lubicie kiełbasy, golonki czy boczek, to jedzcie je z dodatkiem chrzanu lub musztardy. W ten sposób zmniejszamy tuczące właściwości tych pokarmów. Badania dowodzą, że chrzan i musztarda przyśpieszają przemianie materii nawet o 25 procent. Dieta obfitująca w tłuszcz zwierzęcy jest główną przyczyną ataków serca. Tłuszcz ten jest odpowiedzialny za powstawanie zakrzepów w naczyniach krwionośnych, a aż 80% chorób serca jest właśnie ich następstwem. Można jednak w prosty sposób ograniczyć tworzenie się skrzeplin, sięgając po cebulę. Odkryto bowiem, że cebula posiada aż trzy składniki - adenozynę, kwercetynę i siarczki, które skutecznie blokują tromboksan, substancję powodującą zlepianie się krwinek. Swoje wartości cebula utrzymuje w każdej postaci - po usmażeniu, pieczeniu i ugotowaniu.

Osoby mające słabość do słodyczy nie powinny zapominać o cynamonie. Ta korzenna przyprawa ma zdolność pobudzania aktywności insuliny, hormonu odpowiedzialnego na transport cukru z krwi do komórek. Już szczypta cynamonu wystarczy, żeby utrzymać glukozę we krwi na odpowiednio niskim poziomie. Możemy np. dodać szczyptę cynamonu do kawy lub herbaty.

Sprawny układ krążenia, silne naczynia krwionośne to droga do prawidłowego ciśnienia i zapobieganiu miażdżycy. Ale żeby tak było konieczne są bioflawonoidy i witamina C.Przyrządzając sałatkę z owoców lub świeżych warzyw skropmy je sokiem z cytryny a zyska ona na mocy.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. malika

    Bardzo duzo mówi się teraz o różnego rodzaju suplementach diety.Nawet tutaj http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/9146262,witamina-k2-mk7-z-natto-d3-duet-n... o tym czytałam. Według mnie warto do naszego organizmu jeszcze dodatkowo dostarczać konkretnych witamin i w ten sposób pomagać mu dobrze funkcjonować, bo nie wszystkie witaminy możemy dostarczyć w naturalny sposób,