Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dukkah - bogactwo smaku i wartości odżywczych

Powstała tysiące lat temu i na Bliskim Wschodzie po dziś dzień spożywana jest w ten sam tradycyjny sposób - z chlebem i oliwą, a w rozmaitych uwspółcześnionych wersjach coraz częściej pojawia się w kuchniach całego świata.

Dukkah to pochodząca ze starożytnego Egiptu mieszanka prażonych orzechów, nasion i przypraw, które tradycyjnie rozdrabnia się w moździerzu do uzyskania gruboziarnistego proszku. Gotowy przysmak spożywa się z płaskim chlebem, który najpierw zanurza się w oliwie z oliwek, po czym obtacza w aromatycznej przyprawie.

Na ulicznych straganach w Egipcie i Syrii nie sposób nie znaleźć gotowych mieszanek dukkah, które sprzedaje się w papierowych torebkach, często w towarzystwie nasączonego oliwą chlebka pita lub w zestawie z małą łyżeczką, jako samodzielna przekąska. Nie trzeba jednak udawać się aż tak daleko, by jej spróbować.

Niekończące się możliwości

Przygotowanie dukkah nie wymaga żadnych tajemnych receptur ani wyszukanych składników, a najprostszy blender z powodzeniem może zastąpić moździerz.

Podstawą pierwotnej wersji mieszanki są orzechy laskowe, sezam, kolendra, kmin rzymski i czarny pieprz, ale możliwości w zasadzie są nieprzebrane, a dobór przypraw w dużej mierze zależy od lokalnych obyczajów. W XIX-wiecznych tekstach pojawiają się na przykład wzmianki o mięcie, ciecierzycy, majeranku i czarnuszce. We współczesnych wersjach dukkah, zamiast orzechów laskowych często używa się pistacji, migdałów, orzeszków piniowych i fistaszków.

Przykładowy przepis: Dukkah z lawendą

Fot. jules:stonesoup / Foter.com / CC BY Fot. jules:stonesoup / Foter.com / CC BY

Sposoby wykorzystania mieszanki też nie kończą się na tradycyjnej przekąsce z chleba i oliwy. Dukkah zmieszana z gęstym jogurtem tworzy smaczny dip do świeżych warzyw (doskonale komponuje się z surową marchwią i rzodkiewką), każdego rodzaju pieczywa i jajek na twardo. Można stosować ją jako panierkę do mięsa i ryb, posypywać nią sałatki i zapiekanki warzywne, obtaczać w niej kulki chlebowe, tempeh, tofu lub kawałki sera labneh, a nawet dodawać do deserów.

Walory odżywcze

Najwięcej uwagi naturalnie poświęca się walorom smakowym mieszanki, ale warto wspomnieć, że dukkah to również kopalnia wartości odżywczych. Orzechy są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka, witaminy E, żelaza, wapnia i magnezu, dzięki czemu mogą regulować poziom cholesterolu, chronić przed chorobami neurodegeneracyjnymi wieku starczego, łagodzić napięcie nerwowe, sprzyjać redukcji tkanki tłuszczowej i wpływać korzystnie na kondycję skóry.

W nienasycone kwasy tłuszczowe, liczne witaminy i mikroelementy obfituje też kolejny ważny składnik mieszanki, sezam. Z kolei kmin rzymski i kolendra wykazują działanie immunostymulujące, antyoksydacyjne, przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Usprawniają trawienie, łagodzą nieżyty dróg oddechowych i dolegliwości artretyczne, pobudzają gruczoły wydzielania wewnętrznego, usprawniają krążenie i mogą zapobiegać karcynogenezie.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość