Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Dychawica oskrzelowa

Dychawica czyli inaczej astma oskrzelowa to przewlekła choroba, która polega na niedrożności oskrzeli i spowodowana jest nadwrażliwością błony śluzowej na bodźce fizyczne lub chemiczne.

Przyczyna dychawicy nie jest do końca znana. Najczęściej osoby, które mają takie ataki cierpią również na katar sienny czy obrzęki powiek. Wywołać dychawicę mogą alergeny, czyli wszystkie antygeny, na które uczulony jest pacjent.

Skurcz oskrzeli i ich nadwrażliwość może być spowodowana również:

  • Wysiłkiem fizycznym,
  • Kontaktem z silnymi zapachami, oparami, dymem, chłodnym powietrzem,
  • Zażyciem środków chemicznych,
  • Kontaktem z pyłkami roślin.

Podczas ataku dychawicy organizm chcąc bronić się przed szkodliwym alergenem zawęża ściany tchawicy i produkuje dużą ilość śluzu w oskrzelach. Gdy jest go zbyt dużo może dość do utrudnionego oddychania, kaszlu i uduszenia. Ataki mogą przebiegać gwałtownie i ostro (szybka reakcja i duszność) oraz powolnie (rozwija się w ciągu kilku dni).

Kiedy zgłosić się do lekarza?

  • Przy odczuwaniu duszności,
  • Przy przypływie ciepła i gorąca,
  • Kiedy osoba nie mówi pełnymi zdaniami, ma trudność z mówieniem, ma przyspieszony oddech i tętno, jest senna,
  • W przypadku świstów oddechowych.

Przy takiej nadwrażliwości oskrzelowej lekarz przepisuje odpowiednie środki łagodzące lub inhalatory.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Nikolay (Gość)

    I'm no expert on ruinnng, but I have heard a lot about the sport and have been ruinnng for quite a while so I will give you some advice, someone else can verify this if they want. Don't heel-toe strike! Unless it is your natural footfall so that it is really comfortable, your wasting time and energy transferring all your weight across the bottom of your foot. Try to get a mid to upper sole of your foot strike. Look at the best distance runners in the world, almost no one strikes heel first. Plus it is really bad on your knees/legs to go heel first.If you decide to start changing your foot strike however, make sure you ice even when you think you don't need to. Ice is a runners best friend and it will help keep you safe because you will be using muscles you don't normally strain and the wear-and-tear could give you some problems if you aren't paying attention. Other than that, try talking to your coach about what you want to accomplish and have a sort of goal setting talk with him/her and they can give you a proper workout for your level.Good luck!

  2. Kemal (Gość)

    What are some ways to improve my rnnuing? High School Cross Country?I was in my high school cross country team in 10th grade (sept-nov 200 8) . I'm still in 10th grade but i want to join again next year but the truth is that it kills me. When i first joined, the first few practices were murder on my legs. I can run okay short distances, but i haven't timed myself yet. In tournaments we run sometime 2.8 or 3.5 miles. I only ran in two last year and i wasn't last in any of them. The first one was all high schools in the Bronx and the second were championships in NYC. I really want to get faster. I get tired so fast, which i hate about me, and i mean really fast. After about a few minutes i get tired. I don't really think it's because of my asthma.So anybody have any tips for long distance rnnuing?The only thing i know is that you should run from your heels to your toes in long distance and use only your toes in short distance which only helps a little.

  3. Sagi (Gość)

    Wait, I cannot fathom it being so stwhigatforrard.