Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Efekt jo-jo

Efekt jo-jo, czyli powtarzające się wahanie wagi, nie jest zdrowy dla naszego organizmu. Wiąże się z podwyższeniem ryzyka chorób serca, cukrzycy stopnia 2, kamicy pęcherzyka żółciowego, a nawet przedwczesnej śmierci.

Dokładne przyczyny efektu jo-jo nie są przez badaczy jeszcze dokładnie poznane. Jedni uważają, że powód tkwi w fakcie, że tkanka tłuszczowa zazwyczaj odkłada się ponownie w okolicach brzucha, czyli bliżej wątroby, niż w zewnętrznych obszarach ciała, takich jak biodra, uda czy ramiona. Inni twierdzą, że częste powtarzanie restrykcyjnych diet może prowadzić do utraty tkanki tłuszczowej i braku substancji odżywczych, co może uszkodzić mięsień sercowy. Nie ma natomiast dowodów na to, że efekt jo-jo spowalnia metabolizm. Nie wyklucza się jednak wpływu takiego stanu na naszą psychikę. Za każdym razem, kiedy powracasz do utraconej wagi, masz poczucie niepowodzenia, które zwykle obniża pewność siebie i wiarę we własne możliwości.

Aby uniknąć efektu jo-jo odżywiaj się racjonalnie, stosując zdrowe diety, oparte na dużej ilości warzyw, owoców, ryb i białego mięsa. Koniecznie pamiętaj też o ruchu. To aktywność najlepiej poprawia nasz metabolizm i sprawia, że gubimy zbędny kilogramy w mgnieniu oka.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość