Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Fasola - właściwości

Jesień i zima to doskonały czas na wprowadzenie fasoli do naszego menu. Właśnie teraz jest najsmaczniejsza i zawiera najwięcej składników odżywczych.

Fasolę z Ameryki do Hiszpanii sprowadził Kolumb i szybko doceniono zalety tej nieznanej rośliny w całej Europie. Teraz jest uprawiana na całym świecie. Jest bogatym źródłem białka, witamin i minerałów. W celach spożywczych uprawianych jest ok. 20 gatunków fasoli.

Białko fasoli ma dużą zawartość lizyny, z którą to organizm produkuje karnitynę. A ta z kolei wzmacnia serce, chroniąc przed chorobą niedokrwienną i zawałem.

Białko fasoli jest zasadotwórcze, co pomaga utrzymać w organizmie równowagę kwasowo - zasadową, zwłaszcza, gdy jemy kwasotwórcze mięso, ryby, jajka i produkty zbożowe. Fasolę mogą jeść osoby cierpiące na nadkwasotę, gdyż hamuje ona wydzielanie kwasów żołądkowych.

W profilaktyce osteoporozy bardziej korzystne jest działanie białka fasoli od białka zwierzęcego, które powoduje większą utratę wapnia z moczem.

Porcja 100 g suszonych nasion dostarcza ok. 290 kcal. Kaloryczność ta wynika z dużej ilości węglowodanów i tłuszczu. Jednak tłuszcz ten zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom złego cholesterolu, a podwyższają dobrego, chroniąc przed miażdżycą, nadciśnieniem i zakrzepami.

Fasola zawiera lecytynę, która wzmacnia tkankę nerwową i mózg, poprawia koncentrację i zapamiętywanie. Wspomaga przyswajanie witamin E, K, A iD, wpływa na metabolizm tłuszczu i cholesterolu.

Fasola dostarcza witaminy E i z grupy B oraz minerały: fosfor, potas, magnez, wapń, żelazo. Jest też bogata w lignany - substancje zmniejszające ryzyko chorób nowotworowych, głównie raka sutka i jelita grubego.

Świeże nasiona zawierają więcej wody, a mniej białka, węglowodanów, tłuszczu i składników mineralnych niż suszone. Mają też więcej witamin, zwłaszcza witaminy C i beta - karotenu.

Potrawy z fasoli ze względu na dużą zawartość siarki i twardą skórkę są ciężko strawne. Powodują wzdęcia i kłopotliwe gazy. Ale jest na to kilka sposobów:

  • Nasiona fasoli moczymy 1-2 godzin w gorącej wodzie, od czasu do czasu dolewamy wrzątku. Po tym czasie wodę wylewamy, zalewamy świeżą zimną wodą i gotujemy do miękkości.
  • Zalewamy fasolę zimną wodą, doprowadzamy do wrzenia i odcedzamy. Czynność tę powtarzamy dwukrotnie.
  • Fasolę moczymy ok. 8 godzin, doprowadzamy do wrzenia, wodę wylewamy. Gotujemy w świeżej wodzie.

Jednak takie sposoby gotowania pozbawiają fasolę sporej ilości witamin i składników mineralnych. Żeby tego uniknąć, moczymy fasolę ok. 12 godzin, a następnie gotujemy w tej samej wodzie. A po posiłku, aby uniknąć dyskomfortu ze strony przewodu pokarmowego zaparzamy ziółka.

Fasolę gotujemy bez przykrycia (ubytek wody uzupełniamy wrzątkiem), żeby ulotniły się szkodliwe związki chemiczne. Mrożonki z fasolą wrzuca się do wrzątku i gotuje krócej. Z fasoli można przyrządzić bardzo smaczne dania na ciepło i na zimno. Mogą to być potrawy jednogarnkowe, sałatki z ryżem, czy też fasolka szparagowa jako dodatek do drugiego dania.

Suszone nasiona przechowujemy w szczelnie zamkniętych naczyniach.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. fasolka_mniam (Gość)

    fajnie jest ugtować fasole w szybkowarze - zamiast 2 godzin gotowania jest pół godzinki :-) Ja wcześniej też ją moczę oczywiście. Wspaniała rzecz taka fasolka :-) Po zjedzeniu polecam herbatę z nasion kopru.

  2. qqq (Gość)

    smażona fasola na oliwie z oliwek Niebo w gebię. Najelpeiej bez żadnych dodatków, w tym soli.

POLECAMY