Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Gdy żołądek się buntuje

Bóle brzucha, nadkwaśność, zgaga czy uczucie pełności - te nieprzyjemne objawy to sygnał naszych błędów dietetycznych. Jak ich uniknąć?

Co druga z nas uskarża się na na regularne kłopoty z trawieniem. Najczęściej same jesteśmy im winne. Niedbałość o przewód pokarmowy i jedzenie w biegu ciężkostrawnych pokarmów kończy sie bolesnymi kolkami, skurczami czy też nudnościami. A przecież możemy do tego nie dopuścić! Wystarczy zmienić tempo życia na bardziej spokojne i wyrobić w sobie nawyki zdrowego odżywiania. Oto one:

  1. Białe pieczywo zastąp razowym, ziemniaki zamień na gruboziarniste kasze, brązowy ryż czy makaron z mąki z grubego przemiału.
  2. Do każdego posiłku jedz warzywa (najlepiej surowe i ze skórką).
  3. Dietę wzbogać o probiotyki, gdyż korzystnie wpływają na perystaltykę jelit i florę bateryjną układu pokarmowego.
  4. Ogranicz potrawy smażone (są ciężkostrawne i odciążają wątrobę).
  5. Nie przesadzaj z ostrymi przyprawami (chili, curry) i używkami (podrażniają żołądek).
  6. Unikaj napojów gazowanych i bardzo gorących potraw.
  7. Posiłki spożywaj w spokoju (nie w biegu i nie pod wpływem stresu). Jedz regularnie i powoli. Delektuj się jedzeniem. Posiłki najlepiej jest jadać 5 razy dziennie.
  8. Nie przejadaj się, gdyż zaburza to trawienie.
  9. Nie popijaj jedzenia, jeśli nie jest to konieczne. Trawieniu nie służy także prowadzenie rozmowy podczas jedzenia, gdyż z kolejnymi kęsami połykamy powietrze.
  10. Ostatni posiłek zjedz przynajmniej 2 godziny przed snem.

Na lepsze trawienie:

  • herbata z kopru włoskiego, kminku, majeranku, rumianku albo mięty,
  • krople żołądkowe.

Na zgagę i nadkwaśność:

  • napój z siemienia lnianego,
  • roztwór sody oczyszczonej,
  • sok z aloesu.

Na wzdęcia:

  • krople miętowe lub anyżkowe
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Shaban (Gość)

    That insi'htgs just what I've been looking for. Thanks!