Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Ibuprofen a ryzyko zawału

Środki przeciwbólowe takie jak ibuprofen zwiększają ryzyko wystąpienia drugiego zawału wkrótce po pierwszym incydencie.

U pacjentów, którzy po przebytym zawale przyjmowali niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) – między innymi ibuprofen - stwierdzono o 45 proc. większe ryzyko wystąpienia drugiego ataku w ciągu tygodnia od pierwszego incydentu niż u pacjentów, którzy nie przyjmowali leków z grupy NLPZ. Według duńskich naukowców, diclofenac zwiększał to ryzyko aż o 3 razy.

Badanie objęło prawie 84,000 zawałowców, z których prawie połowa przyjmowała niesteroidowe leki przeciwzapalne na receptę.

Według National Institute for Health and Clinical Excellence, "niektóre standardowe leki z grupy NLPZ łączono ze zwiększonym ryzykiem zawału i wylewu, zwłaszcza w przypadku większych dawek i długotrwałego stosowania.”

Jednak przewodząca badaniom Anne-Marie Schjerning Olsen z Uniwersytetu Kopenhaskiego twierdzi, że nawet najkrótszy okres stosowania NLPZ niesie za sobą niebezpieczeństwo. I choć dawka 1,600mg dziennie nie zwiększała ryzyka ponownego incydentu w ciągu 7 dni od pierwszego, takie dawkowanie w okresie od 8 dni do 14 tygodni zwiększało je aż o 50 proc.

Nie do końca wiadomo dlaczego NLPZ wykazują takie działanie. Olsen przypuszcza jednak, że ma to związek ze wzmożonym tworzeniem się zakrzepów krwi i wzrostem ciśnienia.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość