Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Indeks glikemiczny a dieta

Indeks glikemiczny (IG) to średni, procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi po spożyciu porcji produktu zawierającej 50 gramów przyswajalnych węglowodanów. Jego poziom w naszym organizmie powinien być stały, aby zachować zdrowie i zgrabną figurę.

Indeks glikemiczny wzrasta zawsze w trakcie pierwszych minut po spożyciu posiłku zawierającego węglowodany. To oznacza, że stężenie glukozy we krwi zwiększa się. Im wyższy indeks, tym większy skok poziomu cukru po spożyciu posiłku. Jednak po krótkim czasie poziom glukozy wyrównuje się, dzięki insulinie, hormonowi odpowiedzialnemu za redukcję stężenia glukozy we krwi. Gdy zjemy za dużo węglowodanów, następuje duże odchylenie poziomu cukru we krwi od wartości fizjologicznych. We krwi wzrasta w szybkim tempie poziom insuliny, a skutkiem tego jest spadek poziomu glukozy poniżej normy i uczucie głodu!

Znów więc sięgamy po przekąskę, najczęściej kolejną o wysokim indeksie glikemicznym (np.batony czekoladowe, chipsy itp). Bardzo często dostarczane są wówczas do organizmu cukry w ilościach przekraczających jego zdolności ich magazynowania, a efektem tego jest uruchomienie szlaków metabolicznych wytwarzających kwasy tłuszczowe. I tak oto tyjemy.

Według badań kontrolowanie indeksu glikemicznego spożywanych pokarmów przynosi korzyści zdrowotne, a także redukcję masy ciała, zmniejszeniem tłuszczowej masy ciała oraz poprawę profilu lipidowego (zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego i tzw. "złego" cholesterolu LDL). Warto więc sięgać po produkty o niskim indeksie glikemicznym, które zwiększają uczucie sytości i wydłużają czas pojawienie się uczucia głodu. Tym bardziej, że ostatnie badania naukowe nad indeksem glikemicznym dowodzą, iż jego wysokie wartości sprzyjają wystąpieniu zawału serca i rozwojowi cukrzycy typu 2.

GI duży jeśli > 70, średni - 56 - 69 oraz GI mały jeśli wynosi 55 lub mniej

GI wybranych produktów żywnościowych:

Ziemniaki gotowane 100
Frytki 95
Czipsy 90
Tort 87
Płatki kukurydziane 81
Wafle 76
Kajzerka 70
Muffinki 67
Coca - cola 63
Brązowy ryż 55
Banan 52
Czekolada mleczna 49
Makaron rurki 47
Marchew 47
Kasza gryczana 45
Pomarańcza 42
Jabłko 38
Jogurt 36
Mleko 27
Fasola 29
Soja 18
Cebula 15
Pomidor 15
humus 6

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Dominika BRILL, W-wa (Gość)

    ZIEMNIAK. Dieta. Indeks glikemiczny. BŁĘDY w tabelach IG.
    BH.249.
    MOTTO: Ziemniaki, to OCZYWISTOŚĆ !!

    WIKIPEDIA.
    Psianka ziemniak (Solanum tuberosum) to prawidłowa botaniczna nazwa tej rośliny. Najczęściej jednak używany jest synonim tej nazwy; ZIEMNIAK. Jest to gatunek byliny należący do rodziny psiankowatych. Pochodzi z Ameryki Południowej (Peru, Boliwia, Kolumbia, Chile). Obecnie rozprzestrzeniony na całym świecie jako roślina uprawna. Bulwy po ugotowaniu stanowią cenny pokarm człowieka. Pozostałe części rośliny są trujące. Popularnymi potrawami z ziemniaków są frytki, chipsy i kopytka. Ziemniak jest też ważną rośliną pastewną, jako gotowany był podstawą tradycyjnej metody żywienia świń. Jest ważną rośliną przemysłową, używa się go do produkcji spirytusu, mączki ziemniaczanej, która jest niemalże czystą skrobią. Wartości odżywcze w 100 g surowych ziemniaków: energia: ziemniaki wczesne 293 kJ (69 kcal) ziemniaki późne 357 kJ (84 kcal) białko: 2 g węglowodany: 19 g tłuszcze: 0 g błonnik: 3,1 g

    IRL KRAKÓW.
    Ziemniak ugotowany lub pieczony, podnosi poziom cukru o__ ok. 12-25% wzrostu po spożyciu, max. po ok. 30 min., czyli nie od razu, i wchłania się stosunkowo szybko. Ugotowany zbity ok. 16% wzrostu, ugotowany sypki ok. 25%, natomiast PIECZONY ok. 12% wzrostu po spożyciu. Są to tzw. __NISKIE węglowodany, tj. do 26% wzrostu. Wobec tego ziemniak powinien być jako produkt żywieniowy; ZALECANY lub DOZWOLONY. Odnośnie konsumpcji to ostanie słowo, co oczywiste należy zawsze do naszego lekarza rodzinnego.
    P.S. FRYTKI; zawierają tłuszcz, ale węglowodany wyłącznie z ziemniaka, których to węglowodanów w ziemniaku jest ok. 19%, i są to węglowodany (skrobia) które podnoszą poziom cukru po spożyciu nie wyżej niż 26% wzrostu. Skąd więc wysoki IG pokazujący JAKOBY wysoki wzrost poziomu cukru po spożyciu ?!
    Odpowiedź jest oczywista: MARKETING i TOTALNA BZDURA. Takich przykładów jest w IG b. dużo. Łatwo to samemu sobie potwierdzić, no ale należy badanie wykonać osobiście, a nie zdawać się na teorie, które tak prosto można i trzeba ZWERYFIKOWAĆ, również UWIARYGODNIĆ, w trosce o własne zdrowie i Ew. wyniki sportowe.
    Każdy kto zechce, może sobie te wzrosty sprawdzić WŁASNYM glukometrem i NIE jest to TRUDNE !!

    PUENTA.
    ZIEMNIAK to warzywo po którym się NIE tyje, to LOGICZNE !!

    NIEPRAWDY biologiczne oraz puste frazesy o ziemniaku i nie tylko o ziemniaku, rozpowszechniają jedynie SPECE od tzw. Indeksu Glikemicznego, a to dlatego, że nic nie badali, nie znają glukometru, również nie czytali książek ze szkoły podstawowej (biologia 4 klasa) czyli plotą i plotą, wydając książę za książką o tym Indeksie Glikemicznym. Kłamią. OMIŃ !!
    Gołym okiem widać, że Ci SPECJALIŚCI od IG, cynicznie i bezczelnie potwierdzają Nieprawdy BIOLOGICZNE, które sami głoszą OŚMIESZAJĄC się przy tym skutecznie.

    Przecież do Nich nie możesz zadzwonić, bo nie ma gdzie. Nie masz kogo zapytać, o te wpisy w Internecie, dziesiątki sprzecznych ze sobą tabel, dlaczego ? To proste uciekają przed prawdą bo mówią kłamstwa, piszą oszczerstwa i Ich nigdzie nie ma; jednak PROKURATURA zna IP komputerów. Do krakowskiego__: IRL KRAKÓW, zawsze możesz zadzwonić bo są to żywi, realni naukowcy nie poddani żadnym NAUKOWYM REŻIMOM czyli lekko, łatwo omawiają PRAWDY BIOLOGICZNE, które zbadali. Warto !!

    Zobacz też; CUKRZYCA typu 2, wg: IRL KRAKÓW.
    __Książka; _pt._______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku.
    Wydanie drugie: zaktualizowane i uzupełnione.
    __Skrót adresu strony w Internecie_______: MAGDALIRL

  2. Estera ISERN, Gdynia (Gość)

    COCA-COLA. Dieta. Indeks glikemiczny. IG to BŁĘDY.
    BH.208.
    MOTTO: Coca-Cola, Fanta pomarańczowa, Piwo JASNE. Energia i orzeźwienie.

    WIKIPEDIA.
    Coca-cola (w USA, Kanadzie, Australii i Wielkiej Brytanii powszechnie znana jako Coke) to marka bezalkoholowego napoju gazowanego firmy The Coca-Cola Company. Powstała pod koniec XIX wieku i jest obecnie jedną z najpopularniejszych marek na świecie. Od 1960 roku charakterystyczny kształt butelki jest także prawnie zastrzeżony. Skład Coca-coli: woda, cukier, dwutlenek węgla, a dodatkowo: karmel E150d (jako barwnik), kwas ortofosforowy (E338, jako regulator kwasowości), aromaty, kofeina. Bardzo podobny skład ma napój Pepsi-Cola. Coca-cola jest jedną z ikon kultury masowej XX wieku.

    IRL KRAKÓW.
    Wymienione wyżej napoje ZAWSZE wzbudzają kontrowersje, lecz u NICH liczą się wyłącznie badania.
    Zawartość tłuszczu w tych napojach to 0%, czyli od tłuszczu nie utyjemy, bo go nie ma. Węglowodany są, ale jest ich bardzo mało i są to tzw. __NISKIE węglowodany, tj. do 26% wzrostu czyli wzrost poziomu cukru we krwi po ich spożyciu, nigdy nie przekracza: Coca-cola do 13%, fanta pomarańczowa 1 tj. jeden %, piwo jasne do 8% wzrostu. Problem może wystąpić dopiero w przypadku kumulacji toksyn, tj. gdy wypijamy więcej niż 0,5 litra takiego napoju dziennie. W przeciwnym razie przy mniejszym spożyciu nasze laboratorium (wątroba) radzi sobie neutralizując tę małą ilość toksyn SKUTECZNIE. Wobec tego napoje te nie mogą być ZALECANE, nie muszą być ZAKAZANE i dlatego też klasyfikują je jako DOZWOLONE. Odnośnie konsumpcji to ostanie słowo, co oczywiste należy zawsze do naszego lekarza rodzinnego.
    Każdy kto zechce, może sobie te wzrosty sprawdzić WŁASNYM glukometrem i NIE jest to TRUDNE !!

    PUENTA.
    COCA-COLA, to produkt energetyczny i orzeźwiajacy, co OCZYWISTE !!

    Nieprawdy biologiczne oraz puste frazesy o coca-coli i nie tylko o coca-coli, rozpowszechniają jedynie SPECE od tzw. Indeksu Glikemicznego, a to dlatego, że NIC nie badali, nie znają glukometru, również nie czytali książek ze szkoły podstawowej (biologia 4 klasa) czyli plotą i plotą, wydając książę za książką o tym Indeksie Glikemicznym. Kłamią. OMIŃ !!
    Gołym okiem widać, że Ci SPECJALIŚCI od IG, cynicznie i bezczelnie potwierdzają Nieprawdy BIOLOGICZNE, które sami głoszą OŚMIESZAJĄC się przy tym skutecznie.

    Przecież do Nich nie możesz zadzwonić, bo nie ma gdzie. Nie masz kogo zapytać, o te wpisy w Internecie, dziesiątki sprzecznych ze sobą tabel, dlaczego ? To proste uciekają przed prawdą bo mówią kłamstwa, piszą oszczerstwa i Ich nigdzie nie ma; jednak PROKURATURA zna IP komputerów. Do krakowskiego IRL KRAKÓW, zawsze możesz zadzwonić bo są to żywi, realni naukowcy nie poddani żadnym NAUKOWYM REŻIMOM czyli lekko, łatwo omawiają PRAWDY BIOLOGICZNE, które zbadali. Warto !!

    Zobacz też; NISKIE węglowodany, wg: IRL KRAKÓW.
    __Książka; _pt._______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku.
    Wydanie drugie: zaktualizowane i uzupełnione.
    __Skrót adresu strony w Internecie_______: MAGDALIRL