Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Intensywne treningi są zdrowsze

Krótka, intensywna sesja treningowa skuteczniej zapobiega rozwojowi zespołu metabolicznego niż dłuższe treningi o średnim poziomie intensywności.

Zespół metaboliczny, zwany również zespołem X, to grupa czynników ryzyka, do których zalicza się otyłość brzuszną, insulinooporność, zaburzenia gospodarki tłuszczowej i nadciśnienie tętnicze. Przyczyną schorzenia są przede wszystkim złe nawyki żywieniowe i siedzący tryb życia. Nieleczony, zespół metaboliczny radykalnie podnosi ryzyko choroby sercowo-naczyniowej i cukrzycy typu 2.

Kluczem do prewencji i zwalczania zespołu metabolicznego jest zatem zdrowa dieta i aktywność fizyczna w jakiejkolwiek formie. Naukowcy wykazali jednak, że krótkie ćwiczenia o wysokim stopniu intensywności (np. bieganie czy skoki na skakance) są skuteczniejsze niż mniej intensywna aktywność, taka jak długie spacery czy łagodne wycieczki rowerowe, nawet jeśli liczba kalorii spalona w drugim przypadku jest równa wydatkowi energetycznemu podczas krótkich, energicznych treningów.

Choć badanie wykazało jedynie istniejącą zależność, a nie ścisły związek przyczynowo-skutkowy, można założyć, że obecne rekomendacje dotyczące ilości ruchu w tygodniu powinny uwzględniać intensywny wysiłek fizyczny. Większość badanych odczuwała wyraźną niechęć do energicznych, męczących ćwiczeń i wyrażała przekonanie, że korzyści płynące z takich ćwiczeń ograniczają się głównie do skrócenia czasu, jaki należy poświęcić na ruch.

Pamiętaj! Zanim zdecydujesz się na karkołomny trening interwałowy lub jakikolwiek intensywny trening cardio, upewnij się, że nie ma ku temu przeciwwskazań zdrowotnych.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość