Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Jak leczyć zajady

Próbujesz sobie wieczorem ziewnąć – i nagle aż podskakujesz z bólu. Coś złego dzieje się w kącikach twoich ust, zupełnie jakby... pękały? Cóż, prawdopodobnie powstały na nich właśnie zajady, dające bardzo nieprzyjemne, „rozdzierające” wrażenie przy próbie szerszego otwarcia ust.

W jaki sposób poradzić sobie z tą nieprzyjemną, a na dodatek nieestetyczną dolegliwością?

Czym w zasadzie są zajady i dlaczego powstają?

Najprościej mówiąc, zjawisko, które określamy jako „zajady”, to występująca w kącikach ust nadżerka. Powodowane są najczęściej przez drożdżaki, mogą być jednak czasami efektem na przykład alergii na nikiel, zawarty między innymi w sztućcach. Pojawiają się wówczas jako odpowiedź na kontakt z alergenem.

Swoistym katalizatorem do wystąpienia objawów może być:

  • osłabienie odporności ogólnej organizmu;
  • niedobór witamin z grupy B, przede wszystkim B2;
  • mechaniczne podrażnienie kącików ust,
  • stan zapalny jamy ustnej,
  • cukrzyca,
  • ciąża,
  • stres,
  • antybiotyki,
  • antykoncepcja hormonalna.

Biorąc więc pod uwagę czynniki sprzyjające powstawaniu zajadów, łatwo można wywnioskować, że leczenie powinno być dosyć kompleksowe.

W jaki sposób leczyć zajady samodzielnie?

Najczęstszą przyczyną ich pojawienia się jest zmniejszona odporność organizmu oraz niedobory witamin z grupy B. Na tych właśnie dwóch czynnikach powinniśmy się więc skupić.

Witaminy B

Suplementy witaminy B2 można kupić bez recepty w każdej aptece – nie jest to wysoki koszt, a na pewno w ten właśnie sposób najszybciej poradzimy sobie z niedoborami.

Przedawkować praktycznie się nie da, jednak oczywiście nie chodzi o to, żeby od razu połknąć pół opakowania. Zacznijmy od jednorazowej większej dawki (2-3 tabletki) a potem postępujmy zgodnie ze wskazówkami z ulotki.

Jeśli chcemy przyjmować więcej pigułek niż jest to zalecane, warto skonsultować się z lekarzem – zwłaszcza, jeśli cierpimy na jakieś choroby przewlekłe lub aktualnie jesteśmy w trakcie leczenia.

W diecie powinniśmy uwzględnić więcej mleka i jego przetworów, jaj i zielonych części warzyw.

Wzmocnienie odporności

Jeśli prowadzimy siedzący tryb życia, a w naszej diecie dominują produkty wysoko przetworzone, to nasz organizm daje nam właśnie znać, że czas to zmienić.

Zmiany w trybie życia i poprawienie kondycji zdrowotnej będą korzystne nie tylko ze względu na zajady, ale także wzmocnią nasz organizm i system immunologiczny tak, że poradzi sobie również z groźniejszymi przypadłościami.

Można również przez jakiś czas wspomagać się dodatkowymi dawkami witaminy C, która pomaga naszemu układowi odpornościowemu radzić sobie z przeciwnościami – także tymi, powodującymi zajady.

Sposoby doraźne

Suplementacja witaminy B oraz wzmocnienie odporności organizmu są ważne, ale co robić, jeśli zajady już się pojawiły? Cóż, jest kilka prostych metod na to, żeby jak najszybciej się ich pozbyć:

  • smarowanie chorego miejsca kremem z dodatkiem witamin A lub E;
  • smarowanie kremem zmieszanym z rozkruszoną tabletką witaminy B2;
  • wizyta w aptece i zakupienie gotowych maści lub kremów.

Ważne jest, żeby na czas leczenia zajadów zmienić nieco swoją dietę – unikać alkoholu i produktów zawierających dużo cukru. Do tych ostatnich zaliczają się też owoce, które wbrew pozorom są bogate w cukry. Jedzmy za to więcej warzyw liściastych, takich jak kapusta czy szpinak.

Nigdy nie rozdrapujemy ranek ani nie ściągamy „strupka” – spowoduje to tylko powiększenie zmiany, a więc leczenie będzie dłuższe i bardziej uciążliwe.

Jeżeli nie radzimy sobie samodzielnie…

Kiedy mamy wrażenie, że nasze domowe sposoby nieszczególnie działają, można odwiedzić swojego lekarza rodzinnego. Nie tylko podpowie on, jakich maści czy suplementów użyć, ale na podstawie rozmowy ustali, jakie występują u nas czynniki ryzyka powstawania zajadów. Łatwiej będzie wtedy dokonać odpowiednich zmian diety i trybu życia tak, aby zapobiegać ich powstawaniu, nie zaś tylko leczyć gdy już są.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

POLECAMY