Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Jak nie przytyć przez święta?

W święta kuszą nas wspaniałe potrawy. 12 dań na wigilijnym stole, w świąteczne dni pieczone mięsiwa, bigos, no i przede wszystkim pyszne ciasta. Nie trudno przytyć, ale są sposoby, by tego uniknąć.

Podczas przygotowywania potraw

1. Zamiast smażyć karpia, przygotuj go na parze. Obsyp ziołami, a zrezygnuj z dużej ilości soli. Jeśli jednak nie chcesz rezygnować z chrupiącej panierki, zjedz rybę z chrzanem, który ułatwi trawienie. (1 porcja to 170 kcal)

2. Ciasto na pierogi przygotuj z mąki żytniej, niech będzie jak najcieńsze. Podczas podawania, nie polewaj pierożków dodatkowo tłuszczem. (100g pierogów to 190 kcal)

3. Zamiast śledzi w oleju, który jest ciężkostrawny i źle wpływa na wątrobę, przygotuj rybę w occie. (1 porcja śledzia w oleju to 310 kcal)

4. Kutia, makówki, moczka to prawdziwe bomby kaloryczne. Ciężko jednak z nich zrezygnować, dlatego podawaj je w małych salaterkach, po łyżce. Może być jedynym deserem podczas wigilijnej wieczerzy. (100g kutii to 420 kcal)

5. Kompot z suszu sprzyja trawieniu. Przygotuj go, ale pamiętaj aby cukier zastąpić naturalną słodyczą suszonych owoców tj. figi, morele czy rodzynki. To wystarczy. (1 szklanka to 270 kcal)

6. Do sałatek używaj oliwy z oliwek, a jeśli już musisz wykorzystać majonez to użyj połowę przewidzianej porcji.

7. Makowiec to kolejna po kutii bomba kaloryczna. Nie polewaj go lukrem. (1 porcja to 360 kcal)

8. Pieczone mięsiwo przygotuj z suszonymi śliwkami (w roli nadzienia lub wykorzystane w sosie do pieczeni). Owoce te zawierają dużo błonnika, który ułatwia trawienie i sprzyja odchudzaniu. (1 porcja to 260 kcal)

9. Zrezygnuj z zasmażki w kapuście z grzybami. Bez niej będzie równie smaczna.

10. Przygotuj duże ilości czerwonego barszczu. Możesz pić go bez ograniczeń. To cenne źródło antyoksydantów, a do tego małokaloryczne. (1 szklanka to 45 kcal)

Podczas jedzenia

  1. Nie głódź się przez cały dzień, bo podczas wieczerzy będziesz jadła bez ograniczeń. Traktuj ten posiłek, jako wystawną kolację, ale nie zapominaj o lekkim śniadaniu i obiedzie.
  2. Skosztuj wszystkich tradycyjnych potraw, jeśli masz na nie ochotę, ale z umiarem. Delektuj się nimi. Pamiętaj, trawienie zaczyna się już w ustach.
  3. Nakładaj na talerz małe ilości. Jeśli talerz będzie równie mały, będziesz miała wrażenie, że zjadasz dużo.
  4. Zacznij jedzenie od potraw, które lubisz najbardziej. Gdy twój żołądek się nasyci, a ty jeszcze będziesz miała przed sobą do skosztowania kolejne dania, łatwiej ci będzie zrezygnować z tych mniej lubianych. Zjesz mniej.
  5. Dodawaj do potraw chrzan i ćwikłę, które ułatwiają trawienie. Wysokokaloryczne mięsiwa, będą lżejsze.
  6. Zjedz deser z kawą. Dzięki cukrom i kofeinie tłuszcze zostaną szybciej strawione.
  7. Nie próbuj wszystkich ciast i ciasteczek od razu. Każdego dnia dozuj sobie tę przyjemność w małych porcjach.
  8. Doprawiaj potrawy pieprzem i ziołami, a zrezygnuj z soli. Zatrzymuje wodę w organizmie.
  9. Pod koniec dnia wypij filiżankę mięty lub zielonej herbaty. Warto też wybrać się na wieczorny spacer po okolicy, aby spalić nagromadzone kalorie.
  10. Pij wodę mineralną, a z alkoholi - czerwone wino, ale także w małej ilości (wystarczy jedna lampka). Likiery, ajerkoniaki i grzane piwo są wysokokaloryczne.

Pamiętaj

Święta to czas jedyny w swoim rodzaju. Rodzinna atmosfera i wspaniałe, domowe jedzenie, sprzyjają radosnemu biesiadowaniu i kosztowaniu coraz to nowych specjałów. Nie odmawiaj sobie tej przyjemności, ale zachowaj zdrowy rozsądek i umiar. Niedosyt jest zawsze lepszy niż przesyt, a dobrego samopoczucia na pewno nie osiągniesz, gdy będzie cię bolał z przejedzenia brzuch. Pamiętaj, że za kilka dni Sylwester...

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Agusia

    Jest na to sposób:diete stosować również w święta :) Dzisiaj Wielkanoc a ja na Sniadanko zrobiłam chudy twarożek z warzywkami i odtłuszczonym jogurtem...i nawet mąż się nie skarży(chudnie ze mną)

  2. Maalenka (Gość)

    Ja na przykład korzystam z darmowego dziennika kalorii exerceo.pl juz pozapisywalam co zjem w święta i widzę ile co ma kalorii i składników odżywczych na wykresach.

  3. Gosik (Gość)

    Dokładnie tej porady szukałam w internecie przez 2 godziny...weszłam sobie na moją ulubioną stronkę tak z przyzwyczajenia i od razu mam czego szukałam ;) ;D świetny artykuł!!! dzięęki;*

  4. . (Gość)

    ha a ja przez święta schudłam 2 kg!