Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Jak obniżyć ciśnienie

Za wysokie ciśnienie tętnicze (nadciśnienie) to choroba, która dotyka nie tylko starsze osoby, ale coraz częściej także młodzież. To niebezpieczna choroba, która grozi udarem, zawałem lub rozwojem choroby wieńcowej. Im bardziej uda się obniżyć ciśnienie, tym lepiej.

Nadciśnienie tętnicze powoli, ale skutecznie niszczy wszystkie organy i niesie ryzyko poważnych chorób, które grożą przedwczesną śmiercią. Z problemem nadciśnienia boryka się aż 8,5 mln Polaków, kolejne 9 mln jest nim zagrożonych. Prawidłowe powinno wynosić ok. 120 mm Hg przy skurczu (120-129 mm Hg jest prawidłowe) i ok. 80 mm Hg w czasie rozkurczu serca (prawidłowe - 80-84 mm Hg), natomiast niebezpieczeństwo zaczyna się, gdy wartości te są wysokie, od 130-139 mm Hg i od 85-89 mm Hg. Przekroczenie granicy 140 i 90 mm Hg uznaje się już za nadciśnienie tętnicze, czyli chorobę.

Obniżenie ciśnienia tętniczego tylko o 5 mm Hg pozwala zmniejszyć ryzyko zagrożenia udarem nawet o 34 proc., a o 21 proc. groźbę zawału. Aby tego dokonać, należy:

  • Stosować dietę śródziemnomorską, która doskonale sprzyja obniżeniu stężenia cholesterolu we krwi i zmniejszeniu ryzyka zakrzepów. Jej podstawą są ryby morskie, oliwa z oliwek, warzywa i owoce, pieczywo pełnoziarniste, kaszy, jogurty, ery i kefir. Ograniczenie spożywania soli i produktów konserwowanych oraz wędzonych, chipsów, paluszków i solonych orzeszków.

  • Prowadzić aktywny tryb życia. Ćwiczenia powoduje, że z krwią więcej tlenu dociera do serca, obniża się poziom złego cholesterolu oraz cukru i przede wszystkim kilogramów, które obciążają układ krwionośny.

  • Odpoczywać właściwie - co to znaczy? Przede wszystkim należy znaleźć czas na relaks i spokojny wypoczynek. Doskonale sprzyja temu urlop połączony ze zmianą klimatu, zdrowy sen - 7-8 godzin na dobę, ulubione hobby, na które znajdujemy czas w zabieganym dniu i sport.

  • Regularnie przyjmować kwas acetylosalicylowy, który chroni przed miażdżycą. Bezpieczna jego dawka to 75 mg, przyjmowana najlepiej na noc.

  • Skonsultować z lekarzem możliwość suplementacji koenzymu Q10, który między innymi wspomaga działanie leków obniżających ciśnienie.

  • Unikać palenia - które jest ogólnie jednym z najniebezpieczniejszych nałogów i powinno się je zdecydowanie rzucić, jeśli mamy do niego skłonność.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. renata (Gość)

    dobrym spososbem obnżania ciśnienia jest sok z buraków i mój niezastąpiony rezonator biofotnowy, używam go już od pół roku i moje ciśnienie podskoczyło może kilka razy, mam bardzo dobre samopoczucie, ogólnie czuję spore polepszenie mojego zdrowia. dlatego polecam ten rezonator!

POLECAMY