Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Jak poprawić płodność

Pary starające się o dziecko doskonale wiedzą, że nie zawsze natura okazuje się przychylna za pierwszym czy drugim razem. Ale gdy próbujecie od miesięcy, a testy wciąż są negatywne, narastająca frustracja i zniechęcenie w końcu dają o sobie znać, a to dodatkowo utrudnia poczęcie. Czy istnieją zatem skuteczne metody na poprawienie płodności?

Czasami u podłoża problemów z poczęciem leżą przyczyny fizjologiczne, takie jak zaburzeni owulacji czy niedrożność jajowodów u kobiety i zbyt mała ruchliwość bądź ilość plemników w nasieniu mężczyzny. W takich przypadkach stosuje się stymulację owulacji, zabiegi chirurgiczne, inseminacje domaciczne lub sztuczne zapłodnienie (zwane metodą In Vitro).

Na płodność może też wpływać szereg chorób, takich jak cukrzyca, zaburzenia psychiczne, choroby tarczycy czy nerek.

Nie zawsze jednak znana jest przyczyna problemów z poczęciem, więc pozostaje nie tracić nadziei i cierpliwie próbować. By zwiększyć swoje szanse na szybkie zajście w ciążę, rozważcie następujące zmiany w stylu życia:

Zadbaj o odpowiednią wagę

Zarówno niedowaga, jak i nadwaga mogą negatywnie wpływać na owulację i produkcję kluczowych hormonów płciowych. Zadbaj o odpowiednią wagę, ale zrób to rozsądnie. Głodówki lub przejadanie się tylko pogorszą sprawę, zatem zgłoś się do dietetyka, który opracuje dla ciebie zdrowy plan żywieniowy.

Dobierz suplementy

Istnieje mnóstwo ziół i suplementów witaminowych, które przyszli rodzice powinni wprowadzić do diety. Najpopularniejsze to:

  • kwas foliowy – niedobór kwasu foliowego może prowadzic do niepłodności, a u przyszłej mamy do zaburzenia rozwoju układu nerwowego dziecka;

  • olej z wiesiołka – to jeden z najstarszych znanych leków na niepłodność kobiecą, polecany paniom mającym problemy z występowaniem i ilością śluzu szyjkowego płodnego; jeśli starasz się o dziecko, olej z wiesiołka stosuj wyłącznie do czasu owulacji, a w okresie od owulacji do wystapienia krwawienia zastap go olejem lnianym.

  • dzięgiel (dong quai) - zawiera żelazo, witaminę B12, oraz witaminę E; przywraca równowagę estrogenu w organiźmie regulując cykl miesiączkowy; nie może być przyjmowany w czasie menstruacji oraz równocześnie z lekami rozrzedzającymi krew.

  • witamina C i cynk – są szczególnie ważne dla mężczyzn; witamina C wpływa na stan i jakość nasienia, a niedobór cynku w organizmie znacząco wpływa na spadek poziomu testosteronu;

  • pochrzyn włochaty (wild yam) – zwiększa produkcję progesteronu, więc jest polecany paniom o krótkiej fazie lutealnej (fazie cyklu po owulacji); skrócenie tej fazy może w znacznym stopniu przyczyniac sie do niepłodności; pochrzyn może byc przyjmowany wyłącznie między owulacja a menstruacją; podobne efekty daje stosowanie kremu progesteronowego.

Czas na wakacje

Rutyna i stresy życia codziennego są jedną z najczęstszych przeszkód w poczęciu, a banalna prawda, że im bardziej się starasz, tym gorzej wychodzi jest tu jak najbardziej na miejscu. Okazuje się jednak, że wystarczy zostawić za sobą codzienny kierat, wyjechać na wakacje, otoczyć się aurą romantyzmu i zacząć uprawiać seks dla przyjemności, a nie tylko poczęcia – w wielu przypadkach taka terapia kończy się właśnie ciążą.

Daj szansę jodze hormonalnej

Joga hormonalna składa się z ćwiczeń, które masują gruczoły dokrewne i tym samym stymulują produkcję hormonów. Wskazana jest głównie w przypadku dolegliwości związanych z klimakterium i menopauzą, ale jej dobroczynne działanie zostało również udowodnione w przypadku zaburzeń cyklu i terapii niepłodności.

Precz z kofeiną, nikotyną i alkoholem

Nie musisz rezygnować z porannej kawy, ale jeśli planujesz ciążę, zacznij pić bezkofeinową. W kwestii alkoholu i papierosów natomiast sprawa jest prosta – toksyny to bezkonkurencyjny wróg zarówno ciąży jak i poczęcia, lepiej więc powstrzymać się przed napojami wyskokowymi i innymi używkami (dotyczy to również panów). Nikotyna ma bardzo negatywny wpływ na jakość materiału genetycznego w plemnikach, nie tylko obniżając męską płodność, ale też zwiększając ryzyko wystąpienia wad rozwojowych u płodu.

Zdrowa dieta to podstawa

Za problemy z owulacją może być odpowiedzialnych wiele czynników, ale lekarze zgodnie twierdzą, że kluczową rolę odgrywa dieta. Bazując na badaniach, w których wzięło udział około 17 tysięcy kobiet, naukowcy z Harvard School of Public Health wyodrębnili grupę produktów i nawyków żywieniowych mogących znacznie poprawić płodność. Jeśli chcesz zadbać o odpowiednią dietę:

  • Spożywaj więcej kwasów jednonienasyconych (np. oliwa z oliwek) i ogranicz tłuszcze trans, które znajdują się w niezliczonych produktach, poczynając od margaryn, przez różnego rodzaju wypieki, aż po frytki.

  • Postaw na białko roślinne (soja, fasola) kosztem białka pochodzenia zwierzęcego (zwłaszcza z czerwonego mięsa).

  • Wzbogać dietę w błonnik (produkty pełnoziarniste, warzywa), a wyeliminuj węglowodany oczyszczone (białe pieczywo, ciasta, makaron, biały ryż, płatki kukurydziane, popcorn, słodycze, syropy, napoje gazowane, przetworów . Jeśli nie możesz żyć bez słodyczy, spróbuj osłodzić wyrzeczenia miodem, który od wieków jest symbolem odradzania się płodności.

  • Spożywaj skromne ilości pełnotłustych produktów mlecznych (lody, mleko, ser).

  • Zainwestuj w żywność ekologiczną, zwłaszcza jeśli chodzi o mięso. Hormony i pestycydy stosowane w konwencjonalnej hodowli i uprawach mogą w znaczący sposób zachwiać twoją gospodarkę hormonalną.

Spróbuj akupunktury

Według danych, metody sztucznego zapłodnienia dają doskonałe rezultaty w połączeniu z akupunkturą. Jednak z tej prastarej chińskiej praktyki mogą też korzystać pary, które chcą począć metodą naturalną. Akupunktura nie tylko zwiększa aktywność narządów wewnętrznych i redukuje stres (który może być poważną przeszkodą w poczęciu), ale także podnosi liczebność plemników w nasieniu.

Wystaw twarz do słońca

Niedobory witaminy D mogą wpływać na pogorszenie płodności zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, a najskuteczniejszym sposobem na wyrównanie deficytu jest zapewnienie sobie codziennej dawki słońca. Jeśli za oknem jesienne słoty, doskonałym źródłem witaminy D są tłuste ryby i jajka.

Pij dużo wody

Woda odgrywa ogromna rolę w procesie poczęcia. Nie tylko oczyszcza organizm z toksyn, przygotowując go do przyjęcia nowego życia, ale tez w znaczący sposób wpływa na jakość śluzu szyjki macicy, który rozrzedza się i zwiększa objętość, ułatwiając plemnikom dotarcie do jajeczka.

Pamietaj o aktywności fizycznej

Badania wskazują, że umiarkowana aktywność fizyczna ma niebagatelne znaczenie dla płodności. Spalając tłuszcz, obniżasz poziom estrogenów, których nadmiar może zakłócać twój cykl. Pamiętaj jednak, by nie przesadzać. Zbyt duży wysiłek przynosi efekty odwrotne do zamierzonych.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Kasia (Gość)

    Staramy się od dłuższego czasu o dziecko, okazało się, że mój mąż ma problemy z nasieniem, a dokąłdniej z jego jakością. Lekarz przepisał nam suplement ManForte, po 3 miesiącach wyniki jakości plemników się znacząco poprawiły. POlecam

  2. endo (Gość)

    jak ma problemy z jakością nasienia to niech lepiej zacznie ćwiczyć, uprawiaćsport. w gazecie "chcemy być rodzicami" napisali, że to może poprawić jakość nasienia aż o73%

  3. magadallenka (Gość)

    Ja stosuje Inofolic, biorę go już 4 miesiące, czekam na efekty, bo wcześniej staraliśmy się rok i nic :) a lekarz każe tylko czeakc:/

  4. Kornelka (Gość)

    może zmień lekarza
    a z 2 strony ile masz zamiar czekać?

POLECAMY