Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Jazda na rowerze

Piękna pogoda, słońce, ciepły wiatr we włosach - taka jest właśnie przyjemność jazdy na rowerze. To idealne lekarstwo na poprawę kondycji i stres.

Na rowerze może jeździć prawie każdy - od malucha do staruszka. Przeciwwskazaniem do jazdy na rowerze są poważne schorzenia krążenia i zaawansowane choroby zwyrodnieniowe stawów i kręgosłupa. Jazda na rowerze daje nam tylko same korzyści. Zalecana jest pacjentom po operacjach chirurgicznych, po ciężkich zabiegach np. przeszczepach, chorym na cukrzycę - pobudzone do pracy mięśnie potrzebują więcej paliwa, pobierają więc zapasy energii z komórek tłuszczowych, powoduje to, że normalizuje się poziom cukru we krwi.

Kardiolodzy swoim pacjentom również zalecają jazdę na rowerze. Chroni ona przed miażdżycą i pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu. Równy jednostajny wysiłek sprawia, że zwiększa się objętość płuc, krew jest lepiej dotleniona, a tym samym lepiej pracuje nasze serce. Dzięki temu poprawia się ogólna wydolność organizmu. Jesteśmy bardziej odporni na zmęczenie, podnosi się poziom endorfin "hormonów szczęścia" i lepiej znosimy sytuacje stresowe.

Dzięki systematycznej jeździe na rowerze poprawia się nasza sylwetka. Spalamy tłuszcz i chudniemy. Ale aby były takie efekty, jazda na rowerze musi trwać dłużej niż pół godziny. W pierwszych minutach jazdy mięśnie korzystają z własnych zapasów glukozy, a po 30 minutach zaczyna być spalany tłuszcz.

Najlepsza jest przejażdżka mniej intensywna, ale za to dłuższa - po prostej drodze około 15 kilometrów. Dobrze jest też w trakcie jazdy mierzyć swoje tętno. Najlepiej gdy wynosi od 115 - 150 uderzeń na minutę dla 30-latka, 110 - 140 dla 40-latka, 90 - 120 dla 70-latka. Trening rowerowy zaczynamy od krótkich tras, stopniowo zwiększając dystans i tempo. Pozwoli nam to przyzwyczaić mięśnie do pracy i uniknąć zakwasów. Podczas jazdy pamiętajmy o uzupełnianiu płynów. Zabieramy ze sobą wodę lub napoje izotoniczne, co jakiś czas pijemy kilka łyków, a nie czekamy, aż poczujemy pragnienie.

Rozmiar roweru dobieramy indywidualnie. Ustawienie kierownicy zależy od upodobań, ale dla kręgosłupa lepiej, gdy jest wyżej, tak aby zachować pozycję siedzącą.

Forum rowerowe - tutaj poczytasz więcej o rowerach oraz możesz doradzić się jaki rower kupić dla siebie.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Kasztanka (Gość)

    Od kiedy dostałam swój rowerek Gianta od brata pod choinkę, nie zamierzam się rozstać z rowerem. Nie wspomnę o tym, ile dzięki temu schudłam :)

  2. babaryba

    Czy ktoś wie, czy jazda na rowerze pomaga wzmocnić także mięśnie biorące udział w biegu? Muszę trenować bieganie, ale codzienne przebieżki mnie dobijają, najchętniej wskoczyłabym na rowerek.

POLECAMY