Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Jedz kiełki na zdrowie

Kiełki są skarbnicą witamin i minerałów, poprawiają wygląd skóry, pobudzają odporność, opóźniają proces starzenia.

Pomysł na jedzenie kiełków pochodzi z Dalekiego Wschodu. Z mądrości wschodu korzystał James Cook, słynny angielski podróżnik, gdzie na jego statkach hodowano kiełki, które miały chronić marynarzy przed szkorbutem.

W kiełkach zawarta jest cała gama witamin: A, B, C, E, N. Zawierają też bardzo dużo minerałów: wapnia, żelaza, siarki, magnezu, potasu, biotyny, cynku, selenu. Jedzenie kiełków przeciwdziała infekcjom. Zawarte w kiełkach witaminy i minerały zapewniają nie tylko dobre samopoczucie, smukła sylwetkę, ale chronią nas przed chorobami cywilizacyjnymi (rak, zawał serca). Skiełkowane ziarno zawiera bardzo dużo witaminy C, która pobudza odporność organizmu. Osoby, które stosują bardzo rygorystyczne diety, powinny zwrócić uwagę na jedzenie kiełków. Diety ubogie w składniki mineralne poprawią wygład skóry, włosów i paznokci. Nie są kaloryczne, można je spokojnie dodawać do wszystkich potraw.

Kiełki soczewicy obniżają poziom złego cholesterolu i maja działanie krwiotwórcze. Kiełki pszenicy i soi to bogate źródło żelaza, miedzi i witaminy B6. łagodzą stres i zmęczenie, a zawarte w kiełkach przeciwutleniacze opóźniają proces starzenia się organizmu, poprawiają wygląd skóry i włosów.

Kiełki rzodkiewki obfitują w siarkę, która korzystnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci. Kiełki pszenicy są najbogatszym źródłem witamin A, B C i E, zawierają duże ilości magnezu, wapnia, fosforu, żelaza, niacyny, tiaminy i kwasu pantotenowego. Poprawiają pracę serca oraz przeciwdziałają starzeniu się organizmu. Kiełki słonecznika zalecane są szczególnie dla wegetarian, gdyż zawierają rzadko występującą w roślinach witaminę D. Dostarczają nam też fosforu i wapnia, minerałów potrzebnych naszym kościom i zębom. Zawierają również duże ilości białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Pozytywnie wpływają na przemianę materii, szczególnie tłuszczów i węglowodanów. Kiełki lucerny zalecane jest również dla wegetarian. Są źródłem żelaza i łatwo przyswajalnego białka.

Kiełki brokuła zawierają duże ilości sulfofranu, dzięki czemu maja działanie działanie przeciwnowotworowe. Pomagają obniżyć ciśnienie, zapobiegają udarom mózgu, chorobom układu krwionośnego, wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy. Zawarte w kiełkach brokuła substancje antybakteryjne zwalczają szczepy bakterii Helicobacter pylori, których obecność w organizmie zwiększa ryzyko wystąpienia takich schorzeń jak zapalenie żołądka typu B (mogące prowadzić do powstania nowotworu) i wrzody trawienne. Kiełki koniczyny czerwonej są doskonałym źródłem izoflawonów, które mogą być pomocne w zapobieganiu chorobom takim jak osteoporoza, rak, miażdżyca oraz w zwalczaniu symptomów menopauzy. Kiełki rzeżuchy polecane są w diecie dla cukrzyków, bo obniżają poziom cukru we krwi. Zawierają sporo witaminy C, witamin z grupy B, beta karotenu, są również źródłem składników mineralnych – siarki, potasu, magnezu, wapnia, żelaza, chromu oraz jodu.

Zawarte w kiełkach flawonoidy pobudzają wydzielanie żółci i ułatwiają trawienie. Kiełki najlepiej jeść na surowo, wówczas zatrzymują najwięcej składników odżywczych. Doskonale nadają się do past twarogowych, rybnych, do kanapek, sałatek, zup.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość