Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Jesz jabłka bez skórki? Zobacz, co tracisz.

Jedząc jabłka bez skórki, pozbawiasz się tego, co jest w nich najcenniejsze, m.in. błonnika, witamin oraz związków o działaniu przeciwnowotworowym i odchudzającym.

Jednym z powodów, dla których uwielbiamy jabłka jest to, że stanowią smaczną przekąskę, której w żaden sposób nie trzeba przygotowywać. Chwytamy rumiany owoc, myjemy i voila! Jednak dla wielu osób schrupanie jabłka wymaga nieco więcej zachodu – niestety, bo obierając owoc ze skórki wyrzucamy do kosza jego najcenniejsze składniki. Są to głównie:

Błonnik

Błonnik, czyli włókno pokarmowe, pęcznieje w żołądku pod wpływem wody, dlatego zmniejsza uczucie głodu, pobudza perystaltykę i reguluje rytm wypróżnień, przez co sprzyja odchudzaniu i zapobiega chorobom nowotworowym jelita grubego.

Błonnik wykazuje też zdolność do regulowania poziomu cukru we krwi, wchłaniania cholesterolu, obniżania ciśnienia tętniczego, usuwania toksyn i metali ciężkich z organizmu oraz łagodzenia dolegliwości związanych z zespołem jelita drażliwego.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzienne spożycie błonnika u osób dorosłych powinno wynosić 20-40 g. Średniej wielkości jabłko ze skórką zawiera go 4.4 g. Po obraniu, w owocu zostaje z tego jedynie połowa -2.1g.

Kwercetyna

Kwercetyna to naturalny barwnik roślinny, silny antyoksydant, który wykazuje zdolność hamowania aktywności wolnych rodników i opóźniania procesów starzenia (prawdopodobnie zapobiega zmianom degeneracyjnym prowadzącym między innymi do choroby Alzheimera). Wykazuje również właściwości przeciwzapalne i przeciwalergiczne (łagodzi dolegliwości towarzyszące alergiom). Ponadto ma niezwykle cenny wpływ na kondycję naczyń krwionośnych – obniża ryzyko zakrzepicy i wzmacnia ściany naczyń. Jednym z najbogatszych źródeł związku jest właśnie skórka jabłka.

Witaminy

Średniej wielkości jabłko ze skórką zawiera ok. 8.5 miligrama witaminy C i 98 jednostek (IU) witaminy A, czyli mniej więcej 1/8 dziennego zapotrzebowania na obydwa związki. Po obraniu w owocu zostaje 6.4 mg witaminy C oraz 61 IU witaminy A. Rożnica może nie jest ogromna, ale od ziarnka do ziarnka...

Triterpenoidy

Skórka jabłka zawiera przynajmniej 10 triterpenoidów, związków o silnym działaniu przeciwnowotworowym. W badaniach laboratoryjnych, triterpenoidy wykazują zdolność hamowania wzrostu, a nawet zabijania komórek raka wątroby, jelita grubego i piersi.

Kwas ursolowy

W skórce jabłka znajdują się też duże ilości kwasu ursolowego, związku triterpenowego, który wykazuje działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, grzybobójcze, przeciwnowotworowe, przeciwcukrzycowe i immunomodulujące.

Szczególne znaczenie przypisuje się mu jednak w zakresie profilaktyki otyłości. Kwas ursolowy reguluje gospodarkę insulinową oraz zwiększa ilość tzw. brązowego tłuszczu, który nasila termogenezę i przyczynia się do większego spalania tkanki tłuszczowej. Na podstawie badań laboratoryjnych przypuszcza się również, że kwas ursolowy może zwiększać syntezę tkanki mięśniowej.

Sonda

Czy jesz jabłka ze skórką?

  •  
  •  
Liczba głosów: 220
Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. wroblenka90

    Jabłuszka... kocham !!! Pyszności i ile w nich zdrowia :)

  2. rudmila83

    ja ZAWSZE ze skórką :D

  3. hercynka87

    Dzięki za cenną sugestię :)

  4. makola22

    Skórka w jabłkach jest najsmaczniejsza :D

  5. marsowa81

    Jabłuszka to najlepsze owoce, uwielbiam!

  6. sarnmar87

    Jabłka - wspaniałe owoce - moje ulubione :)

  7. lileczka81

    lubię jabłuszka :)

  8. kosonia1987

    sama prawda w artykule :) A słodkie, pyszne jabłuszka.... samo zdrowie!

  9. SiwaBudda (Gość)

    A pestycydy?

  10. ewkaszczyg

    Na szczęście nigdy mi nie przeszkadzała skórka od jabłka, więc też nie musiałam się nigdy zmuszać do jej jedzenia.

  11. janka (Gość)

    jabłka jem w całości ale lubię też soki owocowe. niestety nie mam czasu sama ich przygotowywać ale od czego są sklepy :) swoje kupuję w oleofarm. najlepsze ever! zero cukru i konserwantów :)

  12. Asteriusz

    Ja jem jabłka "od dołu", w ten sposób mniej się marnuje - zamiast ogryzka zostaje komora nasienna.

  13. Kaśka (Gość)

    Uwielbiam jabłka. Są przede wszystkim pyszne, moje ulubione to kosztele. Dzięki nim same przyjemności ;)

  14. olemonia84

    Jabłka to moje ulubione owoce, mogłabym jeść je bez końca :) A co najważniejsze - świetnie się trawią :)

  15. Izka_wwa (Gość)

    ojj tyle że tak skórka mimo że taka zdrowa to taka nie przyjemna...ale bedę walczyć ze sobą :)

  16. rosssana

    Ze skórką są naj, ale nie kupuję takich marketowych tylko mam od znajomych którzy mają własne jabłonie ;) Więc mam pewność, że w skórce nie ma pestycydów!

  17. weronikawroblewska

    U nas w domu zawsze jadało się jabłka ze skórką i teraz robię dokładnie tak samo. A jabłka po prostu uwielbiam, poza tym są niedrogie i tak różne w smaku. Lubię też je jako dodatek do surówek, deserów i innych dań.

  18. roberta

    nigdy nie obieram jabłek

  19. grzegorztryba

    tylko ze skórką, po co mi jabłko bez witamin

  20. gerona

    Szczerze mówiąc to bardzo rzadko jem jabłka ze skórką. Jakoś lepiej smakują mi bez, zwłaszcza te kupione w sklepie. Takie prosto z drzewa jem za to ze skórką :)

  21. ewelinka123

    a pestycydy w skórce? Ze skórką można jeść tylko jabłka ze sprawdzonego źródła.

  22. dieta

    Z uwagi na to, że skórka jest bogata w błonnik - nie jest wskazana dla każdego. Osoby na dietach łatwo strawnych (przy określonych schorzeniach) powinny z niej zrezygnować.

  23. dieta

    Z uwagi na to, że skórka jest bogata w błonnik - nie jest wskazana dla każdego. Osoby na dietach łatwo strawnych (przy określonych schorzeniach) powinny z niej zrezygnować.

  24. bartmar

    Nie wiedziałam, że aż tyle dobrego w skórce jabłek

  25. zdrowka

    Jabłko to mój zdecydowanie najbardziej ulubiony owoc :D