Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Joga może szkodzić stawom

Joga to balsam dla duszy i prosta droga do imponującej sprawności fizycznej, ale eksperci ostrzegają, że nie jest zbyt przyjazna stawom kolanowym i może prowadzić do trwałych urazów.

Dr Ashok Rajgopal, uznany chirurg ortopeda, przeczy zapewnieniom, jakoby joga odwracała proces starzenia i pozwalała długo cieszyć się zdrowym, młodym ciałem.

„U podstaw jogi leżą intensywne ćwiczenia rozciągające, które znacznie obciążają stawy i mogą prowadzić do artretyzmu poprzez uszkodzenia chrząstki”, twierdzi dr Rajgopal. „Joga to wspaniała dyscyplina, ale musi być praktykowana w kontrolowanym środowisku, przez osoby, które nie wykazują przeciwwskazań do wykonywania ryzykownych pozycji”, dodaje.

Jednym słowem, nie wszyscy są stworzeni do wchodzenia w ekstremalne asany, a generalizujące podejście trenerów do szerokiej rzeszy ćwiczących może negatywnie odbić się na ich zdrowiu. Dr Rajgopal tłumaczy, że problemy najczęściej diagnozowane są u osób, które uczęszczają na zajęcia o wysokiej frekwencji, bo prowadzący nie mają wtedy możliwości skoncentrowania się na indywidualnych problemach ćwiczących.

Ponadto, zajęcia często prowadzone są przez niedoświadczonych trenerów albo świeżo upieczeni entuzjaści sztuki jogicznej ćwiczą na własną rękę , a to prosta droga do kontuzji i trwałych uszkodzeń ciała.

Szczególnie zdradliwa asana to tzw. Vajrāsana lub pozycja pioruna, która wymaga siedzenia na stopach i przyciskania ich mocno do podłogi.

Savira Gupta, instruktorka w indyjskim centrum Yogalife, twierdzi, że kontuzji można uniknąć przez odpowiednie dobranie asan do konkretnej osoby, z uwzględnieniem wszelkich dolegliwości, wieku i ograniczeń ciała. „Kluczem w nauczaniu jogi jest znajomość anatomii i umiejętność dostosowania praktyk do indywidualnych możliwości”, dodaje.

Zanim więc zdecydujesz o rozpoczęciu przygody z jogą, zapytaj lekarza, czy nie ma ku temu przeciwwskazań, a także upewnij się, że instruktor jest osobą doświadczoną, a grupa nie jest zbyt liczna.

Przeczytaj wiecej na temat jogi:

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Assan (Gość)

    Nie szkodzi jeżeli odpowiednio się rozgrzejemy oraz będziemy pamiętać na ile nasze ciało jest przygotowane do ćwiczeń. Warto rónież pomyśleć o suplementacji stawóo, np, kolagenem